Hej,

Vi har ett äldre proppskåp och misstänker att en propp till spisen har gått då den plötsligt slutade att fungera. Ska köpa ny propp men är lite osäker på vilken ampere proppen har. Här är en bild på proppskåpet och proppen som satt i.

Tack för hjälpen
 
  • Närbild av ett äldre proppskåp med en röd propp som visar ampere.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en gammal propp för elskåp mot en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
10A
 
10 amp och det ska vara en trög, paket och proppar har en snigel på sig
 
Röd passdel (bottendelen i säkringsskåpet) och änden på säkringen betyder 10 A, vilket även står på änden på proppen.
 
Tack så mycket för alla svar. Och då betyder denna 20A?
 
  • Närbild av en 20A-säkring monterad i en säkringshållare på en elcentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis
 
Rätt även där en trög variant om den sitter i mätarskåpet.
 
Som du ser så är det olika diameter på hålet i passdelen så en 20A propp kan inte sättas i hållaren för 10A, tvärtom går.
 
Hej igen! Tack för alla tidigare svar.

Vi har nu identifierat vilken propp som tillhör spisen, det var inte den röda jag visade på första bilden. Passdelen i proppskåpet är gult för spisen vilket jag då antar är 25A, men i passdelen satt en 10A propp vilken hade gått. Spisen funkar nu när vi bytte ut proppen. Min fråga är väl egentligen om det inte är likaväl att sätta i en propp med högre ampere exempelvis 16A då passdelen är gjorde för högre ampere än 10? Förstår inte riktigt varför det var en 10A inkopplad sedan tidigare.
 
Här är förresten bild på spisuttaget (enfas 25A)
 
  • Enfas spisuttag för 25A med specifikationer ingraverade, monterat på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är 4 mm2 ledare till spisen kan du sätta i en 25 A säkring
Vad är det angivet för ledararea på gruppförteckningen?
 
Är inte angivet någon ledararea på gruppförteckningen (gruppförteckning saknas). Det enda jag vet är att det är en gul passdel.
 
E Erkaderka skrev:
Min fråga är väl egentligen om det inte är likaväl att sätta i en propp med högre ampere exempelvis 16A då passdelen är gjorde för högre ampere än 10? Förstår inte riktigt varför det var en 10A inkopplad sedan tidigare.
Är passkontakten 25 A finns det inga större skäl att ha en lägre säkring än så. Det vanliga när det är enfasabonnemang är att det är 20 A till spisen. Det är antagligen så att säkringen löst och den som bytt ut den inte hade rätt storlek hemma utan tog vad han hade.
 
Äldre lägenhet med enfas?
Inget utbytt i en installationen med åren?
I så fall är det ok att använda en 25 A säkring
Troligtvis så var en 10 A säkring det som fanns till hands när den förra gick
 
U Uffe A skrev:
Äldre lägenhet med enfas?
Inget utbytt i en installationen med åren?
I så fallär det ok att använda en 25 A säkring
Troligtvis så var en 10 A säkring det som fanns till hands när den förra gick
Tvåa på gissningen ang säkringen ;)
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.