Kärlet har ingen cirkulation, bara funktion som tryckhåller ca 0,5 bar eftersom det är ett öppet system. Det bruka var mycket isolering runt med och inspickat i en trälåda. Det med att åka bort längre tid, vad är då längre tid. Skulle inte satsa på att vara borta mer än 2 dygn. Under alla förhållande så ska du satsa på en automatisk shuntning, det blir stor skillnad i förbrukning värme och tankarna häller värmen längre, den går att sälja senare om ni byter till en vatten-VP.
 
B
Vatten har högst densitet vid 4C. Så om du har t.ex. 25c I systemet och vattnet i röret till exp kärlet på vinden vid stillastående sjunker till 4C, så kommer det kalla vattnet sjunka ner och ersättas av varmare vatten, funkar om röret till exp kärlet är tillräckligt grovt.

Så är kärlet hyggligt isolerat, så borde det klara sig ett bra tag.

Men börja inte med 3 dygn borta vid svinkallt väder. Börja med 1 dygn tills du lär dig hur ditt hus hanterar kyla.

Och skaffa en wifiuppkopplad tempgivare, så får du lite koll på tempen inomhus även om du är borta.
 
Nej, det kommer inte att ske. Densitetskillnaden är liten och det blir oavsett inget utbyte när det är ett rör.
 
Om du är rädd att expansionskärlet kan frysa så skaffa en termometer med kapillärledning (finns att köpa på exempelvis Rinkaby rör) och placera känselkroppen på utgången på expansionskärlet till skvallerröret. På så vis kan du skaffa dig en uppfattning om frysrisk föreligger när det är som kallast ute.
Så gjorde jag i ett tidigare hus jag ägde och temperaturen vid utgången till skvallerröret var inte under 20 grader + när det var 20-30 grader minus ute.
 
  • Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kärlet har ingen cirkulation, bara funktion som tryckhåller ca 0,5 bar eftersom det är ett öppet system. Det bruka var mycket isolering runt med och inspickat i en trälåda. Det med att åka bort längre tid, vad är då längre tid. Skulle inte satsa på att vara borta mer än 2 dygn. Under alla förhållande så ska du satsa på en automatisk shuntning, det blir stor skillnad i förbrukning värme och tankarna häller värmen längre, den går att sälja senare om ni byter till en vatten-VP.
Tack för tips. Ja den manuella shunten är varken precis, och arbetskrävande. Det är en ratt man kan vrida en kvart och vrider jag den 1 millimeter från stängd går pyttelite värme fram, vrider jag den 2 millimeter från stängd så går mycket värme fram. Så ja det borde jag investera i så klart.

Jag ska vara borta två nätter denna gång och är rätt orolig för frysning. Kommer elda upp tankarna så de är 80/80/80/80 och därefter öppna shunten minimalt. Förväntar mig att tankarna är nere på typ 5-10 grader när jag är tillbaks. På så vis borde jag iallafall kunna förhindra att radiatorerna fryser om jag ser till att det är flöde i dem. Har fortfarande inte förstått om vattnet fortfarande cirkulerar i radiatorerna om jag stänger shunten helt. Titta min bild, vad tror du?

Men då återstår expansionskärlet. om det som du säger är en separat ledning. Är det normalt vatten stående i den, varmt vatten vid eldning, eller är den tom? Om det är många liter vatten i den när man eldar så kommer det ju vara uppvärmt då jag kommer elda kvällen innan jag åker. Och som du säger är den välisolerad nära murstocken med en trälåda fylld med glasull.
 
B BSOD skrev:
Vatten har högst densitet vid 4C. Så om du har t.ex. 25c I systemet och vattnet i röret till exp kärlet på vinden vid stillastående sjunker till 4C, så kommer det kalla vattnet sjunka ner och ersättas av varmare vatten, funkar om röret till exp kärlet är tillräckligt grovt.

Så är kärlet hyggligt isolerat, så borde det klara sig ett bra tag.

Men börja inte med 3 dygn borta vid svinkallt väder. Börja med 1 dygn tills du lär dig hur ditt hus hanterar kyla.

Och skaffa en wifiuppkopplad tempgivare, så får du lite koll på tempen inomhus även om du är borta.
Jag är mest oroad för expansionskärlet ja. Röret till den är stålrör ca 35 mm grovt? Har inte mätt. Står på kallvind där det blåser rätt igenom panelen på flera ställen, hade kunnat ställa en värmefläkt där uppe men har inget eluttag i närheten.
 
Hr du inte automatshuntning då, så gör då att ställa den på noll först, efter ett par timmar så utgående rätt sval/kall, då öppnar du shunten några mm och känner på rören ut , då om det kommer ljummet så är du rätt. Cirkpumpen går alltid och gör ett flöde, skulle det mot förmodan bli tomt i tankarna ( 5 C ) så finns det värme, sen så fryser inte rinnande vatten utan att det blir många minusgrader först och så kallt blir det inte i huset, kanske efter 4 dagar som en kris kan bli, så stäng av vattenpump llr inkommande vatten om det är kommunalt.
 
  • Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.