difference skrev:
Klarar Tellstick Net av att ta emot?
Ja,
 
difference skrev:
Ang 2) Hmm. Är det så känsligt? Det går ju såvitt jag vet att köpa dimmers att sätta mellan kontakt och elluttag för vanliga lampor. Väl?

Ang 3) Fan va uselt. Hur kan de gjort det så korkat? Då faller ju hela robustheten i systemet. En glitch i nätet och upplysningen av huset en kväll är som förgjord?! Jösses.
Finns det något alternativ där schemat sparas lokalt och inte behöver Internet? Dvs att Telldus kan snacka med alla sändare och mottagare oavsett.
2) ja det finns att köpa men dom är också lika känsliga, gäller även dimmers för fast installation.

3) om du är rädd att saker inte utförs så ska du använda andra (betydligt dyrare) system, tex ett PLC-system med trådade utgångar. 433MHz-bandet som tellsticken går på är inte 100% tillförlitligt.

Om du ändå vill köra med tellstick så får du antingen köra med dubbla internetanslutningar (ja det finns routrar som klarar dubbla anslutningar, tex Asus RT-AC66U), eller så får du köra med Telstick DUO men då tappar du bla fjärrmanövreringen via internet.
 
difference skrev:
Klarar Tellstick Net av att ta emot?
Enkel jämförelse mellan dom olika tellstickena:
Tellstick: klara bara av att sända, sitter lockalt i en dator (USB).
Tellstick duo: klara av att både sända och motta, sitter lokalt i en dator (USB).
Tellstick net: klara av att både sända och motta, måste ha internetaccess för att fungera, är kopplad till LAN-port på en router.

Med tellstick net, en NAS och en/flera termometerar/fuktgivare så kan man ganska enkelt logga temperatur och luftfuktighet å få fram grafer.

Här är en graf ca ett år bakåt för utegivaren hemma hos oss
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir inte klok på startpaketet hos Clas Ohlson. Tellstick Net klarar alltså bla Nexa och Cotech, men de enheter som följer i paketet är inte kompatibla med varken Nexa eller Cotech, vad är för brytare som följer med egentligen?

Vi har bara brytare från Nexa idag, den första varianten som självlärande kod. Jag antar att de kommer att fungera utmärkt med det här systemet?
 
Här är en lista på fungerand enheter som på olika sätt är testade mot tellstick, sedan kan det finnas fler modeller som fungerar men som inte är testade. Det gäller att ha den senaste firmwaren för att garantera att alla listade enheter ska fungera.
http://telldus.com/products/compability

Jag läste lite i FAQn på classes hemsida gällande startpaketet http://m.clasohlson.com/se/Startpaket-för-smarta-hem/36-5277 och där finns följande fråga med tillhörande svar där det står exakt vad startpaketet innehåller (modellbeteckning mm)
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lobbin
  • Laddar…
Jag vill tända ljuset på toa med sensor, finns det någon närvarosensor till telldus?
Är det någon som provat den nya telldusZnet lite?? har de börjat leverera?
Jag vill att ljuset i hallen skall tändas på 30% av en rörelsesensor men om jag trycker på väggbrytaren skall det tändas på full styrka är det möjligt programmera med telldus?
 
Tex denna kan du använda för att tända på toan, antingen direkt eller via tellstick, http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/sensorer/lmdt-609

Ja det går att skapa scenarier som gör att du ställer in 30% med rörelsesensorn och 100% med knapp. Har för mig att jag har på ett ungefär beskrivit förfarandet i en annan tråd.
 
Demmpa skrev:
Tex denna kan du använda för att tända på toan, antingen direkt eller via tellstick, [länk]

Ja det går att skapa scenarier som gör att du ställer in 30% med rörelsesensorn och 100% med knapp. Har för mig att jag har på ett ungefär beskrivit förfarandet i en annan tråd.
sensorn är vad jag kan se av timer typ och inte närvaro, vilket betyder att ljuset släcks när jag kommit till den spännande artikeln i tidningen...
 
Alla närvarosensorer har, oberoende om dom är trådlösa eller trådade, en timerdel i sig som man kan ställa mellan tex 5secund och 15minuter. Normalt börjar nedräkningen om vid förnyad rörelse även om tiden på föra räkneperioden inte gått ut.

Eller hur vill du att rörelsesensorn ska jobba?
 
Verkar iaf helt värdelöst att köpa något annat än de nya Znet som kommit nu. Znet lite om den inte behöver kunna ta emot 433 MHz. Eller pro om det behövs.
 
Jag köper hellre Tellstick Net än Znet lite med tanke på att Znet inte kan ta emot signaler, typ det jag vill ha den till att kunna ha kolla på temperatur och fukt i husutrymmen samt kyl/frys..

Kjell&CO säljer Proove startpaket Large inkl. NET för 999:-. Såpass billigt att man kan köpa det i väntan på Znet Pro.
 
Köpt mig ett Proove startpaket L idag för 999:- på Kjell&co, i väntan på Znet Pro. Vilken är den bästa android appen tycker ni? Såg att Telldus officiella inte hade fått något raket-betyg direkt..
 
Demmpa skrev:
Enkel jämförelse mellan dom olika tellstickena:
Tellstick: klara bara av att sända, sitter lockalt i en dator (USB).
Tellstick duo: klara av att både sända och motta, sitter lokalt i en dator (USB).
Tellstick net: klara av att både sända och motta, måste ha internetaccess för att fungera, är kopplad till LAN-port på en router.

Med tellstick net, en NAS och en/flera termometerar/fuktgivare så kan man ganska enkelt logga temperatur och luftfuktighet å få fram grafer.

Här är en graf ca ett år bakåt för utegivaren hemma hos oss
[bild]
På vilket sätt hjälper en NAS dig med Tellstick:en? Och hur får du fram graferna? Jag har precis beställt Tellstick Net och har en NAS nämligen, hade varit kul om man kunde ha den till användning på något sätt :)
 
Redigerat:
Demmpa skrev:
Kör med denna php-skript på NASen
[länk] för att logga sensorerna.
Får gå igenom det där noggrant vid tillfälle, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.