mmar2087 skrev:
Ursprungsinlägg ändrat. Skönt att veta att det är ok enl. regelverket. Givetvis hade en alternativ lösning blivit mycket krångligare = dyrare.
Jo, fast det är ingen lösning man lägger som förslag när man är ute hos kund då risker för framtida huvudbry och fel är större än om man får ta tag i grejerna och göra det ordentligt på en gång. men ibland händer det att det bara finns en lösning och jag tror att det är godkänt just för att det är bättre att kunna få fram jord än inte alls utan att det ska bli en hel ny installation som kostar kunden multum.
 
Den här tråden påminner mig om en lösning jag såg för ett tag sen...
 
  • DSC_0041.jpg
Ja, det går ju att lösa vissa saker helt fel också fast det är i teorin rätt.....
 
Glufsglufs intressant inlägg,ja åh en kollega diskutera just detta med att låna skyddsjord från andra grupper häromveckan. Kul att få svart på vitt om detta!
 
Jag är helt säker på att den SÄRJORDNING som Glufsglufs säger är ok har varit förbjuden sedan nån gång på sextitalet. Och jag håller helt med Patrik_Hed att det är nått en RIKTIG elektriker ALDRIG ska göra, risken att jorden av misstag ska brytas är avsevärd.
 
Om det finns GFB går det inte att ta jord från nollan,före GFB går det däremot
 
elmont skrev:
Jag är helt säker på att den SÄRJORDNING som Glufsglufs säger är ok har varit förbjuden sedan nån gång på sextitalet. Och jag håller helt med Patrik_Hed att det är nått en RIKTIG elektriker ALDRIG ska göra, risken att jorden av misstag ska brytas är avsevärd.
Det är möjligt men godkänd nu, men det betyder ju inte att man som elektriker praktiserar det utom i värsta nödfall. Samma för mig att förlägga kabel i vägg utan rör, skulle aldrig falla mig in att göra så.
 
Elkludde skrev:
Om det finns GFB går det inte att ta jord från nollan,före GFB går det däremot
Det tror jag de flesta fått inprintat här på forumet både genom förklaringar rent allmänt och genom frågeställning varför JFB löser direkt efter nyintsallation.
 
Elmont har som vanligt rätt.

Reglerna säger i 543.6 att
Där överströmsskydd används för skydd mot elchock ska skyddsledaren ingå i, eller förläggas i omedelbar närhet av, det ledningssystem där tillhörande spänningsförande ledare är förlagda.

Det som kanske förvillar är andra regler som antyder att det skulle vara tillåtet, som 543.1.3
Separat framdragen skyddsledare som inte ingår i matande kabel ska ha minst följande area:
- 2.5 mm² om den är skyddad mot mekanisk skada.
- 4 mm² om den inte är skyddad mot mekanisk skada.

och 543.2.1
Som skyddsledare kan användas
- ledare i flerledarkablar
- isolerade eller oisolerade ledare i ett gemensamt hölje tillsammans med spänningsförande ledare
- fast installerade isolerade eller oisolerade ledare
- kabelmantlar, ....

Men det gäller alltså andra fall av skydd mot elchock. Det enda som kan vara aktuellt är, vad jag kan se, kompletterande skyddsutjämning. Med andra ord inga vanliga lösningar. Eventuellt skulle kanske överströmsskydd + JFB tillåta det?

I blå boken är kravet i 543.1.3 ovan inte lika starkt. Det började ganska tamt i ELSÄK-FS 1994:7, 544.1:
Skyddsledare skall, såvitt möjligt, dragas i samma rör e.d. eller ingår i samma kabel som tillhörande strömförande ledare.
och blev lite starkare i ELSÄK-FS 1999:5.

I gula boken hittade jag ingenting i hastigheten.

För att slippa bryderier kan man ju anstränga sig lite mer för att förlägga skyddsledare i samma kabel/rör som tillhörande spänningsförande ledare d^_^b. Ett givet problem med en separat skyddsledare är ju kontroll av utlösningsvillkoret när det inte finns en JFB.
 
Gjord Fels Brytare =GFB ? eller ?
 
Så du menar på allvar att jorda i ett element skulle vara OK? Vad händer när rörmockaren kapar röret i källaren och ersätter det med en pex slang. Joden ansluten i uttaget men inte i andra änden. Rörmockaren kollar garanterat inte hur det är jordat. Det enda som jag kan göra är en "potensutjämning" med hjälp av tex elementet (även det i gråzonen) genom att dra en tråd från tex chassit på bildskärmen och ansluta den till elementet. Men en skyddsjord från elementet, aldrig. Bevisa gärna att jag har fel, men det blir inte lätt så fram med stenhårda bevis ;)

För sen som vanligt :(
 
Jag ser det som så här....när man kan "tolka" reglerna så slår man en pling till elsäkerhetsverket och i de fall (ganska få) får ett rakt svar så har man då lösningen på det eventuella problemet. Personligen så slår jag en pling 4-6 ggr per år för att reda ut något och 1-2 ggr får man ett rakt svar, annars får man en antydan av godkänande genom den egna tolkningen. Alltså, man kan tolka och göra men grundtanken var inte så när reglerna printades ner.
 
elmont skrev:
Så du menar på allvar att jorda i ett element skulle vara OK? Vad händer när rörmockaren kapar röret i källaren och ersätter det med en pex slang. Joden ansluten i uttaget men inte i andra änden. Rörmockaren kollar garanterat inte hur det är jordat. Det enda som jag kan göra är en "potensutjämning" med hjälp av tex elementet (även det i gråzonen) genom att dra en tråd från tex chassit på bildskärmen och ansluta den till elementet. Men en skyddsjord från elementet, aldrig. Bevisa gärna att jag har fel, men det blir inte lätt så fram med stenhårda bevis ;)

För sen som vanligt :(
Att använda vattenrör som skyddsledare är inte tillåtet enligt 543.2.3, dock är en lokal skyddsutjämning mellan två utsatta delar OK.

543.2.3
Följande metalldelar får inte användas som skyddsledare eller skyddsutjämningsledare:
– vattenrör av metall
– rör som innehåller brännbara gaser eller vätskor
– byggnadsdelar som utsätts för mekaniska påkänningar vid normal drift
– flexibla eller böjliga elinstallationsrör av metall, om de inte är konstruerade för att utgöra skyddsledare eller skyddsutjämningsledare
– flexibla metalldelar
– bärlinor
– kabelrännor och kabelstegar.
544.2.1
En skyddsutjämningsledare som ansluts mellan två utsatta delar ska ha en ledningsförmåga som inte är mindre än vad den minsta skyddsledaren som är ansluten till de utsatta delarna har (se figur 544A). En skyddsutjämningsledare som inte är en del av en kabel anses vara mekaniskt skyddad genom förläggning i rör, kanal, ingjutning eller om den är skyddad på ett motsvarande sätt.
 
Glufsglufs skrev:
Det tror jag de flesta fått inprintat här på forumet både genom förklaringar rent allmänt och genom frågeställning varför JFB löser direkt efter nyintsallation.
Då var det ju helt onödigt att jag upplyste om det, efter allt man läst om el,så är jag säker på att alla inte förstått det
 
Nä...säkert har inte alla förstått men dom upptäcker det när dom väl monterar en JFB :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.