Hittade ett hus på hemnet nu på 113kvm, uppvärmt med luftvärmepump och elradiatorer, elförbrukning/uppvärmning 23000kr/år samt ett annat på ca 120 med luftvärmepump samt vedpanna med uppvärmning 14500kr/år.
Tycker att om jag kan hålla 12kvm uppvärmt +10 grader när det är -10 ute (kallaste månaden denna vinter) och det utrymmet har hälften så mkt isolering i väggar och tak som huset skulle få, och man dessutom har luftvärmepump i huset istället för direktverkande el, så borde det inte gå åt 15000kWh/år men det kanske det gör.
Någon som vet om det finns siffror på hur mkt man sparar med olika tjock isolering i väggar o tak t.ex?
 
Om man ska bygga med ångspärr/plast hur ska man göra vid väggreglarna om man ska bygga som i tidigare ritning, vid röd markering på följande skiss?
http://powerx3m.se/filez/byggahus/hus/hus3.bmp
Jag hade lite liknande problem med mitt garage runt takstolarna men där bygger jag inte med ångspärr utan med vindväv och det blir inte heltäckande på samma sätt.
T.ex. vid bygge med förhöjd väggliv eller vad det kallas, vore det enkelt att täta hela utrymmet med plast, kanske enklare lösning?
 
Jag vet inte hur konstruktionen brukar se ut när man har två pulpet-tak rygg i rygg.
Men ett sätt är ju att lägga det lägre takets bjälkar på ett hammarband, bygger upp en ny vägg med nytt hammarband till det högre pulpettaket. Då borde man kunna gå förbi med plast mellan det lägre takets bjälkar och hammarbandet innan man bygger upp till nästa hammarband.
 
Alltså, denna nya vägg ställer man på hammarbandet, och den blir ju inte så hög, bara upp till nästa tak...
 
och isåfall lämpligen plasten såhär: (ifall man bygger första stående väggen på plattan).
http://powerx3m.se/filez/byggahus/hus/hus5.bmp

Vet dock inte hur det blir ute i ändarna på den vänstra delen, ifall den skall sluta innanför den högra på båda sidor?
Då får man nog ha vägg ända upp till högsta "nocken" längst ut.
Jag har funderat lite mer på andra typer av konstruktion dock, förhöjt väggliv m.m. dock ej ritat något än..
 
Jo typ så menade jag, men hade inte tänkt mig någon ny "syll", man borde kunna ställa stolparna bredvid takbjälkarna...

Men som sagt, jag vet inte hur man brukar bygga de där husen... Jag försökte bara förmedla min spontana tankekonstruktion. Du får hoppas att fler svarar, eller ställa en specifik fråga i en ny tråd, så får du nog fler som läser/svarar.
 
Ok, ja det låter som en smidig lösning :) Ibland är det lite svårt att tänka sig in i alla vinklar o vrår i 2D, skulle eg behöva ett 3D program att lära mig rita i för att kunna vrida o vända o se, är nog ett krav om man ska få det bra sen, på garaget hade jag eg. inga ritningar alls, men så blev det ju som det blev också, inte perfekt men tillräckligt bra faktiskt så det får man ju vara nöjd med, jag hade mkt seriösare ritning på min friggebod, i 2D dock..
Tyvärr har jag inte tid sitta o lära mig nå nytt program eller tid att rita för den delen :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.