Hepp!

Ska ta upp hål till ett tvättnedkast och lite VP-rör i två våningar betongbjälklag hemma i huset och funderar på att hyra en kärnborr med vattenkylning för ändamålet. Är rätt lack på betongdamm i huset efter badrumsrenoveringen...

Dock är jag rätt osäker på om en hyrd dito maskin passar för mitt ändamål och hoppas att någon kan bringa lite klarhet kring några av mina frågor. Vill helst ha lite pejl innan jag ringer runt till hyrfirmorna.

Schaktet jag ska ta upp är tänkt att vara ~300x400mm och jag tänkte få till det genom att borra ett antal överlappande hål av mindre dimension, låt säg 50-100mm i diameter. Är detta rimligt?

Hur fungerar vattenkylningen? Antag att jag kan borra i "golvet" på varje våningsplan. Suger maskinerna upp sitt kylvatten igen eller hur fungerar det?

Har inte hundra pejl på all armering, hur hanterar diamantklingan på en kärnborr armering? Är det adjöss-goodbye och dyra pengar om jag går i armering eller äter den sig igenom ändå?

Vad kan jag räkna med att det hela kostar? Har sett maskiner för 200-350kr/dygn (exkl. mums) men sedan tillkommer ju kostnad för diamantklingorna. Vad brukar det landa på?

Ha det!

/PH
 
Jag har ingen aning om vad det kostar, men armeringen behöver du inte oroa dig för den tuggar sig igenom armering utan problem
 
Hyrde en Hilti i somras och tog upp ett 110 mm hål i källarväggen – den maskinen sög verkligen inte upp något vatten! Tvärtom, man anslöt trädgårdsslangen med en Gardenakoppling till borrmaskinen, satte på vattnet och sedan var det bara att köra. Det sprutade inte som ur en trädgårdsslang men söligt blev det, både utanför och inne i källaren.

Eftersom Hilti är ett av de stora märkena tror jag inte att konkurrenterna har så mycket bättre lösningar, d v s med sug.

Det gäller att förbereda jobbet så att "skadorna" begränsas, borrar du uppifrån (naturligt) kan du ju ha något under som samlar upp vattnet.


Lycka till!
MVH
Ronnie
 
Låter som jag ska plocka ur påse och filter ur Kärcher-grovisen om jag ska lyckas...

Vad betalade du för Hiltin Pysslarn? Är framför allt nyfiken på hur mycket man åker dit för slitage på skären...
 
använd annars en grovdammsugare som kan suga vatten också
 
Precis, Kärcher-grovisen ;)
 
Hej

jag kanske kan komma med lite tips, då jag jobbet som betonghåltagare.

vattnet får du suga upp med en grovdammsugare, det innehåller dessutom "borrkax" som stelnar relativt fort, så häll ut det så fort som möjligt. Inte i dagvattenbrunnen bara, det blir stopp om du har otur.

Armeringsjärnen kommer du knappt märka om du har rätt kärnborr och en bra maskin. Du kan ev. få det problemet att armeringsjärnet kilarfast mellan borrkärnan och kronan om du går "längs med" och inte borrar det rätt av, om du förstår vad jag menar.

Att borra flera hål brevid varandra, att "söm-borra" är ingen bra idé. Du kommer att få kylvattnet i tidigare borrade hål med den följden att det blir mycket vatten i våningen under, och sämre vattenkylning av det hål du borrar. Dessutom blir det en hel del omflyttningar av borrmaskinen/stativet.

Jag hade bilat betongen. Dammar och väsnas, men du slipper vattnet, och allt vad det innebär. Jag har jobbat mycket med Hilti's TE 402 tror jag den hette (minnet du vet) och den stånkar på bra. Det blir lite putsa efteråt förstås.


Om du nu vill borra så kan du ju göra så här:
* Borra ett lokaliseringshål så att du vet var du kommer fram (plugga hålet innan du börjar borra bara)
* Stämpa fast en balja som nedfallande borrkärna fångas upp i (vattnet stannar även i baljan).
* Borra dit första hål
*Stoppa ner dammsugarslangen i det hålet för att suga upp vattnet som rinner ner i baljan. Om du borrar hålen överlappande kommer inte vattnet att rinna ut över golvet, om du har lagom med vatten, vill säga.
* Borra de andra hålen som du tänkt.

Tänk på att att tömma dammsugaren ofta och att du har nån som håller koll på baljan i våningen under. Men se till att ingen står onödigt nära, borrkärnor i huvudet gör ont!

Lycka till

//Jonas
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Attans, det verkar ju klyddit som sjutton... Vill verkligen inte bila, dels dammar det (har redan sanerat huset femtioelva gånger) dels tycker jag det är lite läskigt då jag har ett nyrenoverat badrum vägg i vägg. Visst, det ska inte spela någon roll men jag slipper gärna.

Hur mycket kylvatten använder man? Sipprar det en liter i minuten, mer? Mindre?

Om man inte borrar överlappande, hur nära kan man borra hålen? Vill ju gärna lätt kunna bila bort de små mellanväggarna mellan hålen.

Vad rekommenderas för borrdiamater om jag lägger icke-överlappande hål med mina tilltänkta ~300x400mm?

Hur lång tid tar ett hål, på ett ungefär?
 
Hej!

Vi borrade hål med hyrd dunderborr med diamanthåltagare i vårt betongbjälklag i huset byggt 1960. Det tog _rätt_ lång tid...! Visserligen gick en del tid åt till att byta proppar (hade bara 6A på den tiden) men det tog ändå sin modiga stund att få till ett hål. Armeringen var inga problem, det som däremot tog tid var att det var ingjutna gråstenar i betongen, typ 5 cm i diameter, och de var lite trögborrade.

Lycka till!

/Elin
 
Minns inte hundra men jag tror att totalkostnaden för hyra och slitage blev ca 800 kr. Tror de debiterade en hundring per mm slitage på borrkronan, vi har snälla källarväggar utan armering så slitaget var ingen stor post i sammanhanget.

Vad gäller vattenflödet rann det åtskilligt mer än en liter i minuten men eftersom jag borrade utifrån hamnade det mesta på den sidan också. Tack vare ett befintligt hål (satt tidigare rör för oljepåfyllnad där) visste jag precis hur tjock källarväggen var. Det måttet markerade jag med filtpenna på borrkronan och de sista 5 mm körde jag s-å f-ö-r-s-i-k-t-i-g-t jag bara kunde; när kronan gick igenom väggen var jag med och slog stopp i maskin. Trots det blev det en del gegga innanför men jag hade avskärmat området med byggplast för att slippa stänk och på golvet låg rejält med tidningar.

Kanske ett tips till sist: Hiltin var ett riktigt stort och tungt monster och borrkronan hade inget centrumborr så det lurigaste var att påbörja hålet. Jag ordnade en enkel vagga som jag vägde in och la maskinen i den, sedan kunde jag koncentrera mig på att hålla ner den i vaggan och mata på framåt. på så vis behövdes inget stativ som först skulle monteras på väggen. visade sig gå riktigt smidigt.

Lycka till med din håltagning!
MVH
Ronnie
 
Usch, verkar ju vara ett sabla meck att söla med mängder med vatten och skit... Finns det ingen kärnborr som man alltid borrar uppåt med och som har någon damask som tätar mot taket och tar hand om vattnet?
 
Hej

Svårt att sia om vattenmängd, beroende på hur stor borr du använder.

jag har för mig att mest ekonomiskt är att borra med 80mm borrar, men är osäker. Vad jag fått det ifrån vet jag inte, men jag har för mig nått liknande iaf.

Jag har full förståelse att du inte vill bila när du har nybyggt i närheten, skulle kanske inte kännas helt tryggt...

Du kan borra underifrån och täcka in med byggplast som leder ner vattnet i t ex en stor hink eller nått. Se till att hyra en helkapslad maskin då vatten kommer att rinna över maskinen, och det kans ställa till med problem (kortslutning osv). Räkna med jävulskt med vattenstänk, då du får fylla borrkronan med vatten varje gång du ska borra uppåt. När kärnan lossnar och glider ner i borren stänker det ordenligt.

Ett annat alternativ är ju att borra ett stort hål i önskad storlek uppifrån.

Eller ringa en håltagningsfirma.

Eller för all del, hyr en betongsåg typ en sån här http://se.husqvarnacp.com/node1552.aspx?nid=488&pid=11762
Bara fyra snitt sen klart.

//Jonas
 
Det blir klurigare och klurigare det här, borra uppeifrån och vattnet lär rinna ut över bjälklaget, in under reglarna till intilliggande rum och sabba allt där. Känns inte så lämpligt. Borra underifrån lär bli slabb deluxe och det lockar inte heller... Blir väl till att ta fram vanliga borrhammaren, många småborr och bila resten kanske. Är dessutom lite trångt på ovanvåningen, hålet kommer hamna ute i krypvinden.

Vettig betongsåg kan nog vara ett vettigt alternativ, har inte ens tänkt i de banorna. Tänkte bara att det hade blivit drygt med vinkelkapen, inte att hyra en större ;) Finns det inte vettiga kapar med vattenkylning? Tänker mig att man bara droppar lite vatten under lite ordnade förhållanden i stället för att hooka på feta trädgårdsslangen.
 
Om du kör torrkapning kan du med fördel hyra en luftrenare med vettig kapacitet som får stå och gå så länge damm finns i luften. De är väldigt effektiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.