Fulkemisten
Kan för lite om ventilation, men är egentligen intresserad. (@exerg är vass på det) Det jag vet är att ju högre upp i en byggnad man kommer desto lägre blir undertrycket, centimeter för centimeter. Vi snackar sjukt små tryckskillnader, ned emot tiotusen till tjugotusendelar av atmosfäriskt lufttryck. Det jag också vet är att mitt eget hus funkar exakt som beskrivet (visserligen trettio år äldre, men naturlagar gör ingen skillnad). Ett eventuellt undertryck i krypgrunden kommer högst sannolikt att inte ha den minsta påverkan på vad som händer högst upp på vinden.
 
B
Så då är det ångspärr och avfuktare på vinden som gäller och vid takbyte isolera vinden utifrån.
Något mer? Jag bara spånar Helt okunnigt här. Men tror ju att det är precis så som ni skrivit att händer. För är som sagt naturlagar. Fattar bara inte vad jag kan göra åt det så de funkar som tänkt eller iaf bättre
 
Jag tycker att du som steg 1 skall se till att dem frånluftsfläktar som finns i tvättstuga och badrum fungerar, se även till att dessa fläktar alltid är i drift.
Den fukt du kan suga ut direkt med dessa fläktar kan inte ställa till mer bekymmer i ditt hus.
 
B
Ja där sa du nått. Kan ju inte bara anta att frånluftf fläktarna funkar bara för dom finns där. Det måste ju kollas upp
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.