har besiktigat ett 70-tals hus idag och på den ena gaveln var det för mycket fukt i syllarna. men inte i de andra gavlarna.
Vad jag undrar är om ni som bytt syllar bott i huset medans de bytar dem? Hur gick det? Varför gör de ibland på insidan och ibland på utsidan? väljer man själv? Hur lång tid tog det ungefär? Priset?
är det bäst att göra det innan man flyttar in eller tror ni kan vänta i ett år. jag menar de som säljer om de bott kvar, hade de väl inte kollat syllarna och bott vidare med det. hur akut är det?

ska man kräva att säljaren går ner i pris, lika mycket som det kostar, eller ska man betala hälften var? vi har redan skrivit kontrakt men har en vecka på oss att ångra oss. vi vill inte ångra oss men vi vill dra ner på priset.

Nån som vet någon bra firma i Malmö-Skåne?
 
Vad du bör undersöka är först anledningen till fukten. Kommer fukten uppifrån eller nerifrån.
Vilken grundläggning har huset ? Viktigt att veta.
Fukt i syll brukar inte BARA vara att byta själva syllen om den är fuktig.
Mitt råd kontrollera noga fuktens utspridning.
Självklart skall du kräva ett lägre pris.
Man bör dessutom åtgärda så fort som möjligt. Dålig lukt och svamp/mögel blir resultatet om man väntar för länge.
 
fast vi hinner ju inte ta dit en till snubbe som ska kolla skadorna. vi har tills på måndag att begära återgång, eller prisavdrag. vad menar du med grundläggning? huset står på betongplatta om det är det du menar.
 
frågan är om man kan kräva att säljaren står för allt eller man ska kompromissa? hur brukar man göra`?
 
ingen mer som kan hjälpa mig?
 
kan rekomendera denna firma. dom fixar syllbyte mm. håller på i chefens hus nu...
http://www.lkbygg.se/
 
vet du vad de tar i pris per meter?
 
vet ej men chefen fick ett pris och då bytade dom allt, golvreglar golv syll och plocka bort kök mm ny isolering mm.dvs dom byta allt under golvet på hela huset. bara att ringa och höra
 
Du ska självklart försöka pruta ner priset med hela den beräknade kostnaden. Eftersom att det nu gjorts en besiktning av huset så är syllproblemet känt även för säljaren så han är därför tvungen att informera varje annan tänkbar köpare om problemet. Detta i kombination med den ekonomiska osäkerheten i sammhället just nu gör det troligen svårt för säljaren att omedelbart hitta en annan köpare. Om jag var ni skulle jag därför häva köpet eller åtminstonde få till en förlängning av ångerrätten. Förklara för säljaren/mäklaren att ni vill ha tid på er att ta in offerter på vad syllbytet kommer att kosta och att ni därefter vill förhandla om priset.
Sen är det ju upp till er hur långt ni är beredda att sträcka er ifall säljaren inte går med på att sänka priset med hela beräknade kostnaden.
Precis som titanium skriver så kommer det nog inte räcka med att bara byta syllen utan ni måste troligast även lägga in någon form av ventilerade golv eller liknande för att lösa det fuktproblem som huset verkar ha. Min erfarenhet är att detta kommer att kosta minst 300 000 kr men det beror ju helt på storlek och omfattning. Vid ett sådant arbete kommer hela nedervåningen att rivas ut och det är därför svårt att bo i huset under tiden.
På frågan om arbetet måste göras nu så kan man väl säga att det är mest lämpligt att göra en sådan här renovering innan ni flyttar in. Huset kommer givetvis inte att rasa ifall ni inte åtgärdar det snarast men ni kan ha problem med inomhusluften. Om syllen inte är tryckimpregnerad kan den ha börjat ruttna/mögla vilket kan påverka inomhusklimatet. Om den är tryckimpregnerad och blir fuktig så börjar den tyvär ofta att lukta. Det är en lukt som sätter sig i kläder och andra textilier.

Lycka till
 
jag tror att chefens gick på ca 400000 hus på ca 100m3 yta. då byta dom syll golvreglar golv isolering dvs allt under golvet.
dom räknade med 5-6 veckor men då var huset tomt.
och från beställning till dom kom var ca 2 månader
med där var grunden torr, bara lukt från tryckta syllar
 
vilka summor. alla jag hört som bytt syllar har bara bytt syllarna inte golven också. då brukar det kosta ca 2000 kr per löpmeter...
 
vad är det för sorts hus som man behöver riva ut golven ur? betongplatta på mark? skule man stoppa in ventilerande grund och riva upp golv för det??? det sa inte anticimex nåt om på besiktningen..
 
Det är svårt att utala sig om exakt vad som behöver göras i det aktuella huset men generellt kan man säga så här:
Betongplattor på mark från 70-talet är oftast "kalla" d.v.s isoleringen ligger ovanpå plattan (mellan plattan och golven) och inte under (som man gör idag). Detta får till följd att plattan i värsta fall antar ungefär samma fukthalt som den omgivande marken. Exakt vilken fukthalt det blir beror på de lokala förhållandena och hur underarbetet under plattan ser ut etc. På 70-talet la man ofta syllen direkt på plattan utan någon form av fuktspärr emellan vilket innebär att även syllen suger åt sig av fukten.
Om det är detta som är ditt problem så kan man givetvis byta syllen utifrån och lägga en fuktspärr mellan den nya syllen och plattan. Problemet är bara att du då fortfarande har kvar all innerväggssyll (som kanske är påverkad) och du har även kvar fukten vilken på sikt kan förstöra golv och annat. Detta kan man lösa genom att riva ut allt gammalt och sedan lägga ett golv som har en luftspalt mot plattan. Detta utrymme ventilerar man sedan med en fläkt. Det finns ett antal olika sådana golvsystem på marknaden varav de största är Nivell och Platon.
Om det är så att ni känner någon konstig lukt i huset så kommer den säkert från syll eller annat organiskt material i golven. Då bör man även vid renoveringen byta nedre delen av väggisoleringen för att försäkra sig om att få bort lukten helt.
Allt detta är under förutsättning att det är plattan som är boven i dramat. Har du tur kanske det är så att du har någon otäthet i fasaden på den gavel där du mätt upp höga fukthalter och att det är därifrån fukten kommer.
Observera dock att fukt i plattor från 70-tals hus är ett mycket vanligt problem.
 
vi hade tänkt att byta syllen i den bärande väggen också, inne i huset. jag får väl ringa nåt företag och fråga. dem jag pratat med har bara pratat om att byta syllarna i väggarna. inte at hela golvet skulle bytas...
 
nu har jag pratat med det företag som du rekommenderade lmob. de sa att
de ytterst ytterst sällan bytar golven när det är platta på mark. de sa att vi bara behöver byta syllarna. inget annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.