Det är olja. En vän till mig pratade med en elektriker och han sa att det är läckage och att man inte behöver göra något förrän den slutar fundera.
 
  • Oljebelagd elkabel som går in i en elektrisk kopplingsdosa på en vägg, tecken på läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vad tror ni om det?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Du skriver att det är nätägarens ansvar fram till elmätaren. Min serviskabeln passerar torpargrunden där det sitter ett säkringsskåp och därefter till elmätaren där det sitter tre huvudsäkringar. Eftersom jag har svårt att komma ner under huset, det är kryphöjd, så kontaktade jag nätägaren när jag hade en trasig säkring men man hävdade bestämt att man inte hade ansvar till elmätaren!
Det kan vara så att ditt säkringsskåp är nätägarens anslutningspunkt, och då har de rätt i att du äger resten av ledningen fram till mätarskåpet. Det är dock ovanligt i bostäder, där anslutningspunkten normalt finns i mätarskåpet. Hur som helst, säkringarna äger du, så det är du som får bekosta byte av trasiga säkringar. Däremot bestämmer nätägaren storleken på servissäkringar och mätarsäkringar, dvs alla säkringar före elmätaren.
 
I detta fallet handlar det om en villa. Mitt ansvar eller nätägarens?
 
tommib
Det borde vara nätägarens men jag är inte säker.

Om du kan tänka dig ett utanpåliggande mätarskåp (eller kan bygga om och fälla in ett) så är de flesta nätägare vad jag förstår rätt pigga på det och gör flytten utan kostnad. Däremot får du då bekosta dragningen från mätarskåpet till elcentralen.
 
Jag vet att i mina trakter övergick ägandet av säkringslådan och kabeln efter den till husägaren någon gång i början av 70talet. Men det kan kanske vara olika. Men det besked du får från nätägaren torde vara det som gäller.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan vara så att ditt säkringsskåp är nätägarens anslutningspunkt, och då har de rätt i att du äger resten av ledningen fram till mätarskåpet. Det är dock ovanligt i bostäder, där anslutningspunkten normalt finns i mätarskåpet. Hur som helst, säkringarna äger du, så det är du som får bekosta byte av trasiga säkringar. Däremot bestämmer nätägaren storleken på servissäkringar och mätarsäkringar, dvs alla säkringar före elmätaren.
Faktum är att det inte alls är speciellt ovanligt i äldre bostäder. Nätägaren lämnade av sin serviskabel i ett servissäkringsskåp. Därefter drogs kabel till en Mätartavla invid elcentralen. Är det gjort så i detta fall så är kabeln mellan servissäkringslådan och mätartavlan kundens.

TS. Denna kabel bör du byta så snart som möjligt, förr eller senare uppstår kortslutning då isoleringen (oljan) läcker. Det är bättre att göra det planerat, istället för akut när problemet uppstår. Bor du i småhus bör du kontakta din nätägare och kolla så detta är ok. Det finns rättsfall då nätägaren krävt att mätaren flyttas till utsidan då man gjort ingrepp, nätägaren har vunnit. Med stöd av Ellagen och det ansvar nätägaren har verkar de få fördel av rättssystemet. Rätt eller fel låter jag vara osagt.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Bor du i småhus bör du kontakta din nätägare och kolla så detta är ok. Det finns rättsfall då nätägaren krävt att mätaren flyttas till utsidan då man gjort ingrepp...
Kanske man kan tillåta sig att komma med en osanning till nätägaren i detta fall. Elektrikern kan säkert hitta på en trovärdig historia till varför elverket måste bryta strömmen :cool:
 
B Biggaren skrev:
Det är olja. En vän till mig pratade med en elektriker och han sa att det är läckage och att man inte behöver göra något förrän den slutar fundera.
Ska man alltså vänta tills det blir kortslutning och sedan byta då menar du?
 
K Kjell Olsson skrev:
Gnäll,!!!
?
 
Det där med ansvar för kostnaden att byta kabel till mätarskåp/central kan vara lite flytande. Farsgubben lyckades med benäget bistånd av morsans kusin fälla ett träd över kabeln från mätarskåp in till kåken/huvudcentral på 90-talet. Fortum kom och hängde upp en ny kabel - kostnadsfritt. Kanhända regler ändrats sedan dess. Eller goodwill, kanske...
 
Goodvill av någon som var på gott humör ;)
 
S Soltorp40 skrev:
Mnja, nu vill jag vara "petimeter".

Det finns olje-papperskabel, och så finns det vaselinimpregnerad papperskabel.

Olje-kabel har en särskild kanal där tunn olja sprids längs kabeln, förekommer till exempel på undervattenskablar, kablar för stora vertikala nivåskillnader etc. Dessa har (givetvis) tätningar i båda ändar, och i den övre änden ett expansionskärl, med möjlighet att fylla på mer olja.

I de mest extrema fallen förekommer pumpning av tunn olja längs kabeln, för att bidra med kylning.

Isoleringen är papper som lindats runt ledarna, och runt det ett hölje av av bly, som är helt tätt. Kabeln kan sedan på utsidan även ha ett lager svart (asfaltimpregnerad) crepe-papper och dubbla stålband som yttre skydd för blyet.

Sådan "oljekabel" använd(e)s i tung distribution, gruvor etc, samt för högre spänningar vid höga effektöverföringar.

Vaselin-kabel är i princip samma sak, men ingen kanal för att impregneringen skall kunna flytta på sig längs kabeln. Det är en rejäl kladd-dos vaselin runt alla ledare, som är lindade med papper, sk. kraftpapper.

Ett blyhölje för tätheten, och (utomhus främst) stålband som mekaniskt skydd.

I vardera änden, och vid eventuella skarvar gjutningar, förr ofta med beck/kabelmassa, dvs tjock svart sak som är glas-hård vid 50 grader, men flyter fint vid 300.

Denna typ av kabel var helt dominerande till villor, lyktstolpar etc ända fram tills PVC-plasten tog över, säg ca. 1965.

Det är goda chanser att det är en sådan kabel Du ser, och att blymanteln skadats så att impregnering läckt ut. Kabeln behöver då bytas, i alla fall någon meter på var sida om skadan.

Rent tekniskt finns det inga orsaker att av åldersskäl byta kabeln, bara gjutningarna är täta och skador inte föreligger. Pappersisoleringen är bättre än modern plast, tål högre drifttemperatur bland annat.

Däremot var det vanligt med 3-ledare, och att jord/PEN gick i blymanteln, som relativt lätt kan få skador/avbrott om en kabel behöver flyttas på. Anslutning skall ske genom att linda en koppartråd runt blyhöljet och sedan "smet-löda" fast den.

Om detta gäller är "byt hela kabellängden" absolut att föredra. Bly-mantel-jordar har ställt till med en del problem, läs: livsfara, genom åren.
Nej Nej Nej Det är överförande amperolja det är frågan om. "det vet väl alla att gamla elgrejor tappar kraft för att oljan är slut"
Amerikanerna har ett ett klarläggande uttryck för det "att det är juice i kablarna och då menar de inte apelsinjuice utan just ledande mineralisk Amperolja! Som sagt oljepåfyllningen finner du vid inkommande servicegrupp under diskbänken.
 
  • Haha
  • Gilla
Lyftkran och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan vara så att ditt säkringsskåp är nätägarens anslutningspunkt, och då har de rätt i att du äger resten av ledningen fram till mätarskåpet. Det är dock ovanligt i bostäder, där anslutningspunkten normalt finns i mätarskåpet. Hur som helst, säkringarna äger du, så det är du som får bekosta byte av trasiga säkringar. Däremot bestämmer nätägaren storleken på servissäkringar och mätarsäkringar, dvs alla säkringar före elmätaren.
Så var det hos mig innan nätägaren bytte min serviskabel. Den gick till ett säkringsskåp i gjutjän och därifrån via en tyglindad kabel som luktade tjära i stålrör ner till elmätaren precis bredvid säkringscentralen.

Idag har jag inga säkringar före elmätaren, bara tre huvudsäkringar strax under.
 
B Biggaren skrev:
Det är olja. En vän till mig pratade med en elektriker och han sa att det är läckage och att man inte behöver göra något förrän den slutar fundera.
Du kan vara helt säker på att när den slutar fungera är du bortrest eller Benjamin Syrsa sjunger "Ser du stjärnan....".
Byt den under kontrollerade former.
 
  • Gilla
Soltorp40 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.