Jag använder de här båda fräsarna tillsammans med Axminster trafon på 3300VA
Bosch 1617EVSPK 2.25 Hp motsvarar GMF 1400ce

Bosch PR20EVSK Colt Variable Speed motsvarar gkf600
Det fungerar alldeles utmärkt den enda saken som jag stör mig på är att trafon blir lite varm även i olastat tillstånd. Men det är inte svårare än att bryta spänningen till trafon när man inte använder den. Fräsarna är USA importer så det är 120V 60Hz har inte märkt av några egenheter vid användadet av dom.
 
Redigerat:
Amerikansk spänning är 120 V med en tolerans på -/- 5% för inkommande ledning. Apparater kan vara märkta med "Utilization voltage" eller "Nameplate voltage" som är 115V. Det är helt enkelt 120 V minus 5V vilket ska representera det typiska spänningsfallet fram till eluttaget. Det har "alltid" varit så. Se ANSI C84.1

Brittiska 110V tranformatorer är mittpunktsjordade och har alltså 55V mot jord. De är också relativt billiga, men ger alltså inte bara fel frekvens utan även fel spänning.

En spartransformator från 230V - 120V är kompakt, energisnål och kostnadseffektiv men måste ovillkorligen vara fast ansluten i Sverige för att man inte ska kunna vända på fas och nolla.
 
HenrikHuslöse skrev:
...En spartransformator från 230V - 120V är kompakt, energisnål och kostnadseffektiv men måste ovillkorligen vara fast ansluten i Sverige för att man inte ska kunna vända på fas och nolla.
Med ett CEE-don hamnar fas och nolla alltid rätt (om man inte kopplar fel förstås). Duger inte det istf fast installation?
 
Min trafo flyttas ibland till andra platser utanför snickarboden och är ansluten till nätet med vanlig schucko kontakt. Vilket gör att den ansluts slumpmässigt fas/noll jag har alldrig haft några problem med detta ej heller avlidit någon gång. Transformatorn levereras desutom med engelsk stickontakt med inbyggd säkring och hemgjorda skarvsladdar borde också florera i UK med blandade inkopplingar av fas/noll.
 
De brittiska varianten- med gula CEE-uttag på sig - som används på byggen är normalt isolationstransformatorer eftersom syftet är just personsäkerhet. Den gamla normen heter till och med "Isolating transformers and safety isolating transformers." Då spelar det ingen roll om du vänder "polaritet". Den som är intresserad kan googla EN 61558 och BS 3535.

Om man däremot tar en spartransformator så brukar de vara kostnadsoptimerade. För 10 dollar får du i Kina en sådan här:

http://img.directindustry.com/images_di/photo-g/single-phase-auto-transformer-63110-2786539.jpg
 
Notera sladden med dubbelhanar. Hade en sådan till en sniktrafo för många år sedan. Elsäkerhet, vad är det?
 
Jag tordes inte riskera nåt med trafo så jag köpte denna isolertrafo för en 4-5 år sedan minst. Den var bra mycket billigare då... Hänger mest på väggen under ett väggskåp för relativt lätt åtkomst då det skall köras USA maskiner. Skall den med så hakas den bara loss. Känns säkert med isolertrafo även om de är klart dyrare än spartrafo och liknande

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=56-270-54&toc=18896
 
Någon som kan säga ngt om Axminsters trafos - är de isolertrafos (bra?) eller spartrafos (ej bra)?
 
HenrikHuslöse skrev:
Brittiska 110V tranformatorer är mittpunktsjordade och har alltså 55V mot jord. De är också relativt billiga, men ger alltså inte bara fel frekvens utan även fel spänning.
Gäller detta även axminsters trafos?
 
De gula från axminster är isolationstransformatorer avsedda som personskydd på byggen det är bara att bestämma sig för storlek. Se även henrikhuslöses innlägg nr21
 
Daniel_N skrev:
Gäller detta även axminsters trafos?
Ja, för de som har gula runda kontakter, s.k. "site transformer". Det finns ett helt sortiment av dessa "site" produkter, borrmaskiner, strålkastare, dammsugare etc som går på 110V. Även från Festool :D

Ska tillägga att dessa transformatorer kan fungera bra med amerikansk utrustning men att de lika gärna kan skapa stora problem. Enda sättet att veta är att prova...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.