V vincentt skrev:
Jag håller med om det, men det gäller i längden och man får mindre pull och bök med att öppna vädra koppla etc. Jag har absolut inget behov för en LLVP på övervåningen och nöjer mig med en portabel AC. Då jag bara behöver kyla i 2-3 månader. Det kostade mig 250:- för den 2 månader. Jag körde från 14-10. varje dag och hade en temp på 3-4 °C lägre än lufttemperaturen då kroppen känner en lägre temp, dvs kyla... annars blir man förkyld om det kyls för mycket =). Det som bränner energi är om lufttemperaturen är säg, 30 °C, och ska kyla till 22°C. Då hade räkningen lätt hamna på dubbla om inte mer. Så det är en ren myt om att små AC kostar eller AC i huvudtaget.

Ni får rätta mig om jag har fel, en on/off kompressor ska väl max jobba 30% av en tid. intermittentfaktor? e.g. 3 min ON och 7 min OFF. Jobbar den mer, ska man justera temperaturen alternativt köpa en större AC. Jag vet att den inte ska jobba mer än 50% av tiden.
”Fysikens lagar gäller även de som inte förstår dem. ”

Alla är så klart sin egen sanning salig, men det du skriver är inte korrekt. Du kanske känner att det är korrekt och att det fungerar för dig. Med en portabel AC (dvs inte portabel split) så kan du skapa punktkylning på bekostnad av ökad temperatur på annan plats. Det är fysikalisk fakta. Passiva åtgärder såsom markiser, rullgardiner osv kan minska behovet av kylning. Har man inte möjlighet till att installera en split anläggning på grund av ekonomiska eller förutsättningar i hus så är de bättre än inget. TCO blir dock bättre och inomhusklimatet blir rejält mycket bättre med en split.

Vi installerade vår AC på övervåningen 2011. Det kostade totalt 12000:-, mindre än 1000 kr / år. Strömförbrukningen 720 kWh sedan 2014-08. Då kör vi den 24/7 i fläktdrift och kyla vid behov. Dvs när det blir varmare än 24,5 grader på övervåningen.
 
D Daos69 skrev:
rullgardin är en bra lösning. men istället för att försöka använda en massa onödig teknik och göra en enkel situation onödigt komplicerad - när blir det varmt, öppna fönster och använd korsdrag. det brukar inte blir särskilt varmt när det regnar, då kan du stänga.. och om det regnar in lite grand är det väl inte hela världen.
En del hus har en förmåga att absorbera värmen under dagen och sen släppa värmen många bra timmar efter att solen har gått ner. Temperaturen går liksom inte ner trots korsdrag och öppna fönster etc...? Vi har det problemet, men våra vänner som har hus på en suterräng... det är inga problem... men, det är suterräng med eftermiddagssol på framsidan (övre plan) och skugga på baksidan. Öppnar dem nere och uppe... det känns som en storm vid entre dörren pga. termiken. (självdrag)

TS verkar ha provat en hel del så teknik behövs i detta fall.
 
  • Gilla
David Hallingström
  • Laddar…
F fredl skrev:
”Fysikens lagar gäller även de som inte förstår dem. ”

Med en portabel AC (dvs inte portabel split) så kan du skapa punktkylning på bekostnad av ökad temperatur på annan plats. Det är fysikalisk fakta.
Jag håller absolut med. Det är därför man har slangen för att leda ut den värmen (om det är den du syftar på). Problemet är ju den luft som försvinner måste ersättas och det enda sättet är att öppna något ett fönster/dörr. Vi har den turen att det är svalt som attan på nedre plan samt att fönstret sitter på skuggsidan. Då är det inte lika illa, jämfört med att inhämta varmluft på solsidan. Vi har nog tur i det.
 
Humlo
Solfilm på takfönstret som tar all solstrålning. Markiser på övriga fönster så solen hålls borta från fönster och vägg.
Vädra på nätterna när ni är hemma. Stäng igen på dagarna och fäll ner överallt. Vädra inte utan stäng värmen ute.
Fläktar och annat får nån annan svara på, men med dessa metoder så blir det sällan varmare än 24-25 grader inne även om det är 32 grader ute i skuggan. Man får tänka så som de gör nere i Europa där de aldrig vädrar utan stänger ute värmen dagtid.
 
Luftvärmepump är enda lösningen. Både värmer och kyler. Olidligt varmt på ovanvån hos mig, väntade 2 år på att installera, ångrar att jag inte gjorde det direkt. Nu kan värmen komma.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Har ni markiser? Att ha dem nere på dagarna hjälper oerhört mycket.
 
Jag har också två markiser och visst hjälper dem. Men mot +30 blir det ändå en alldeles för hög innetemp. Luften måste således kylas.
 
1. Hindra solstrålningen från att komma in genom fönster. Utvändiga markiser är bäst. Invända rullgardiner gör inte så stor skillnad, solstrålarna har redan tagit sig in.

2.Solskyddsfilm funkar att sätta på takfönster, med konsekvensen att ni får mörkare i rummet. Här finns olika grader av skydd.

3. Ovanstående kommer troligtvis inte räcka varma dagar ändå. Då krävs det ordentlig kyla om det ska märkas. Glöm fläktar som vispar runt luften.
Köp portabla AC enligt tips ovan i tråden.
 
1. Man vänjer sig.
2. Skaffa markiser om möjligt för att täcka fönstrena
3. Vädra funkar sådär, så länge utetempen är lägre än innetempen funkar det.
4. Skaffa tunna täcken.

Vi har alla sovrum på ovanvåningen och det funkar, brukar ligga på 24-25°C på sommarn men man vänjer sig som sagt.

:)
 
Portabel AC kan som många skrivit redan fungera jättebra i rätt typ av hus om man är lite påhittig.

Vi har källare 100kvm där temperaturen sällan överstiger 22 grader på sommaren. Däremot kan vi ha upp till 33 grader på entrévåning 100kvm vissa varma dagar.

Lösning:
Portabel AC 12000BTU på full speta på entrevåning längst bort från trappan till källaren
Stängda friskluftsventiler på entrevåning
Fullt öppen friskluftsventil i källarrummet längst bort från trappan upp till entrevåning

På detta sätt sänker vi värmen 5-6 grader på hela entrévåning på 1-2h vid behov. Påverkar knappt tempen i källaren då den lättbetong/oisolerade källarvägarna fungerar som kylelement.
Kylan in till sovrummen styr vi in med hjälp av några bordsfläktar och vi sover som prinsar och prinsessor =)

Vi använder som bonus bakvänd metod på vinterhalvåret då gillestugan blir lite kylig och då den portabla ACn också värmer 3kWh på 1kWh effekt. Luften tar vi då från den varma entrévåningen.

Hos oss var denna 5000-kronors klump värd vartenda öre.
 
  • Gilla
misingen och 1 till
  • Laddar…
Vi har markiser på alla fönster där solen lyser, de drar vi ner varje förmiddag om väderprognosen inte säger regn eller blåst. Under de veckor som värmen är brutal drar vi även för gardiner gardinerna så att vi alltså har två skydd mot värmen.

Mycket viktigt att alla dörrar och fönster är stängda dagtid, något många glömmer bort eller väljer att inte förstå. Undantaget är väl om man kan få fläktande korsdrag.

Så fort utomhustemperaturen blir lägre än inomhustemperaturen så öppnar vi fönster och altandörr.

Strategin ovan fungerar i alla fall bra för oss. Förra året när det var värmerekord här i västsverige så hade vi bara AC:n på en handfull timmar. Och då ska man veta att vi inte trivs så väldigt bra i värme, åtminstone inte sambon :p
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
Viktigt också att hålla fönster och dörrar stängda så länge det är varmare ute än inne, särskilt om man kör AC. Inte förrän det är svalare ute kan man öppna och vädra.
 
Många bra svar och med tanke på att det just nu haglar och är 8° så får jag nog tid att fundera hur vi skall göra... :)

Jag måste fråga eftersom jag inte vet, ni som nämner AC menar då en fast installerad av typen med en utedel och en väggdel, lite som en luft-luftpump?

Jag skall fundera på markiser ovan fönstren, de två på bilden nedan är i västsydvästläge.
Familjen skall ha ha en genomgång av hur vi kan göra, viktigt att vi skapar en plan som alla förstår.

Skall kolla med jobbet om jag kan låna hem en av de portabla AC vi har, efter flytt till ny lokal tror jag ventilation och kylning skall duga.

Husfasad i västsydvästläge med två fönster och gröna växter i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag har identiskt hus. Vad har du för uppvärmning idag?
 
T tobee skrev:
Portabel AC kan som många skrivit redan fungera jättebra i rätt typ av hus om man är lite påhittig.

Vi har källare 100kvm där temperaturen sällan överstiger 22 grader på sommaren. Däremot kan vi ha upp till 33 grader på entrévåning 100kvm vissa varma dagar.

Lösning:
Portabel AC 12000BTU på full speta på entrevåning längst bort från trappan till källaren
Stängda friskluftsventiler på entrevåning
Fullt öppen friskluftsventil i källarrummet längst bort från trappan upp till entrevåning

På detta sätt sänker vi värmen 5-6 grader på hela entrévåning på 1-2h vid behov. Påverkar knappt tempen i källaren då den lättbetong/oisolerade källarvägarna fungerar som kylelement.
Kylan in till sovrummen styr vi in med hjälp av några bordsfläktar och vi sover som prinsar och prinsessor =)

Vi använder som bonus bakvänd metod på vinterhalvåret då gillestugan blir lite kylig och då den portabla ACn också värmer 3kWh på 1kWh effekt. Luften tar vi då från den varma entrévåningen.

Hos oss var denna 5000-kronors klump värd vartenda öre.
Låter som en toppenlösning även för oss.
Då har ni alltså sovrumsdörrarna öppna och småfläktar igång precis utanför. Även på natten? ( ..flera av oss är.lite ljudkänsliga )
Eller kör ni en sväng kvällstid och sedan avstängt på natten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.