Jag köpte mig en WiFi-repeater för att få över nätet till verkstan.
Det är ca 25m mellan bostadshus och verkstad, och i princip fönster-till-fönster.
Trådlösa routern sitter alldeles bredvid balkongfönstret och repeatern monterade jag vid verkstadsfönstret som vetter mot balkongen.
Nu när den är monterad har jag jättebra mottagning i verkstan, från tidigare noll, men jag har ingen hastighet överhuvudtaget.
Vad kan jag ha gjort fel?
Eller är det avståndet som spökar?
Jag är inte så haj på sådana här grejor så jag har bara "monterat" den.

Det går en asfalterad kommunal gata mellan bostad och verkstad så förslag på kabellösning undviks i det längsta.
 
Att du har "bra mottagning" i verkstaden beror ju på att du där kopplar upp dig mot repeatern. Den sitter ju nära så det är klart det blir bra mottagning.

Det du behöver titta på är hur bra anslutning repeatern har mot din router. Repeatern borde ha nån slags status-sida man kan logga in på.
 
Vad menar du med att du inte har någon hastighet överhuvudtaget? Har du kontakt med internet dock?
 
Nerre skrev:
..Repeatern borde ha nån slags status-sida man kan logga in på.
Ska forska mer i det.

bonnier skrev:
Vad menar du med att du inte har någon hastighet överhuvudtaget? Har du kontakt med internet dock?
Jag har kontakt mestadels, inte alltid, men det går väldigt sakta och ryckvis.
 
Gå in på din basstations statussida ( med typisk adress 192.168.0.1 ), så brukar det visas vilka anslutna enheter det finns och respektive signalstyrka och hastighet.
 
bax skrev:
Nu när den är monterad har jag jättebra mottagning i verkstan, från tidigare noll, men jag har ingen hastighet överhuvudtaget.
Om du inte hade någon mottagning i verkstaden tidigare lär chanserna vara små att repeatern får bättre signal. Du borde kunna se signalstyrkan din Wifi AP i huset ger repeatern.

25 meter är trots allt ett ganska stort avstånd att täcka.
 
arneri68 skrev:
Om du inte hade någon mottagning i verkstaden tidigare lär chanserna vara små att repeatern får bättre signal. Du borde kunna se signalstyrkan din Wifi AP i huset ger repeatern.

25 meter är trots allt ett ganska stort avstånd att täcka.
Det är väl en sanning med modifikation, jag har inte mätt med nåt instrument utan bara kollat på telefonen, och den tycker det är noll.
Repeatern har ju två antenner så den kan ju faktiskt tycka att där finns nåt att jobba med.
 
Nu beror det lite på hur repeatern jobbar, men ofta är det så att ena antennen är för upp-länken (d.v.s. anslutningen mot din router) och den andra är för det som den så att säga delar ut.

Om du talar om vad det är för grejer du har kan du säkert få tips om var du hittar statusinformation och inställningar.

Om mobilen tycker att det är noll till din router från den plats där repeatern står så kommer repeatern också tycka det är noll. Repeatern behöver placeras på en plats där den får kontakt med din router.
 
Jag visste redan när jag köpte repeatern att det bästa vore om den satt halvvägs, men det blir ju ute i gatan....

Jag ska kolla vad grejorna heter ikväll. Och se om jag hittar några inställningar.

Telefonen är en Iphone 5S.

Finns det externa antenner att köpa till och koppla på router och repeater, och sedan montera antennerna utomhus?
 
Det beror på vad de har för antennanslutning, ett problem är dock att antennvinsten ofta äts upp av långa kablar.

Det man oftast gör när man ska ha en länk sådär är att man sätter upp två dedikerade burkar utomhus, så de når varandra bra.
 
bax skrev:
Jag visste redan när jag köpte repeatern att det bästa vore om den satt halvvägs, men det blir ju ute i gatan....

Jag ska kolla vad grejorna heter ikväll. Och se om jag hittar några inställningar.

Telefonen är en Iphone 5S.

Finns det externa antenner att köpa till och koppla på router och repeater, och sedan montera antennerna utomhus?
Till att börja med hade jag nog försökt köra den som accesspunkt och inte repeater, då den sistnämnda i princip halverar kapaciteten.

Men det är inte det problemet du har, utan som de flesta redan varit inne på, förbindelsen till routern. Jag skulle förse accesspunkten/repeatern med en yttre antenn, och verkligen försöka få den på utsidan/utomhus (dock med så kort kabel som möjligt). T ex en sådan här: http://www.amazon.com/Brands-Wireless-2-4GHz-Antenna-Booster/dp/B0054MLMLA
 
Har du konfat de båda enheterna som master resp repeater? Jag har en Apple Express som jag kört som repeater och det krävdes handpåläggning i båda burkarna för att det skulle fungera. Har den numera kopplad via tråd till mastern.

Finns också riktade antenner som kan användas för att sammanbinda öar av nät. Eventuellt kan en AP med starkare utsändning hjälpa dig.
 
....ja på det avståndet är det ju inga problema att få till hundratals megabit i överföringshastighet.
 
repeater.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är inte översta situationen applicerbar här då det var fönster-till-fönster mellan de 25 meterna men inkluderade ändå, och innan nån frågar så nej jag gör inte beställningsjobb i Paint, världen är inte redo för min talang mer än i små doser.

Har arbetat en längre tid med nätverk och oundvikligen som alla vet så innebär det att alla i ens närhet + deras släkt automatiskt känner sig berättigade till gratis livstidssupport.

Ovan är en situation jag fått förklara mer än en gång när jag "installerat" repeaters hemma hos folk som vill kunna klippa gräset med Spotify på i mobilen eller ha internet tillgång i garaget.

Nu verkar det här kanske gälla en mer åt hyfsat hållet än skräp repeater men majoriteten av de repeaters som finns har extremt kassa inbyggda antenner med dålig spridning, särskilt om man köpt nått plastigare Kina skräp eller budget D-Link repeater eller liknande (inte sagt att det inte går att finna guldkorn bland allt billigt skräp).

Så i situationen som gäller här så skulle jag rekommendera en riktad wifi antenn (googla så hittar du massor), har fungerat kanon de ställena jag slängt upp dem.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.