Sådär, nu är det klart, det funkar perfekt! Tack för all hjälp!
Mvh. Gnurp
 
eskil23 skrev:
Ungefär vad jag också menade från början...
Har missat att ni diskuterar min dryga attityd här!

Jag är verkligen ledsen om ni känner så. Jag håller med om (när jag i efterhand läste mitt inlägg) att det var så. Men ibland när jag surfar runt här inne, vill man gärna få lov att vara en smula sarkastisk.

Detta forum är på många sätt beundransvärt och reder allt som oftast ut funderingar och frågor som frågeställaren har. Men när frågeställaren skriver om sin svarta jord med följdfrågan om hur de två gröna kablarna har kontakt mot jord inverterat av varandra, tycker jag att man i första hand borde belysa frågeställarens kanske bristfälliga förståelse av ett elsystem mer än att gladerligen informera honom hur han skall gå till väga för att byta sin strömbrytare.

Jag tillhör INTE de personer här på forumet som alltid ropar "TILLKALLA EN ELEKTRIKER" utan tycker kanske lite mer att frågeställaren kanske borde fråga en granne eller vän som har lite mer förståelse för elen om hjälp.

Jag säger inte att så var fallet just i denna tråd, men ibland tror jag vissa av er snarare stjälper än hjälper, när ni är så ivriga att dela med er av era kunskaper. Många som frågar ska ha och får även bra synpunkter och svar. Men i vissa fall borde frågeställningen i sig själv vara en varningssignal nog för att frågeställaren kanske inte borde göra dessa installationer utan be någon om hjälp rent FYSISKT.

Ledsen om jag retat upp någon, inte min mening! :-?
 
Du behöver inte ta det så personligt funkis. Det är företéelsen att ge dryga svar till folk som frågar trots att de inte riktigt har förstått grundförutsättningarna för sin fråga som jag vänder mig mot, och den är du tyvärr inte ensam om.

Jag är medlem även i andra forum (eller heter det fora i pluralis?) där andra "farliga" saker diskuteras. Jag kan som exempel nämna killen som undrade ifall det gick bra att ladda sin .30-06 med ammunition till en winchester 308. Det är ju trots allt samma kaliber (7.62mm). Svaret är "Nej, det går inte. Eftersom 308 har en kortare hylsa så kommer patronen att explodera i loppet och kulan kommer att fastna i pipan. Laddar man sedan om och försöker skjuta en gång till exploderar bössan."

Enkelt och förklarande svar utan dryga komentarer om att han borde lämna in sin vapenlicens eller ringa en vapensmed. Så borde det här forumet också fungera.
 
Så sant. Men det är ju en mer konkret fråga och ett entydigt svar... Här diskuterar vi huruvida någon som inte har tillräcklig kunskap om hur ett elsystem fungerar verkligen ska ge sig in, med livet som insats, och koppla själv efter att vederbörande har fått lite tips och ideér över en dator.

Jag tycker fortfarande att man i vissa fall inte borde kasta ur sig de tipsen utan att minst skicka med en brasklapp om att han kankse hellre borde fråga en granne eller kompis om hjälp. Även om man kanske inte behöver ringa elfirman för enklare el-jobb finns det ju en regel som säger "nödig kännedom" som ska omfatta att man vet tillräckligt mycket som krävs för att utföra jobbet. Om man då här på forumet bara berättar om hur en visst färgsystem är i ex. en trappbrytare betyder ju inte det att personen som just fått denna information har den kunskap det krävs för att även byta brytaren rent praktiskt.

90% av frågorna här är dock normala frågor med normala svar. Denna tråds fråga är dock en av de fallen som får mig att undra om frågeställaren verkligen är rätt man att själv byta denna brytare, när han inte ens tycks ha förstått att en brytare inte i något fall har en anledning att sammankoppla jord med fas.

tjat tjat tjat..

;)
 
funkis4ever skrev:
Jag tycker fortfarande att man i vissa fall inte borde kasta ur sig de tipsen utan att minst skicka med en brasklapp om att han kankse hellre borde fråga en granne eller kompis om hjälp. Även om man kanske inte behöver ringa elfirman för enklare el-jobb finns det ju en regel som säger "nödig kännedom" som ska omfatta att man vet tillräckligt mycket som krävs för att utföra jobbet. Om man då här på forumet bara berättar om hur en visst färgsystem är i ex. en trappbrytare betyder ju inte det att personen som just fått denna information har den kunskap det krävs för att även byta brytaren rent praktiskt.
Att en brasklapp kan var på sin plats ibland håller jag helt med om. Men det är också bra ifall den är utformad på ett sätt som gör det lätt för mottagaren att ta den till sig. Onödig dryghet brukar få motsatt effekt.

funkis4ever skrev:
90% av frågorna här är dock normala frågor med normala svar. Denna tråds fråga är dock en av de fallen som får mig att undra om frågeställaren verkligen är rätt man att själv byta denna brytare, när han inte ens tycks ha förstått att en brytare inte i något fall har en anledning att sammankoppla jord med fas.
Att 90% av frågorna här är helt vettiga frågor håller jag med om. Sedan har vi ytterligare 8-9% där frågeställaren har uttryckt sig oklart eller har blivit vilseledd av en tvetydig eller på annat sett otydlig installation. De är de sista 1-2% procenten som inte förstår vad de ger sig in på. Jag tycker att det bästa sättet att hantera den sista kategorin är att tala om hur det ska göras på riktigt. Antingen så förstår frågeställaren då att nivån ligger lite för högt, eller så struntar han/hon i det och kopplar ändå, men har trots allt lite större chans att göra det rätt än innan.
 
Du har rätt! Jag ska hålla mina tankar för mig själv i fortsättningen. :-X

Rätt svarat då...

Nej! Dina gröna ledare skall inte kopplas in emot den svarta jorden. Den svarta jorden är egentligen förmodligen en fas, eller möjligtvis en tändtråd. De två gröna ledarna är två mellantrådar alt. en mellantråd och en tändtråd lite beroende på om det är en trappfunktion typ.2 eller typ.3 som används. Det mest troliga är dock att det är en typ.2 eftersom de två mellantrådarna är av samma färg. Det kan oxå vara en modell av typ.1 där man istället fördelar nolla respektive fas från två håll till lampan. Dena typ är dock numera förbjuden och får ej användas om du byter till ny brytare. De gröna ledarna motsätter dock den teorin om inte den som installerade gick emot den då gällande praxis för resp. färger. Men vem vet...

"piece of cake" som gnurp själv sa.

Lycka till!

:)

 
funkis4ever skrev:
Nej! Dina gröna ledare skall inte kopplas in emot  den svarta jorden. Den svarta jorden är egentligen förmodligen en fas, eller möjligtvis en tändtråd. De två gröna ledarna är två mellantrådar alt. en mellantråd och en tändtråd lite beroende på om det är en trappfunktion typ.2 eller typ.3 som används.  Det mest troliga är dock att det är en typ.2 eftersom de två mellantrådarna är av samma färg. Det kan oxå vara en modell av typ.1 där man istället fördelar nolla respektive fas från två håll till lampan. Dena typ är dock numera förbjuden och får ej användas om du byter till ny brytare. De gröna ledarna motsätter dock den teorin om inte den som installerade gick emot den då gällande praxis för resp. färger. Men vem vet...
Klart bättre attityd, men du får nog jobba lite på pedagogiken... :D
 
Kanske det var det som var meningen... Lite smådryg kommer jag fortsätta vara när frågeställaren enligt min mening inte ska fråga om hjälp här, utan fråga om PRAKTISK hjälp hemma. ;)

Med risk för att vara tjatig är väl ändå detta forum tänkt för att hjälpa folk som kan lite och vill lära sig mer. Inte för folk som bevisligen (se hur frågan är ställd) inget kan men ändå vill ge sig på att koppla. Jag hoppas fler än jag ändå måste tycka att el aldrig är ofarlig för en person som inte kan skilja på vad fas och jord är och hur de fungerar, även om det "bara" handlar om att byta en strömbrytare... :(
 
Jag är av den uppfattningen att de som gör sig besväret att undersöka och kolla runt bland dom som kan det bl.a. på detta forum inte är dom samma som chansar och gör en massa tjuvkopplingar i sina hus.
 
Jag håller med wertok. De som gör sig besväret att fråga hur man gör är inga kamikaze-elektriker, de gör först och frågar sedan eller oftast inte alls.

De som frågar och får bra svar kommer antingen 1) att göra rätt. eller 2) inse att det är för svårt och överlåta arbetet på en elektriker.

Jag känner dock igen din beskrivning Daniel. När jag köppte min lägenhet så var elsystemet rena mardrömmen. Jordade eluttag utan jord, jordledaren från badrummet hängde oansluten i en kopplingsdosa i hallen, i stort sett samtiga strömbrytare bröt nolla och inte fas, eluttag fullkletade med tapetklister och målarfärg osv. Dessutom var vit, svart och röd de enda färgerna och de var blandade lite hipp som happ. Man blir lite konfunderad när man bakom ett eluttag (jordat) bara hittar två svarta kablar...
 
Hej på er i den glada diskussionen! :)

Jag har stött på en annan rolig konstruktion. Jag står inför montering av just en dubbel trappkonstruktion för att kunna tända en lampa från två håll, och har satt in en senildosa på stället där kontakt saknas samt inköpt en trapp. Nu sitter det bara en kron i den befintliga änden - MEN - det är en dubbelkron p.g.a. den tänder utomhusbelysning också, och här ansluter det två svarta kablar som jag inte kan identifiera! I övrigt är det en vit (obruten fas) samt en blå (nolla) verkar normalt för en vanlig kronkoppling. Är de svarta bara nolla på genomfart eller är det något annat för att det är en utomhusbelysning, typ extra skyddsjord?

Skall köpa en dubbeltrapp och ersätta min dubbelkron, kanske det klarnar när jag ser hur schemat ser ut på baksidan.
 
dr_xem@cs skrev:
Hej på er i den glada diskussionen!  :)

Jag har stött på en annan rolig konstruktion. Jag står inför montering av just en dubbel trappkonstruktion för att kunna tända en lampa från två håll, och har satt in en senildosa på stället där kontakt saknas samt inköpt en trapp. Nu sitter det bara en kron i den befintliga änden - MEN - det är en dubbelkron p.g.a. den tänder utomhusbelysning också, och här ansluter det två svarta kablar som jag inte kan identifiera! I övrigt är det en vit (obruten fas) samt en blå (nolla) verkar normalt för en vanlig kronkoppling. Är de svarta bara nolla på genomfart eller är det något annat för att det är en utomhusbelysning, typ extra skyddsjord?

Skall köpa en dubbeltrapp och ersätta min dubbelkron, kanske det klarnar när jag ser hur schemat ser ut på baksidan.
Om vit är obruten fas så skulle inte jag lita på att blå är nolla...
 
Hej :)

Borde också ha angett de kablar som kommer från lampan, och som går till den. De som finns i lampan är vit (fas) blå (nolla) och gulgrön (skyddsjord) de som går vidare till trappen är vit och blå (sic)

lasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.