7ender
Hej på er,

Jag är på sluttampen att installera nytt kök - Sentens Land (ElectroluxHome) - och håller nu på med diskmaskinen, en E-lux ESL8000. Har några frågor på det:

1. Vilket är det bästa sättet att fästa de tre lådfronterna i varann? Det måste ju bli helt stadigt och får inte bygga särskilt mycket. Säljaren sa att Sentens inte har nån enkel lösning likt IKEAs, utan "snickaren brukar lösa det". Hur brukar man göra?

2. Man kan välja att montera fronten fast eller glidande. Är det nåt annant än om det slår i sockeln som avgör valet? Är det nån nackdel att välja glidande? Tror inte urtaget i sockeln skulle synas av en vuxen sittandes vid matbordet vid fast montage.

3. Bör man sätta plastfilm på skåpstommarna bredvid disken pga fukten? Det är stenskiva, så där är det inget problem.

4. Utan fronten fjädrar diskmaskinsluckan tillbaka från fullt öppet läge, så att man måste hålla ner den när man plockar i och ur disk. Kommer frontens vikt göra att luckan stannar i utfällt läge?

Tack på förhand!

IMG_1066[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1064[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
A
Till kylskåpen fanns det plastklipps vilka fästes på baksidan av luckorna, dessa var utformade så att de även gick mellan och gav då en lite perfekt parallell springa, byggde max en mm.
Och ja luckan lär trilla ner med rejäl fart med dessa tunga luckdelar.
 
Jag skulle kexa ihop dom och sedan placera något lämpligt emellan för att få bra springor under torktiden. Förslagsvis någon bricka eller liknande. Beroende på sockeldjupet kanske du inte behöver kapa ur i sockeln.
 
I all välmening, men inte skulle jag använda lådförstycken i ditt fall, utan hel lucka. Varför? Jo för all skit som du kommer att få i mellanrummen är inte roligt att pilla med. Du har dessutom en hel lucka till höger så linjen du förmodligen strävar efter är redan bruten, dessutom så blir det lite haltande eftersom du inte har handtag på blindstyckena under diskbänken och förmodligen inga handtag på dom lådförstycken som du tänkt ha på diskmaskinen, förutom det översta. Hade diskmaskinen varit placerad en bit från spis och diskbänk så skulle nedsmutsningen mellan lådförstyckena blivit mindre, själva lådorna är ju lätt att dra ut och torka av men hur gör man på diskmaskinen.
 
7ender
Ok, tack för förslagen.

Jag tror de måste fästas ihop väldligt starkt, delvis eftersom luckan skruvas fast i endast två av tre fronter.

Jag tänker mig två lösningar:
- Skruva fast fronterna i ett par stålskenor, som måste vara tunna om jag fattar maskinens beskrivning rätt, alt. försänka dem. Då måste man fräsa ur, fan vad omständligt.
- Skruva fast fronterna i nån typ av stum skiva, nästan lika stor som fronterna tillsammans, och då göra infästningarna för luckan i denna skiva istället. Lådan under diskbänken levererades med en liknande lösning.
 
7ender
cecar:
Jag lägger till en ny bild som förklarar helheten. De smala skåpen är tänkta att så att säga rama in häll/fläkt. Alla blindstycken ska få handtag.

Skit i mellanrummen är en aspekt jag inte tänkt på, men man får väl pilla med tops nån gång ibland när man ändå rengör vid lådornas speglar.

IMG_1068[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lita på mig , kexa och limma. Har du inte verktygen kan du gå till någon och låta honom sätta ihop dom. Alternativt hyra en maskin. Kexen blir ju i princip helt stumma. Nu använder jag festools kexmaskin och den har rejäla kex förvisso.
Jag monterar kök dagligen, kexningen håller.

Känner du dig osäker kan du lägga silikon på baksidorna av fronterna mot diskmaskinen också. Funkar bra som lim och det är lättare att ta bort vid eventuellt byte och skadar varken fronter eller diskmaskin.
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
7ender
Ok, kexning har jag aldrig testat och har väl ingen uppfattning hur starkt det blir. Men med den övertygelse du lägger fram det så måste jag ju kolla vidare på det.
Får höra efter i bekantskapskretsen om jag kan få hjälp. Och silikon skulle helt klart kännas säkrare. Tack!
 
Märkligt de inte är ihopmonterade från fabrik för det upplever jag att de flestas är annars.
Tappade ihop med metallstift eller infrästa metallskenor på baksidan.

Jag hade också kexat ihop dem.

Ett annat problem är alla hålen som är till för lådornas fästbeslag då de riskerar hamna precis där du ska fästa fronten eller dess beslag.

Jag gillar inte alls glidfunktionen av ett par anledningar.

Handtagets skruvar på baksidan måste försänkas vilket sedan ser ganska fult ut när fronten glider upp.
Man måste även täta där så det inte tränger in fukt om man spiller där när man tar in och ur maskinen..
 
Jag har själv löst det genom att fräsa ner ett spikbleck som jag sättlimmat och skruvat fast med små försänkta träskruvar. På så sätt fick jag en stark "lucka" men som har samma avstånd mellan övriga lådor.
 
7ender
Paul:
Ok, ännu en yrkesman som säger kexa. Ska som sagt be nån som kan och har rätt grejer att kolla på det.
Men kommer inte kexen synas?
Ja, det lutar åt att skippa glidfunktionen. Dessutom kommer skuvarna i fronten hamna utanför de förborrade hålen vid fast montage enligt mallen.

ChrisJay: Ja, det var väl så jag tänkte att man får göra. Vi får se vad jag väljer.
 
Vill du göra det lite enklare kan du kanske borra hål, ner med lim och sätta träpluggar . Då behöver du bara en borr, träpluggar och lim. Springan är bara 2-3mm så jag tror varken kex eller träplugg syns. Måla dom svarta med en tuchpenna så smälter dom in bättre. Antingen köper du en ring till borren så du kan hålla rätt djup eller så tejpar du borren.
 
Visst kan kexen synas om man sitter på huk och tittar mellan springorna men som någon skrev...måla dem svarta...

Alternativet är att skaffa borr med djupanslag och typ metallstift/pluggar att sätta ihop dem med.
 
Jag använde spikbleck med korta skruvar till mitt Sentens kök. Funkar kanon!
 
7ender
Jag lämnade bort jobbet till en bekant som valde att göra såhär:

IMG_1078.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helt oplanererat skuvas ffa översta handtaget genom plåtarna, vilket jag tror ger extra stabilitet.

IMG_1080.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan tillägga att jag valde att montera fronten fast (ej glidande) och hade tur...snuddar bara lite vid sockeln i öppet läge så jag slipper såga ur.

Tack för er input!
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael.G och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.