Och hur byter man syllarna utan att riva bort golvet? Att syllarna är fuktskadade beror på att de ligger direkt mot betongplattan troligtvis. och om det är en "normal" 70-tals konstruktion så ligger det först isolering och sedan golvspån INNAN golvet läggs. Dvs golvets slutnivå är mycket högre än syllen. Så för att komma åt syllen så borde man riva bort golvet först. Men jag kanske har fel. Man kanske kan komma åt syllarna utifrån? Men hur löser man då det med den bärande väggen invändigt?

Mitt råd är att kolla ordentligt med besiktningsmannen hur konstruktionen ser ut och vad som är fukskadat.

Mina vänner köpte hus där syllarna skulle bytas och de gjorde detta inifrån och det resulterade i att de fick riva upp alla golv och lägga in nytt nivell-golv. Deras nota hamnade på ca 550.000 kr för en yta på ca 105 kvm.

Lycka till!
 
de bytar syllarna från utsidan. om de behöver byta syllarna i den väggen som bärande, gör de det från insidan. då sågar de bort en bit av väggen bakom listen. de tar inte sönder golvet.
 
  • Gilla
zana kader
  • Laddar…
Observera att det inte är helt osannolikt att du har syll mot plattan även under de icke bärande väggarna.
Ett annat problem på 70-tals hus är att dom inte städade plattan speciellt noga innan "golvläggning". Det betyder att du kan ha massa "byggskräp" på plattan eller ingjutet i ett eventuellt flytspackellager. Detta organiska material kan sprida dofter ifall det ligger fuktigt.
Om du inte känner någon som helst konstig lukt i huset så kan du säkert köra på att enbart byta de fuktiga syllarna.
Känner du lukt eller vill vara på den säkra sidan bör du köra "stora racet" med utrivning av golv, ventilering o.s.v.
 
ja, precis. det luktar ingenting i huset. det tyckte inte heller besiktningsmannen, så vi får hoppas på det bästa när vi begär prisavdrag av säljaren. hoppas bara han går med på det...
 
Norea skrev:
ja, precis. det luktar ingenting i huset. det tyckte inte heller besiktningsmannen, så vi får hoppas på det bästa när vi begär prisavdrag av säljaren. hoppas bara han går med på det...
chefen hade tryckta syllar och tryckta bräder som höll fast asfaltboarden och kom inte åt underifrån hade bara ca 250mm till plattan så golvet var tvunget att åka med, golvreglarna bytade dom bara för det blev mindre jobb än att spara och göra rent dom gamla.
och nu är ju allt som vart i kontakt med det tryckte borta..
men hans grund var torr och syyl
 
lmob var golvet direkt på betongplattan eller uppreglat?
 
lmob, skulle bara berätta att jag nu beställt via ett annat företag. berättade om vilka ¨företag jag tidigare varit i kontakt med. när jag nämnde det företag som du rekommenderade, sa de att de just nu håller på att byta syllarna på ett hus som lkbygg nyligen bytt på. det var tydligen uruselt gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.