Hej!

Efter att inte ha hittat en lämplig 230V fräs till mitt nya fräsbord (http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/194433-basta-routerliften.html) lutar jag numera åt att köpa en trafo från UK (tex en sån här: http://www.axminster.co.uk/110v-site-transformers-prod23256/#bottomsection på 3300VA).

Men så har jag lite tankar o frågor kring det elektriska....

1) I denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/el/99294-varning-farlig-110v-transformator.html skriver "electrocuted" om en sådan trafo som jag funderar på att "nackdelen med dom där UK-trafona är att dom har dubbla sekundärlindningar och då kan man ju inte belasta enbart ena lindningen till max kapacitet, det är ju fördelat på 2." Vad betyder detta? Talar han om att det finns två uttag på maskinen och att man inte kan köra en stor maskin på bara det ena uttaget?

2) Trafon jag länkade till är för 230-110V. I USA (där jag ska köpa fräsen) verkar man har 120V 60hz (källorna verkar inte helt klara på denna punkt, vissa talar om 110V). Vilket är det egentligen? Och framförallt - spelar det någon roll? Kommer jag att få några effektförluster om jag får ut 110V ur trafon och maskinen borde ha 120V?

3) Vi har ju 50hz i Sverige, i USA 60hz. Spelar detta någon roll? Blir det någon effektförlust?

3B) På Porter-Cables sida där de presenterar sina olika routers (http://www.portercable.com/Products/CategoryOverview.aspx?catPath=4272.6180.6187.6221.6235) Finns det dels varianter med 120V AC, 60hz dels varianter med 120V AC 25-60Hz - vilket får mig att tro att det trots allt spelar roll med olika frekvens?!? Observera att det rör sig om 1-fas universalmotorer, vilket jag antar har betydelse för svaret.

4) Finns det något annat jag bör tänka på angående elen/transformatorn? Fräsen skall vara permanent monterad i fräsbordet så det spelar ingen roll om trafon är tung, den ska inte flyttas.
 
Det här är ett område jag inte kan något om men har du funderat på att skaffa en liten frkvensomriktare. Jag vet inte om den kan ersätta en trafo.

pär
 
Daniel_N skrev:
1) I denna tråd: [länk] skriver "electrocuted" om en sådan trafo som jag funderar på att "nackdelen med dom där UK-trafona är att dom har dubbla sekundärlindningar och då kan man ju inte belasta enbart ena lindningen till max kapacitet, det är ju fördelat på 2." Vad betyder detta? Talar han om att det finns två uttag på maskinen och att man inte kan köra en stor maskin på bara det ena uttaget?
Det står att det är en spartransformator. Det betyder att du får ut antingen 0-110V eller 110-220V. Men ditt verktyg uppfyller ju en del isolationskrav, typ minst 500VAC, så det borde inte vara något problem.

Förr hade vi 220V i Sverige, på samma sätt hade man 110 i USA. Nu har alla höjt med 10V.

I regel är det större risk att gå från 50 -> 60Hz än tvärtom.

Min slutsats är att det borde fungera, och om det är ingen större risk för elektrisk chock. Däremot, skulle jag tycka att det skulle vara svårt att få din koppling CE-märkt map elsäkerhetskrav.
 
Det är rätt att det bara är halva effekten på en lindning (lindningarna kan ju vara lite överdimensionerade så det går ta mer än halva). Lindningarna går att parallellkoppla och då får man full effekt.

Det blir ju lite bättre sprutt på maskinen om spänningen är lite högre.

Angående frekvensen, allströmsmotorer ska gå lika bra på likström (inte med varvtalsstyrning). Det borde vara ett större problem att köra på 60 Hz då man får mera förluster i järnkärnan. Titta på vad olika modeller väger.

Transformatorn BORDE vara en fulltransformator, är det en autotransformator se till att koppla fas och nolla så man har 0 respektive 110 relativt jord.

Du frågar efter andra åsikter, om fräsen ska sitta permanent, varför inte skaffa en riktig vertikalfräs. Det finns spännhylsor till de också.

Protte
 
prototypen skrev:
Det är rätt att det bara är halva effekten på en lindning (lindningarna kan ju vara lite överdimensionerade så det går ta mer än halva). Lindningarna går att parallellkoppla och då får man full effekt.
Jag läste tråden som det länkades till, som att det var en spartrafo.

Om det gäller en "vanlig" trafo, med två lindningar, då borde det bara vara att koppla dem parallellt, men man ska vara lite försiktig, så att det blir parallellt och inte mot varandra.
 
magnu skrev:
Det står att det är en spartransformator..
Njae, jag tolkar det som att den första trafon som electrecuted skriver om i inlägg nr 1 är en spartrafo, men att den han kommenterar i inlägg 7 (vilket förmodligen är samma typ som jag är spekulant på) inte är en sådan typ. Men jag kan inte de här sakerna, det är mycket möjligt att jag har fel.
 
magnu skrev:
Om det gäller en "vanlig" trafo, med två lindningar, då borde det bara vara att koppla dem parallellt, men man ska vara lite försiktig, så att det blir parallellt och inte mot varandra.
Vad innebär detta? Vad är det som ska kopplas? Såvitt jag förstår det så är det bara att plugga i väggen och sen maskinen i trafon?
 
Spartrafon har den fördelen att den är lättare än en fulltrafo, det är bara halva effekten som behöver gå genom järnet / magnetismen. Spartrafon skiljer inte nätspänningen från belastningen och är då en fara om isoleringen är klen i maskinen.

Protte
 
prototypen skrev:
Det är rätt att det bara är halva effekten på en lindning (lindningarna kan ju vara lite överdimensionerade så det går ta mer än halva). Lindningarna går att parallellkoppla och då får man full effekt.

Det blir ju lite bättre sprutt på maskinen om spänningen är lite högre.

Angående frekvensen, allströmsmotorer ska gå lika bra på likström (inte med varvtalsstyrning). Det borde vara ett större problem att köra på 60 Hz då man får mera förluster i järnkärnan. Titta på vad olika modeller väger.

Transformatorn BORDE vara en fulltransformator, är det en autotransformator se till att koppla fas och nolla så man har 0 respektive 110 relativt jord.

Du frågar efter andra åsikter, om fräsen ska sitta permanent, varför inte skaffa en riktig vertikalfräs. Det finns spännhylsor till de också.

Protte
Hur gör man för att parallellkoppla lindningarna?

Hur menar du med bättre sprutt på maskinen om spänningen är lite högre? Om maskinen är byggd för 120V och min trafo bara ger 110V blir det väl mindre sprutt?

Hur menar du med större förluster i järnkärnan? Att det blir en effektförlust när jag kör ett verktyg för 60hz med 50hz från uttaget? Vad är det jag ska kolla på angående vikten? Förstod inte riktigt.

Angående vertikalfräs så skall jag ha en sådan också, men det blir nog en utan toppspindel, vilket inte är så vanligt på de modeller jag är spekulant på. Dessutom tycker jag att de ofta snurrar lite väl långsamt.
 
Redigerat:
Maskinerna är ju konstruerade och testade för isolationsspänning, så det borde fungera, även enl min brasklapp ovan.

Om du ska känna dig riktigt säker kan du mäta spänningen mellan jord och transformatorns två utspänningar. det ska var 0 och ~115V. Om du får 230 och 115V, vrider du stickproppen i vägguttaget. Sedan kan du märka stickproppen hur den ska kopplas in i just det vägguttaget.

Allt det här förutsätter att det bara är du som använder maskinen.
 
Det som brukar vara problemet med 50-60 Hz är att 60 Hz prylar har mindre kärnor då frekvensen är högre, men nu är det en allströmsmotor och då ska järnmängden inte betyda något därav min fråga om vikten.

Jo det är så att matar man en motor med 120 isf 110 så blir det mera sprutt.

Är det inte så att de Engelska byggarbetsplats trafos är 2x55 volt dvs 110 mellan ytterändarna??

Protte
 
magnu skrev:
Maskinerna är ju konstruerade och testade för isolationsspänning, så det borde fungera, även enl min brasklapp ovan.

Om du ska känna dig riktigt säker kan du mäta spänningen mellan jord och transformatorns två utspänningar. det ska var 0 och ~115V. Om du får 230 och 115V, vrider du stickproppen i vägguttaget. Sedan kan du märka stickproppen hur den ska kopplas in i just det vägguttaget.

Allt det här förutsätter att det bara är du som använder maskinen.

Hmm...vi är några stycker som kommer att använda maskinen...dock kommer den att vara sätndigt inkopplad, hade tänkt ha en säkerhetsbrytare att slå av vid stålbyte.
 
Daniel_N skrev:
Hur gör man för att parallellkoppla lindningarna?

Hur menar du med bättre sprutt på maskinen om spänningen är lite högre? Om maskinen är byggd för 120V och min trafo bara ger 110V blir det väl mindre sprutt?

Hur menar du med större förluster i järnkärnan? Att det blir en effektförlust när jag kör ett verktyg för 60hz med 50hz från uttaget? Vad är det jag ska kolla på angående vikten? Förstod inte riktigt.
1. Det tror jag var en utsvävning, som vi inte ska bry oss om. Skaffa en spec på trafon, så ska vi nog komma fram till hur just den trafon ska hanteras.

2. Visst, det går lite sämre, men frågan är om det märks.

3. Det var nog också en utsvävning, Om man kör 60Hz på 50Hz prylar, blir det mer virvelströmmar, dvs varmt.
Ang vikten, så var det spartrafo mot fulltrafo. Det har med specifikationen på transformatorn att göra.
 
prototypen skrev:
Det som brukar vara problemet med 50-60 Hz är att 60 Hz prylar har mindre kärnor då frekvensen är högre, men nu är det en allströmsmotor och då ska järnmängden inte betyda något därav min fråga om vikten.

Jo det är så att matar man en motor med 120 isf 110 så blir det mera sprutt.

Är det inte så att de Engelska byggarbetsplats trafos är 2x55 volt dvs 110 mellan ytterändarna??

Protte
Angående spänningen så antar jag att det betyder att jag får mindre effekt när jag gör tvärt om, dvs driver en 120V maskin med 110V - hur mycket minskar effekten, går det att räkna ut?

Vet inte hur de engelska trafona fungerar.
 
Angående typ av trafo så är infon på Axminster klart knapphändig. Ska kontakta dem, men det tar så klart lite tid att få svar.

Jag undrar dock om Axminsters trafos inte är samma, eller väldigt lika, dessa: http://www.airlinktransformers.com/cat11/26/110v_portable_tool_transformers.html

Där finns bland annat tre versioner som är 230-110V och som klarar 3300VA.

En billig variant, som bara klarar 1500VA kontinuerligt (väger 18kg): http://www.airlinktransformers.com/110v_portable_tool_transformers/26-RX033.html

En dyrare variant (typ trippla priset), som klarar 2000VA kontinuerligt (väger 12kg):
http://www.airlinktransformers.com/110v_portable_tool_transformers/26-RX033.html

Och sen finns det en ännu något dyrare variant, som klarar 3000VA kontinuerligt (väger 14kg):
http://www.airlinktransformers.com/110v_portable_tool_transformers/26-TT1302.html

Kan någon säga något om dessa trafos utifrån den infon? Är det rimligt att det rör sig om "vanliga" trafos med tanke på vikten?

Såg att det också fanns 400-110V trafos - ger det någon fördel kontra 230-110V trafos?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.