Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag såg någon siffra på 2700 kg/ton.
Jösses, då är det fasen tungt! :D
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jösses, då är det fasen tungt! :D
Nja, det är ju extra tunga sten-ton.
 
  • Gilla
Fred_HL
  • Laddar…
Kan man dekorera med klinkers utomhus om det rör sig om en mycket blöt Miljö?
 
L
Dekorera med vad tex .
 
Fins det och klinkers och fog för utomhus bruk? Till exempel bakom ett konstgjort vattenfall eller vid en polkkant?
 
Japp, det finns det. Inga konstigheter alls :)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
L
Svaret är nej , det som är då , alla hålrum under plattorna ska vara fyllda med fästmassa , så det inte kan bildas vattenpölar under , då kan plattorna släppa när frysning spränger ,
så specielt orolig behöver du inte vara
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hur vet jag om jag bor i/utanför " detaljplanerat område och sammanhållen bebyggelse"?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Men.. du tänker väl inte sätta koikarpar i en gryta på 3 m i diameter och dessutom med ständig rotation i vattnet? Stackars fiskar som skall kämpa runt i denna damm och inte har någon stans att ta vägen från det strömmande vattnet. Jag hoppas jag har missförstått det hela. Koi blir stora fiskar och behöver massor av utrymme för att sträcka ut.
 
A Abies koreana skrev:
Men.. du tänker väl inte sätta koikarpar i en gryta på 3 m i diameter och dessutom med ständig rotation i vattnet? Stackars fiskar som skall kämpa runt i denna damm och inte har någon stans att ta vägen från det strömmande vattnet. Jag hoppas jag har missförstått det hela. Koi blir stora fiskar och behöver massor av utrymme för att sträcka ut.
Jag tänkte fel när jag skrev 3 meter i diameter "3 meter i radie" skulle det ju stå. Koi behöver väll minst en sådär 20 kubik vatten eller så för att må bra.

Men koi är programmerade att simma uppströms hela sin liv de mår bra av det.

Om du tittar på alla videoklippen i den serien


så säger de det där någonstans.

Vattnet kommer att rotera uppe på ytan längre ner kommer det inte att rotera. Detta på grund av vattentrycket. Exakt hur mycket vattnet ska rotera, alltså vilken pump jag behöver och andra former av livsuppehållande åtgärder, borde jag diskutera på ett annat forum än detta.

De här killarna är noga med att vattnet roterar i den damm som de bygger och de verkar veta vad de sysslar med.


De killarna och den tjejen är också noga med det.

 
mexitegel mexitegel skrev:
Det är bara att ringa till kommunen och fråga. Jag tror det går att få reda på genom lantmäteriets e-tjänst "Min fastighet" också.

[länk]
Jag har tidigare prövat att ringa kommunen i ett liknande ärende och satt i telefon kö i två timmar utan att komma fram till någon. Och det vekar på kommunens hemsida som om jag behöver skriva ut en blankett och fylla i den för att sedan skicka in den, för att få veta om jag bor i detaljplanerat område eller inte.

Därför provade jag att slänga ut frågan här för att se om det fanns något bra snabb knep för att ta reda på om man bor i "detaljplanerat område eller utanför sammanhängande bebyggelse".
 
L
Bäst är att besöka byggnadsnämnden personligt och fråga , dom brukar ha kvällsöppet ,
kolla deras hemsida om besökstiderna , det med att ringa är ett lotteri
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag glömde nämna att det på många kommuners hemsidor också går att ladda ner gällande detaljplaner. Där ser du isåfall lätt hur det förhåller sig för din fastighet.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.