J justusandersson skrev:
Jag tycker inte det går att läsa ut entydigt av den tekniska beskrivningen hur betong och cellplast ligger i förhållande till varandra. Principen brukar vara att det som finns underst nämns först, alltså 80 mm betong. Jämför med uppgifterna för de andra bjälklagen. Å andra sidan, stålglättning är inte så viktigt om det ska läggas cellplast ovanpå. Jag tror nog ändå att betongen ligger underst. I så fall är det en potentiell riskkonstruktion som kan hanteras men bra att slippa.
Ja jag tyckte likadant men besiktningsmannen menar att man kan tyda detta på konstruktionen när han inspekterade samt på den tekniska beskrivningen. Man kanske skulle anlita någon för ett andra utlåtande.
 
T Tosse skrev:
Jag hade gissat att den cellplasten ligger ovan betongen. Verkar konstigt att ha olika ordning på grunden jämfört med mellanbjälklaget tycker jag.

Men det borde vara lätt att kolla? Eller fråga nuvarande ägare?
Hur kollar man detta enklast?
Göra hål i golvet lär inte vara poppis.
 
T tergo skrev:
finns där ett golv med plastmatta så är det bara att knacka med knogarna då hör man om det är spånplatta eller betong
det kan vara att där är betong golv i tvättstuga o badrum sen spånplatta i resten av rummen
t
Jag ska gå en sväng där o se om jag hittar någonstans jag kan knacka.
 
Fulkemisten
Mja. Klart man kan göra hål i golvet i samförstånd med säljaren. Din undersökningsplikt är långtgående. Det är ju bra för båda om man vet hur det ligger till med konstruktronen. En bra säljare förstår detta. Det går att göra ett diskret inspektionshål i nån skrubb eller garderob eller nåt med hålsåg och sedan täcka med ett doslock.
 
F fettstl skrev:
Hur kollar man detta enklast?
Göra hål i golvet lär inte vara poppis.
Ibland kan man lyfta en tröskel, eller lossa en golvaockel och kika. Annars ett hål på dolt ställe. Det är ju inget man gör på en visning, men på en besiktning känns det rimligt om man har anledning.

Innan köp kan man ju fråga, ofta vet säljaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.