B
GK100 GK100 skrev:
Ja det är det och konisk tätning mellan delarna.
så rätt bra om man ska gå från en galvad del och sen till CU rör, för då går det löda på annat ställe och sen ha denna för att koppla ihop.

fast det går ju också ta en vanlig kläm... kom jag på.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag har eventuellt planer på att löda färskvattenrör, dvs rör för ett högre tryck. Även om det är egen pump, så skall det väl kunna bli 6 bar i alla fall. Duger då denna metod, och är det något man måste tänka på med lod/fluss så man inte blir förgiftad av vattnet så småningom.

I badrummet får det bli kromat och klämkoppling, men tänkte måla rören med någon käck färg i stora rummet. Värmerören är vitmålade, och jag tror jag kan leva med det.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Ja, det funkar bra. Se bara till att rengöra och flussa ordentligt. Använd bara blyfritt lod så är det inga probelem.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Går utmärkt att mjuklöda kopparrör för tappvatten.
Välj ett lod utan bly bara så är det lugnt.
Som fluss använder jag lodpasta, det är fluss med små tennkulor i.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Av de tre vanliga metoderna för kopparrör är nog lödning det säkraste, det är väl dessutom den enda skarven som är godkänd för dolt montage. Klämring är det som orsakar mest läckage hörde jag av ett försäkringsbolag, presskoppling är bättre men det är fortfarande två gummipackningar som tätar. Kör med en blåslampa eller lödtång och löd med silver i istället för bly. Finns på Rinkaby likaväl som classes att köpa. Lycka till!
 
G Granström2 skrev:
Självsäkra men felaktiga svar
Nej det är du som misstolkar svaren som ges.... Läs igen
 
G Granström2 skrev:
Självsäkra men felaktiga svar. Till lödning av kopparrör ska tenn med några procent inblandat silver användas.
Rent tenn är mjukt så man kan skära i det med en slö bordskniv.
[länk]
Blir bättre om du läser ordentligr.
"med silver i"
Man kan skära lod med 3-4% silver i, vilket är vad som normalt används vid mjuklödning, med en smörkniv också...
 
LODET jag använder har 3% silverinblandning.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Men dolda tappvattenledningar ska utföras utan skarv, det är inte tillåtet med dolda skarvar även om man löder.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Men dolda tappvattenledningar ska utföras utan skarv, det är inte tillåtet med dolda skarvar även om man löder.
Det skall man men jag tror faktiskt den enda tillåtna skarven är en testad lödd skarv. Ngn som vet?
 
Om ni kollar några inlägg bakåt så ser ni vad jag använt och hur det blev till värmesystemet. :p

(sn97cu3 och lödtång)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Om ni kollar några inlägg bakåt så ser ni vad jag använt och hur det blev till värmesystemet. :p

(sn97cu3 och lödtång)
Kul!
Jag kör lödtång för 15 rör och ibland, om jag måste för 22, annars blås för 22 och uppåt. Måste säga att tång fungerar förvånansvärt bra!
 
G guggen skrev:
Det skall man men jag tror faktiskt den enda tillåtna skarven är en testad lödd skarv. Ngn som vet?
Nej, tappvattenledningar får inte ha dolda skarvar.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nej, tappvattenledningar får inte ha dolda skarvar.
Tack.
Hur är det med värme edningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.