Den skillnad du kan få som isf ger lätt effekt likt en induktivt driven Steinmetzkoppling beror på hur motorn är kopplad, i ena fallet blir den avsevärt mindre. Och jag har funderat ganska mycket kring motorer av allehanda slag vad det nu kan tänkas betyda.

Som sagt om pos -FC2 är en motorskyddsbrytare kommer den reagera på detta driftfall oavsett, den löser på differentialdelen i bimetallskyddet. Har du fabrikat, typ på komponenterna så kanske det går att utröna egenskaperna närmre på dem.
 
Exakt. Ena huvudsäkringen var uppenbarligen "bruten" innan jag ens kom dit. Märkte det vid kontrollmätning. Den är också bruten nu.

Det är ett nytt hus (byggt i år).

Värmepumpen har inte klagat på någonting. Men personligen tyckte jag det var "lite kallt" där inne. Men de höll tydligen på att justera in shuntarna (som styrs av enskilda rums-givare). Och då skulle man göra "rum-för-rum".

Men säkringen L3 är bruten ute i gatan än.

Om det är skadligt att "det är såhär" för komponenterna, så får vi skynda. Det har säkert varit såhär i halvår (sen den riktiga elektrikern lämnade). Jag skulle som sagt bara koppla in astro-uret, och märkte det pga min kontrollmätning och "anade fel".

Personligen har jag dock väldigt mycket göra just nu. Försäljning, bortgång inom familjen, nytt jobb osv, flytt till ny stad. Och min kompis bor en bit bort. Men är det prio så får jag åka upp och ta mig tid ändå.
 
För 5-10 år sen var i stort sett alla luft-vattenvärmepumpar direktdrivna med trefas i både kompressorn och fläkten. Numera verkar det rätt vanligt med inverterstyrd kompressor. Jag vet inte hur en sådan reagerar på olika fasfel.
 
D
GK100 skrev:
Som sagt om pos -FC2 är en motorskyddsbrytare kommer den reagera på detta driftfall oavsett, den löser på differentialdelen i bimetallskyddet. Har du fabrikat, typ på komponenterna så kanske det går att utröna egenskaperna närmre på dem.
FC2 är troligen en motorskyddsbrytare av bimetalltyp och är inte något under av precision och tillförlitlighet. Satt liknande i min bergvärmepump från Nibe och där brännde kompressorn sönder när kontaktorn gick sönder. Motorskyddet borde ha skyddat men reagerade inte alls. Inte helt ovanligt heller efter vad jag har hört från andra.

Har bytt till elektroniskt motorskydd istället.
 
davidhell skrev:
Exakt. Ena huvudsäkringen var uppenbarligen "bruten" innan jag ens kom dit. Märkte det vid kontrollmätning. Den är också bruten nu.

Det är ett nytt hus (byggt i år).

Värmepumpen har inte klagat på någonting. Men personligen tyckte jag det var "lite kallt" där inne. Men de höll tydligen på att justera in shuntarna (som styrs av enskilda rums-givare). Och då skulle man göra "rum-för-rum".

Men säkringen L3 är bruten ute i gatan än.

Om det är skadligt att "det är såhär" för komponenterna, så får vi skynda. Det har säkert varit såhär i halvår (sen den riktiga elektrikern lämnade). Jag skulle som sagt bara koppla in astro-uret, och märkte det pga min kontrollmätning och "anade fel".

Personligen har jag dock väldigt mycket göra just nu. Försäljning, bortgång inom familjen, nytt jobb osv, flytt till ny stad. Och min kompis bor en bit bort. Men är det prio så får jag åka upp och ta mig tid ändå.
Har det funkat så länge behöver du väl inte stressa nu heller, verkar vara riktigt dåligt att inte den som hjälpte till med det kan åtminstone se till att det inte är farligt oavsett om de är "osams". Du får komma igen när du rett ut det alltid intressant att få svar på gåtan. Kolla samtidigt vad det är för modell på Niben så vet vi hur motordriften är anordnad också. :)
 
DIY_freak skrev:
FC2 är troligen en motorskyddsbrytare av bimetalltyp och är inte något under av precision och tillförlitlighet. Satt liknande i min bergvärmepump från Nibe och där brännde kompressorn sönder när kontaktorn gick sönder. Motorskyddet borde ha skyddat men reagerade inte alls. Inte helt ovanligt heller efter vad jag har hört från andra.

Har bytt till elektroniskt motorskydd istället.
Ja, de är säkert valda med minimum både pris och prestandamässigt. Vettigt att du bytt till ett bra skydd, tar man problemen i tid behöver ju inte motorn hinna skadas om det beror på yttre fel av olika slag. En sak som ofta frestar motorer är om spänningssymetrin på faserna inte är ok behövs inte så mycket fel för att det ska vara dåligt, tex sånt tar ditt skydd på ett bra sätt.
 
Rent spontant känns det som detta ska reklameras till den som gjort jobbet. Är huset byggt i år så skall detta felsökas/åtgärdas av den ursprungliga installatören utan kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.