Hade ju gärna begränsat dammet, ägnade nyligen en hel helg åt att spåra ur och ta upp någon meter avloppsrör ur betongbjälklaget mha vinkelslip med diamantklinga. Dammade helt bisarrt mycket och var betongdamm i hela huset trots flera slussar med plast och våta lakan...
 
Mikael_L
Vill du slippa damm tror jag inte du ska torrkapa med klinga.

Så här såg det ut när jag höll på !!!

Fast det verkade du redan ha vetskap om ... ;)
 
  • Betong-kap-damm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg ut ungefär så hos mig oxo...
 
Men finns det någon vettig vinkelkap som man kan våtkapa med utan att riskera att sabba kapen. Tänkte en maskin som är som en vanlig kap men som tål vattnet så att man försiktigt kan tillföra lite vatten i spåret kontinuerligt?
 
Mikael_L
Kanske gör luftrenaren som Jon föreslog underverk!

Är det någon som har erfarenhet av detta, hur dammfritt blir det?
 
Dammfritt ska man nog inte ränka med. Luftrenare tar hand om det värsta men absolut inte allt. Bäst är att hyra en lufttransportör. Då ser du till att din arbetsplats har undertryck, vilket innebär att omtilliggande rum har övertryck, vilket innebär att det inte blir något damm i dom (i den bästa av världar). Kolla på www.unirent.se. Har använt en Heylo Vortex på ett bygge och det är väl det som har fungerat bäst, men det finns inget idiotsäkert alternativ.

Är man två som kärnborrar, en som borrar och en som suger upp vatten, samt plastar in ordentligt innan borde man klara sig ganska bra. Lite blött och slabbigt blir det alltid, men låt det skitiga vattnet torka in så är det lätt att damma bort det sedan (på hårda ytor)
 
Får klura på allt detta. Gillar inte tanken på vattenslabb på bjälklagen. På det övre är det stor risk att vattnet rinner iväg in under reglarna till innerväggarna (och därmed väggen till det nyrenoverade badrummet!), på bottenvåningen består golvet av uppreglad råspont med ca 200mm ner till betongbjälklaget. Slabb med vatten lär ju leda till att vattnet rinner iväg in under råsponten. Här kan jag dock såga underifrån då det är i tvättstugan i källaren.
 
De flesta luftrenare kan man koppla slang på utblåset. Då släpper man med fördel ut slangen genom rummets dörr och tätar hjälpligt med plast. På så vis skapas undertryck i rummet. Luften behöver inte blåsas ut utomhus, den är helt ren när den passerat renaren. Funkar dunder.
 
Känner att jag måste berätta hur det gick. Skippade till slut alla tankar på hyrmaskiner och insåg att betongdamm i huset ytterligare en gång nog skulle gå vägen. Byggde en jigg i form av en spånskiva i vilken jag borrade 28 stycken hål i en cirkel med diameter 260mm. Borrade ett styrhål genom bjälklaget och riktade in jiggen och drog fast den med några skruv i bjälklaget. Tog sedan kines-borrhammaren med ett bra 22mm SDS-borr och borrade de 28 hålen. Ville ju undvika att bila så det var bara fram med stora handsläggan och mejseln och slå bort allt mellan borrhålen. Till slut dunsade klumpen i golvet på våningen under och hålet var klart. Tog kanske 1,5h att borra och en halvtimme med mejseln och släggan. Kvar är bara att klippa ett armeringsjärn och böja detta lite snyggt.

...ja och så hålet mellan bottevåningen och källaren då så klart. Får nog bygga någon mer avancerad jigg till de hålen, måste borra från källaren. Inte kul att stå och hålla borrhammaren i taket ;/
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Gick inte lika lätt i källaren. Körde samma koncept med borrjigg fast i taket. Plastade in allt, likväl hade jag betongdamm i halva källaren samt i rummet ovanför till vilket jag borrade hålet. Detta trots att den hörnan var helt inplastad. Betongdamm är ELAKT!

Jobbigt att köra hammaren i taket samt omöjligt att slå bort resterna med mejsel och hammare. Fick bli till att bila bort möget med borrhammaren.
 
Ja, ibland så krävs det handkraft och tålamod för att få till det.

Kul att du har hål nu men tråkigt det där med betongdammet. Ett tips på vägen är att inte våttorka dammet utan dammsug allt som du kan, noggrant. Uppfuktad betongdamm kan vara ett helvete att få bort, det "biter sig" liksom in i underlagget på nått sätt. En städfirma som våttorkade ett trapphus fick bittert erfara det.

men iof, nu är det ju jul och allt så jag antar att HSB (Hon Som Bestämmer ) :D redan sett till att det är städat.

God Jul

//Jonas
 
phl phl skrev:
Känner att jag måste berätta hur det gick. Skippade till slut alla tankar på hyrmaskiner och insåg att betongdamm i huset ytterligare en gång nog skulle gå vägen. Byggde en jigg i form av en spånskiva i vilken jag borrade 28 stycken hål i en cirkel med diameter 260mm. Borrade ett styrhål genom bjälklaget och riktade in jiggen och drog fast den med några skruv i bjälklaget. Tog sedan kines-borrhammaren med ett bra 22mm SDS-borr och borrade de 28 hålen. Ville ju undvika att bila så det var bara fram med stora handsläggan och mejseln och slå bort allt mellan borrhålen.
Det här var hjälpsamt! Jag tror att jag kommer försöker köra din lösning för vårt ventilationsbygge i sommar. Kärnborr ser smidigt ut på instruktionsfilmerna, men de behöver aldrig blöta ned ett inrett våningsplan liksom.

Tack för tipset, och att du tog dig tid att rapportera tillbaka.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.