UNder stenhus eller trähus eller ....

Om man är osäker beträffande husets konstruktion?

Undrar t.ex. hur får man varm vatten i ett passivhus?
 
Det beror väl på vilken aspekt av passivhuset det är du vill diskutera. Jag kan tänka mig att många frågor skulle passa in just här.
 
Då börjar jag.

kamilenski skrev:
Undrar t.ex. hur får man varm vatten i ett passivhus?
 
Flyttade och bytte titel.
 
mats_o skrev:
Flyttade och bytte titel.
Ok. Tackar!
 
Undrar t.ex. hur får man varm vatten i ett passivhus?
 
Då kan jag ju svara på din fråga med: de passivhus jag sett har vanliga elektriska vv-beredare, men de är ofta kombinerade med tex solfångare.
 
Då kommer jag med nästa fråga.

Vilket material är att föredra vid nybyggnation? Trä eller sten? Kan bara gissa att sten skulle resultera i ett mycket tjockare skal. Eller?
 
kamilenski skrev:
Då kommer jag med nästa fråga.

Vilket material är att föredra vid nybyggnation? Trä eller sten? Kan bara gissa att sten skulle resultera i ett mycket tjockare skal. Eller?
Jag skulle bygga massivt. Alltså trä eller sten bara det är massivt. Underlättar tätning och huset andas naturligt utan en massa plastfolie som ingen vet hur länge den fungerar.
 
Tydligen slipper man inte plastfolien. Huset ska vara helt tätt ju! Så gott det går. Alla material andas. Inkl betong.

Tror jag...
 
kamilenski skrev:
Tydligen slipper man inte plastfolien. Huset ska vara helt tätt ju! Så gott det går. Alla material andas. Inkl betong.

Tror jag...
I ett stenhus har du väl ingen plastfolie? Möjligen en cellplastskiva mellan två tjocka betonglager eller lättbetong genomgående men då blir väggarna ganska tjocka. :D
Sen ska du nog undivka att tänka passivhus helt och hållet. Lågenergihus är ett bättre namn. Passivhus är väl till och med en namnskyddad produkt? Äntingen förbrukar man energi till att bygga överdrivet mycket eller så förbrukar man energi kontinuerligt under husets livslängd. Det blir ju en tradeoff mellan dessa båda ytterlighetsfall som blir extra svår att räkna på när vårt klimat varierar mellan arktiskt till medelhavstemperatur beroende på vilken årstid det är.
Osäkerheter är ju framtida energipriser och uppvärmningssätt. Säg att någon kommer på ett sätt att göra en luftvärmepump med cop 10.0 så kommer ett "passivhus" helt plötsligt bli ganska ointressant.
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Vilket material är att föredra vid nybyggnation? Trä eller sten? Kan bara gissa att sten skulle resultera i ett mycket tjockare skal. Eller?
Väggarna blir tjockare om de byggs av sten, eftersom den isolerar sämre. Jag hade byggt i trä. Men en effekt en del eftersträvar är stenens förmåga att lagra energi. Det kan man i vissa fall utnyttja på något fiffigt sätt.
 
Tydligen går det att bygga i frigolit???
 
till att börja med så tycker jag inte man bör blanda ihop begreppen mellan att material andas och är täta i de fall där man pratar om låg ofrivillig ventelation så är leca och många andra material täta för du kan ju försöka se hur mycket luft du kan blåsa igenom en lecavägg jämfört med vart man sätter nivån där

men att materialet kan andas ut eller ta åt sig fukt är en helt annan femma för även friggolit andas i den bemärkelsen

sen betvivlar jag på att nån kan bygga ett passivt hus med frigolit då det inte kan lagra värme och kyla men jag sett nånstans där de blåst upp en doom eller typ ett tält eller liknande som de sedan sprutat PU skum över så när det stelnar så blir det en tillräkligt stark och välisolerad konstruktion men väldigt lätt som behövs förankras i marken

men vist kan man ju använda friggolit i stenhus för att få fördelarna av en tung konstruktion och ändå välisolerad eller vad tänkte du på?
 
Jag "tänker inte". Kan inget om just passiva hus. Trodde snarare att ett passivhus ska helst vara byggda i ren isolering. Så att inget värme kan lämna den och ingen kyla tränga in.
Att FTX skulle se till att hålla tempen inomhus på samma nivå.
För mig, sten isolerar inte så bra som frigolit (tex). Det skulle betyda omfattande läckage av både värme som kyla beroende på utomhus temperatur.

Ni som kan det med den nya teknologin, får gärna hänvisa / förklara tanken med detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.