Solceller är många som diskuterar och det är flera aktörer på marknaden, fick bland annat en säljare på dörren ganska nyligen som tog fram en offer till mig.

När jag granskade denna offert så insåg jag att mina önskemål och funderingar ligger före marknaden och de saker som jag är osäker på som kan påverka ekonomin är också väldigt otydligt.
  • Elpris, trenden ser ut att gå ner nu
  • Införande av effektavgift. Kan vi minska dessa toppar, men innebär det också att vi kanske kommer billigare undan överlag?
  • Eventuella införande av nätavgifter för alla med solpaneler (dessa EU-reglerna)
Samtidigt för mig så har jag ingen EL bil än och en årsförbrukning på ~9 500 kWh.

Detta gör att jag väljer att avvakta, samtidigt är jag teknikintresserad och hade gärna installerat solceller på taket, men ser även fram emot möjligheterna med Vehicle to Home (V2H) för att kunna använda framtida elbil som batteri reserv för att både kunna minska mina elkostnader men även som backup i fall om vi får problem med elnätet.

Vehicle to Home (V2H) känns samtidigt väldigt intressant då batterier till solceller har enligt min åsikt för liten kapacitet och är för dyra för det lilla man för. Jag vill kunna klara mig som minimum 24 timmar, gärna 48 timmar om elnätet går ner en längre period. Drömmen jag ser med Vehicle to Home (V2H) är att kunna ha ett 70+ kWh batteri kunna klara vecka genom att det laddas på dagen med solceller.

För mig så är det kortsiktigt inte lönsamt med solceller men samtidigt uppfylls inte mitt behov och jag inser nu att jag ivrigt sitter och väntar på att utvecklingen, både tekniskt och prismässigt springer ikapp.

När detta sker, om det är möjligt, samt hur andra faktorer som elpriser, effektavgift och nätavgifter påverkar detta vågar jag inte ens gissa på. Men ni andra kanske har era åsikter som ni vill dela med er? Om inte så har jag haft möjlighet att skriva av mig lite :)
 
T Tinototem skrev:
Solceller är många som diskuterar och det är flera aktörer på marknaden, fick bland annat en säljare på dörren ganska nyligen som tog fram en offer till mig.

När jag granskade denna offert så insåg jag att mina önskemål och funderingar ligger före marknaden och de saker som jag är osäker på som kan påverka ekonomin är också väldigt otydligt.
  • Elpris, trenden ser ut att gå ner nu
  • Införande av effektavgift. Kan vi minska dessa toppar, men innebär det också att vi kanske kommer billigare undan överlag?
  • Eventuella införande av nätavgifter för alla med solpaneler (dessa EU-reglerna)
Samtidigt för mig så har jag ingen EL bil än och en årsförbrukning på ~9 500 kWh.

Detta gör att jag väljer att avvakta, samtidigt är jag teknikintresserad och hade gärna installerat solceller på taket, men ser även fram emot möjligheterna med Vehicle to Home (V2H) för att kunna använda framtida elbil som batteri reserv för att både kunna minska mina elkostnader men även som backup i fall om vi får problem med elnätet.

Vehicle to Home (V2H) känns samtidigt väldigt intressant då batterier till solceller har enligt min åsikt för liten kapacitet och är för dyra för det lilla man för. Jag vill kunna klara mig som minimum 24 timmar, gärna 48 timmar om elnätet går ner en längre period. Drömmen jag ser med Vehicle to Home (V2H) är att kunna ha ett 70+ kWh batteri kunna klara vecka genom att det laddas på dagen med solceller.

För mig så är det kortsiktigt inte lönsamt med solceller men samtidigt uppfylls inte mitt behov och jag inser nu att jag ivrigt sitter och väntar på att utvecklingen, både tekniskt och prismässigt springer ikapp.

När detta sker, om det är möjligt, samt hur andra faktorer som elpriser, effektavgift och nätavgifter påverkar detta vågar jag inte ens gissa på. Men ni andra kanske har era åsikter som ni vill dela med er? Om inte så har jag haft möjlighet att skriva av mig lite :)
Hej Tinototem

Du skriver att du funderar på solceller, har ännu inte skaffat Elbil. Du har en årsförbrukning på ~9 500 kWh och är intresserad av reservkraft att klara strömavbrott gärna 48 timmar.

Eftersom många idag skaffar solceller så innehåller nog den branschen många osäkerhetsfaktorer. Det beror, bland annat, på det jag brukar benämna med ”mängdläran”. När alla rusar mot samma sida på en båt då kan båten bli instabil.

Fall A. Att skaffa solceller som motsvarar husets ”tomgångseffekt” innebär inga större bekymmer då levereras solceller husets behov ungefär de timmar solen lyser övriga timmar köper du på vanligt sätt som du gör idag.

Fall B. Skaffar du solceller utöver detta då behövs antingen lagring i batteri (vilket fort blir kostsamt om du vill buffra för flera dagar) eller så säljer du solcellernas elenergi när de ger utöver husets behov när solen lyser och du köper in på vanligt sätt som du gör idag för övriga timmar.

När man går över från fall A till Fall B då ökar i ökande grad osäkerhetsfaktorn om framtida kostnader mm detta beror bland annat på ”mängdläran”.

Om bara du installerar solceller och går över från fall A till fall B av de som är ansluten till samma 10/0,4 kV distributionstransformator då kan det fortfarande gå bra. Rimligen behövs inga förändringar införas i distributionstransformatorn eller dess ledningar nätspänningen höjs men inte till olämpliga nivåer.

Den effekt du matat in kan då innebära det man kallar nätnytta, detta bland annat genom att elnätsbolaget behöver köpa in minder elenergi från ett elenergibolag för att kompensera förluster.

Men desto mer solceller du och dina grannar installerar och ansluter till distributionstransformatorn och dess ledningar då minskar nätnyttan och det blir snarare nät-onytta.

För att solceller ska kunna mata in elenergi i elnätet och vända effektriktningen då måste spänningen vid solcellerna vara högre än elnätets spänning. Desto fler villor som skaffar solceller och kopplar till samma distributionstransformator och dess ledningar som du desto mer riskerar man att det blir för hög spänning i elnätet.

Det kan då krävas att man förstärker elnätet tex byta ut distributionstransformatorn och dess ledningar i förtid en ganska stor kostnad speciellt om t.ex. elkablar är förlagda under asfalt.

Det du frågade om Införande av effektavgift samt införande av nätavgifter för alla med solpaneler är (starkt förenklat) en fördelning av nätkostnader på de som orsakar nätkostnaderna. Men hur dessa nätkostnader ökar beror samtidigt i stor grad på hur solcellsmarknaden utvecklas.

Det kan vara så att om, genomsnittligt, mindre än 5 % av villorna skaffar solceller då klarar våra redan byggda elnät detta utan tidigarelagda nätförstärkningar som enligt energimarknadsinspektionen skall betalads av de som orsakar kostnaderna. Men om vi skaffar solcellsanläggningar som levererar mer än villans årsbehov av elenergi och vi närmar oss att kanske 30–50 % av villaägarna i ett område gör detta, då behövs rimligen många nät byggas om, till stora extra kostnader.

Elnätbolagen vet inte förrän efteråt, vad nätförstärkningarna kostar och i sämsta fall kan det bli återkommande ombyggnationer därför är de många osäkerhetsfaktorer här.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
T Tinototem skrev:
Solceller är många som diskuterar och det är flera aktörer på marknaden, fick bland annat en säljare på dörren ganska nyligen som tog fram en offer till mig.

När jag granskade denna offert så insåg jag att mina önskemål och funderingar ligger före marknaden och de saker som jag är osäker på som kan påverka ekonomin är också väldigt otydligt.
  • Elpris, trenden ser ut att gå ner nu
  • Införande av effektavgift. Kan vi minska dessa toppar, men innebär det också att vi kanske kommer billigare undan överlag?
  • Eventuella införande av nätavgifter för alla med solpaneler (dessa EU-reglerna)
Samtidigt för mig så har jag ingen EL bil än och en årsförbrukning på ~9 500 kWh.

Detta gör att jag väljer att avvakta, samtidigt är jag teknikintresserad och hade gärna installerat solceller på taket, men ser även fram emot möjligheterna med Vehicle to Home (V2H) för att kunna använda framtida elbil som batteri reserv för att både kunna minska mina elkostnader men även som backup i fall om vi får problem med elnätet.

Vehicle to Home (V2H) känns samtidigt väldigt intressant då batterier till solceller har enligt min åsikt för liten kapacitet och är för dyra för det lilla man för. Jag vill kunna klara mig som minimum 24 timmar, gärna 48 timmar om elnätet går ner en längre period. Drömmen jag ser med Vehicle to Home (V2H) är att kunna ha ett 70+ kWh batteri kunna klara vecka genom att det laddas på dagen med solceller.

För mig så är det kortsiktigt inte lönsamt med solceller men samtidigt uppfylls inte mitt behov och jag inser nu att jag ivrigt sitter och väntar på att utvecklingen, både tekniskt och prismässigt springer ikapp.

När detta sker, om det är möjligt, samt hur andra faktorer som elpriser, effektavgift och nätavgifter påverkar detta vågar jag inte ens gissa på. Men ni andra kanske har era åsikter som ni vill dela med er? Om inte så har jag haft möjlighet att skriva av mig lite :)
Nu anser jag att 9500kwh funkar bra med 10kw anlägning. Dock handlar det självklart till vilket pris på anläggningen man får!

Dock så måste du nog läsa på om V2H. Då troligtvis som dagens växelriktare inte kommer fungera utan elnätet. Finns vissa hybrid växelriktare som har egen fas. Såklart finns finns det hela off-grid lösningar men detta funkar inte ”off the self” utan kräver nätavstängng och kabel indragningar och börjar på 15000 utan jobb och egen jord och kan kräva eget batteri. Och boxar med V2H kommer kosta mer än dagen vanliga boxar (2-3ggr kräver dubbla växelriktare).

V2L med förlängningskabel skulle funka som bästa billigaste och enklast nödlösning.
 
@Martin Lundmark Grymt många bra tankar och svar i hela ditt inlägg vilket också bekräftar delar av mina tankar och oros moment. Angående Fall A och Fall B. Så har vi ett ganska stort tak åter sydväst där jag enligt offerter kan få plats med ~45 paneler vilket blir runt 17 kWp. Dock kan vi få delvis skugga pga träd så lite osäkert på faktsikta resultat. Min tanke är iaf att jag vill maxa detta tak då de sista panelerna som kanske inte behövs bör kosta relativt lite att få installerat.

Du nämner också obalans inom elnätet vilket jag tycker delvis har bekräftats denna sommar med minus priser mitt på dagen då då alla producerar som har solceller producerar som mest och de undrar om de borde stängas av.

Jag sitter still i båten, men det är främst för mitt eget behov men även vision inte går att uppnå varken tekniskt eller för ett rimligt pris. Men har grymt bra förståelse för de som skaffar solceller. Har läst @Jonatan79 inlägg som han länkar till men tyckte inte detta är samma sak.
 
Om en stor del av elförbrukningen är för uppvärmning så kan ju en stor del av energilargringen ske i form av värmt vatten i ackumulatortankar. Det gör ju att batterilagringen "bara" behöver täcka el som inte är för uppvärmning/varmvatten.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
T Tinototem skrev:
Solceller är många som diskuterar och det är flera aktörer på marknaden, fick bland annat en säljare på dörren ganska nyligen som tog fram en offer till mig.

När jag granskade denna offert så insåg jag att mina önskemål och funderingar ligger före marknaden och de saker som jag är osäker på som kan påverka ekonomin är också väldigt otydligt.
  • Elpris, trenden ser ut att gå ner nu
  • Införande av effektavgift. Kan vi minska dessa toppar, men innebär det också att vi kanske kommer billigare undan överlag?
  • Eventuella införande av nätavgifter för alla med solpaneler (dessa EU-reglerna)
Samtidigt för mig så har jag ingen EL bil än och en årsförbrukning på ~9 500 kWh.

Detta gör att jag väljer att avvakta, samtidigt är jag teknikintresserad och hade gärna installerat solceller på taket, men ser även fram emot möjligheterna med Vehicle to Home (V2H) för att kunna använda framtida elbil som batteri reserv för att både kunna minska mina elkostnader men även som backup i fall om vi får problem med elnätet.

Vehicle to Home (V2H) känns samtidigt väldigt intressant då batterier till solceller har enligt min åsikt för liten kapacitet och är för dyra för det lilla man för. Jag vill kunna klara mig som minimum 24 timmar, gärna 48 timmar om elnätet går ner en längre period. Drömmen jag ser med Vehicle to Home (V2H) är att kunna ha ett 70+ kWh batteri kunna klara vecka genom att det laddas på dagen med solceller.

För mig så är det kortsiktigt inte lönsamt med solceller men samtidigt uppfylls inte mitt behov och jag inser nu att jag ivrigt sitter och väntar på att utvecklingen, både tekniskt och prismässigt springer ikapp.

När detta sker, om det är möjligt, samt hur andra faktorer som elpriser, effektavgift och nätavgifter påverkar detta vågar jag inte ens gissa på. Men ni andra kanske har era åsikter som ni vill dela med er? Om inte så har jag haft möjlighet att skriva av mig lite :)
Hej Tinototem

När det gäller reservkraft så är det en bra start att börja med en energibudget för reservkraften. Där man går igenom effekt och energibehovet man har vid en reservkraftsituation.

Det kan vara kostsamt att klara stora elenergimängder (stor eleffekt under lång tid) vid en reservkraftsituation.

Vid strömavbrott har jag valt att inte försöka driva bergvärmepumpen utan har två spisinsatser som eldas med ved. Jag driver dessutom cirkulationspumpen med reservkraft för att undvika frysskador på värmesystemet.

Det finns en bra synergieffekt mellan att sänka huset (hushållets) elenergianvändning och att klara en lång tid vid ett strömavbrott. Sänker man huset elenergianvändning klarar man samtidigt längre strömavbrott med samma investering.

Jag har, som du. idag ingen elbil, men rimligen har jag det om ett antal år. Då ser jag elbilen (och val av en lämplig ”reservkraftelbil”) som en ekonomiskt bra satsning.

Till dess bygger jag en mindre enfas reservkraftanläggning baserat på inverter och blybatterier som laddas via batteriladdare med ett enfas elverk. Med 25–50 liter aspenbränsle som kan lagras i fem år och som omsätts i gräsklipparen.

Här kan du i tråden ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” se hur jag gjorde min första effekt och energibudget. https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-4

Om jag en dag har en elbil som kan klara reservkraftkörning, så blir min nuvarande reservkraftanläggning den som kan användas om elbilen använts.

Jag har under mer än 20 år systematiskt minskat mitt elbehov med investeringar som betalats genom lägre elkostnader. När jag sedan tittar på reservkraftbehovet så innebär mitt minskade elbehov att reservkraftanläggningen blir billigare att bygga, alternativt så klarar den av en betydligt längre reservkraftdrift.
 
@Skopan av mina 9 500 kWh så är hälften ungefär för värme och varmvatten enligt min energideklaration.

@Martin Lundmark du pratar mycket om reservkraft och optimering och jag önskar egentligen att huset fungerar som det tidigare gjort, att jag kan fortsätta ha igång datorn, tv och värmen och allt sånt. Det är därför jag anser att vanliga batterier inte uppfyller mina behov och blir för dyrt. Jag ser därmed Vehicle to Home som en möjlig lösning i detta pussel.

Någon stans inser jag också att min vision eller önskemål kanske inte är helt rimligt med tanken på kostnaden men också hur sannolikt att behovet verkligen uppstår.

Hade jag haft för mycket pengar hade jag gärna byggt en bunker och blivit en prepper, men just nu kan jag tänka mig att ha ett mat skafferi och hoppas på Vehicle to Home som reservkraft för att klara en vecka om samhället skiter sig tillfälligt. Sen har vi braskamin så jag är inte orolig för nuläget men samtidigt är jag lite av en drömmare, perfektionist och gillar att planera.
B buffyin skrev:
Nu anser jag att 9500kwh funkar bra med 10kw anlägning. Dock handlar det självklart till vilket pris på anläggningen man får!

Dock så måste du nog läsa på om V2H. Då troligtvis som dagens växelriktare inte kommer fungera utan elnätet. Finns vissa hybrid växelriktare som har egen fas. Såklart finns finns det hela off-grid lösningar men detta funkar inte ”off the self” utan kräver nätavstängng och kabel indragningar och börjar på 15000 utan jobb och egen jord och kan kräva eget batteri. Och boxar med V2H kommer kosta mer än dagen vanliga boxar (2-3ggr kräver dubbla växelriktare).

V2L med förlängningskabel skulle funka som bästa billigaste och enklast nödlösning.
Mycket bra poäng, såg detta video klipp i veckan

Lärde mig då också att annan växelriktare behövdes, vilket också leder till att vänta in framtiden men också att många elbilar inte stödjer V2H än. Men spännande att diskussion förs och företag börjar ta fram lösningar. Sen är det som alltid dyrt att vara först.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
T Tinototem skrev:
@Skopan av mina 9 500 kWh så är hälften ungefär för värme och varmvatten enligt min energideklaration.

@Martin Lundmark du pratar mycket om reservkraft och optimering och jag önskar egentligen att huset fungerar som det tidigare gjort, att jag kan fortsätta ha igång datorn, tv och värmen och allt sånt. Det är därför jag anser att vanliga batterier inte uppfyller mina behov och blir för dyrt. Jag ser därmed Vehicle to Home som en möjlig lösning i detta pussel.

Någon stans inser jag också att min vision eller önskemål kanske inte är helt rimligt med tanken på kostnaden men också hur sannolikt att behovet verkligen uppstår.

Hade jag haft för mycket pengar hade jag gärna byggt en bunker och blivit en prepper, men just nu kan jag tänka mig att ha ett mat skafferi och hoppas på Vehicle to Home som reservkraft för att klara en vecka om samhället skiter sig tillfälligt. Sen har vi braskamin så jag är inte orolig för nuläget men samtidigt är jag lite av en drömmare, perfektionist och gillar att planera
Hej Tinototem

Naturligtvis så är bekvämast om reservkraftdrift skulle innebära att allt körs som vanligt men det innebär en ganska stor investering.

Jag siktar på att klara upp till en vecka, oberoende av årstid.

Jag har även valt en metod som fungerar idag, om t.ex. tre dagars strömavbrott skulle komma runt nyår. Det sätt jag har valt har marginaler, kan förlängas och förbättras med tiden. Den innehåller även reservlösningar om det skulle behövas.

Reservkraften kan liknas med en livbåt där det är viktigt att det verkligen fungerar i skarpt läge.

Om jag delar dina 9 500 kWh på 365 dagar så innebär det ca 26 kWh/dag. Rimligen så är fördelningen så att det går åt mest vintertid.

Skulle du behöva det dubbla (52 kWh per dygn) på vintern då räcker nog inte en elbils batteri mer än drygt ett dygn en kall vinterdag när nyttan av reservkraft är som bäst. Tömmer du bilen då kan du inte köra med den utan att ladda först.
 
Redigerat:
  • Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.