Hej!

Jag har en trepolig arbetsbrytare, 16A, IP65, med separata plintar för nolla och jord. Arbetsbrytaren kan alltså matas med en 5G2,5. Får man då lov att i denna arbetsbrytare koppla jord och nolla med Wago eller torix, och sedan splitta de tre faserna till tre st 3G2,5? Tex att använda en fas till en LLVP, en till ett uttag och en till fasadbelysning?
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
Nja, det är ok att dela upp en trefasgrupp till tre enfasgrupper MEN det bör vara till tre grupper innom samma användningsområde tex TM/TT/avfuktare i samma tvättstuga.
Bo Siltberg skrev ett bra inlägg om det hela i går/förgår i en annan tråd (ska se om jag hittar det).
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Jag skall köra två LLVP och ett utomhusuttag på brytaren, så det funkar bra :) Sakerna jag nämnde i TS var endast exempel.

Jag bockar och bugar.
 
Om vi bortser från det olämpliga med en sådan uppdelning, så är väl frågan om kopplingen får plats i brytaren?

Kanske vore bättre att sätta en separat kopplingsdosa för uppdelningen.
 
Det är ju inte olämpligt med mitt förtydligande i mitt förra inlägg, men platsbrist är det INTE kan jag lova. Två wago eller torix är noll problem att få plats med.

Eluttag i dosa med möjlighet för anslutning av Wago eller Torix, indikerande gott om utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hempularen skrev:
Om vi bortser från det olämpliga med en sådan uppdelning, så är väl frågan om kopplingen får plats i brytaren?
och om fyra kablar kan anslutas till brytaren på "snyggt" och bra sätt.

H hempularen skrev:
Kanske vore bättre att sätta en separat kopplingsdosa för uppdelningen.
Känns betydligt mycket "snyggare".
 
Kanske värt att notera; jag hade alltså tänkt att även uttaget skulle brytas av arbetsbrytaren. Jag hade inte tänkt använda arbetsbrytaren som kopplingdosa för uttaget.
 
Det hela är oklart och framstår som olämpligt. Det låter mer rimligt och användbart med tre separata brytare, kanske två, en till värmen och en till uttaget. Det är dock fortfarande oklart och olämpligt att utgå ifrån samma gruppledning. Jag antar att trefasledningen är befintlig som du önskar återanvända? Vad för slags överströmsskydd sitter i centralen? JFB? Uttag ska skyddas av JFB, men värmepumpstillverkare brukar protestera eller kräva en speciell typ.

Så med den info vi har sätter jag svaret nej som utgångspunkt, det är inte tillåtet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det hela är oklart och framstår som olämpligt. Det låter mer rimligt och användbart med tre separata brytare, kanske två, en till värmen och en till uttaget. Det är dock fortfarande oklart och olämpligt att utgå ifrån samma gruppledning. Jag antar att trefasledningen är befintlig som du önskar återanvända? Vad för slags överströmsskydd sitter i centralen? JFB? Uttag ska skyddas av JFB, men värmepumpstillverkare brukar protestera eller kräva en speciell typ.

Så med den info vi har sätter jag svaret nej som utgångspunkt, det är inte tillåtet.
OK. Jag skall försöka ge en mer komplett bild av situationen.

Två befintliga kommersiella LLVP (en Panasonic och en Mitsubishi, båda 10 A, 230 V) med matning på utsidan, befintlig jfb tar hela fastigheten, inga externa överlastsskydd (vad som ev. finns inbyggt i LLVP har jag ingen aning om), inga problem sedan 9 år tillbaka då LLVP installerades. Ponera att det är en ny ledning som skall dras. Tanken är att säkra av respektive fas med egen enfassäkring, inte använda en trefassäkring.

Det är inga problem att skippa uttaget eller att dra tre separata ledningar, men jag förstår inte varför ett uttag utomhus som bryts av arbetsbrytaren skulle göra sådan enorm skillnad till att det helt plötsligt inte är tillåtet eller lämpligt? Jag kan köra endast LLVP på brytaren och dra en separat kabel till uttaget direkt från normcentralen, men jag ser inte riktigt vad det skulle göra för egentlig skillnad förutsatt att säkringskartan har informationen som behövs för vilken fas som är uttag och vilka som matar LLVP.
 
R
Vad har du för säkring i centralen 3 st 1 pol eller 1 st 3 pol
 
R rävlyan skrev:
Vad har du för säkring i centralen 3 st 1 pol eller 1 st 3 pol
Jag hade tänkt köra 3 st enpoliga.
 
R
Det finns inget förbud att dela upp en 3 fasgrupp i 3 st 1 fas , det som kan vara lämpligt att göra är en kopplingsdosa där varje fas går ut . . tror t.o.m. att det står för brytaren ,### endast 2 st kablar/ledningar får införas """
Efter dosan kan du ha vad du vill , brytare /vägguttag , för en VP ska det vara en allpolig brytning , men inte för ett vägguttag ,
Med den brytaren går det inte att få till en allpolig brytning för 2 eller 3 grupper , med endast 3 st brytpunkter
Det går att använda den om det endast är vägguttagsanslutning på VP
 
När man bryter allpoligt behöver man bara bryta faserna. Nollan behöver inte brytas, tänk bara på hur en säkerhetsbrytare (allpoligt) bryter en trefasgrupp. En säkerhetsbrytare innehåller normalt tre brytande kontakter eller tre brytande kontakter samt en hjälpkontakt som INTE får användas till att bryta nollan. Hjälpkontakten bryter före och sluter efter dom övriga kontakterna.
 
Mikael_L
Och i detta fall, om det delas upp till olika enfasbelastningar så är det ytterst olämpligt att bryta nollan i säkerhetsbrytaren.


Men ang den ursprungliga frågan, så har jag lite svårt att motivera att den önskade uppdelningen skulle vara förbjuden på något vis. Jag har faktiskt lite svårt att ens motivera varför det skulle vara olämpligt.

Helt klart är det lite oortodoxt, men kanske vare sig farligt eller förbjudet.
Jag ska grunna lite över det. :)
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.