jojjeblom skrev:
Stor luftvolym på kort tid tror jag menas, alltså grov slang som inte är onödigt lång samt nipplar mm som inte stryper luftflödet.
Och vad menas med uttag i gaveln?
 
d0nnie skrev:
Och vad menas med uttag i gaveln?
Nippeln på tankgaveln du visade i första inlägget (som inte syntes på bilden)

En fråga, vad visar manometern när du kör maskinen?
Sjunker trycket mot det inställda så justera då upp det så det blir lagom.
 
  • Gilla
d0nnie
  • Laddar…
jojjeblom skrev:
Nippeln på tankgaveln du visade i första inlägget (som inte syntes på bilden)

En fråga, vad visar manometern när du kör maskinen?
Sjunker trycket mot det inställda så justera då upp det så det blir lagom.
Ahh ok! Kommer att prova allt detta i helgen då det är dags att byta hjul på nästa bil. Blir intressant att se resultaten.

Som det är nu så går kompressorn till trycket blir runt 8 bar, sen stannar den. Sen startar den igen när trycket har sjunkit till runt 5 bar (lite osäker på om det är exakt 5 men ca)

Jag vet fortfarande inte om pressostaten går att ställa om, får väl öppna och kolla det också. Hur stor är annars risken att mutterdragaren går sönder om man kör den på 8 bar?
 
Utgående tryck kan du ställa in på regulatorn, sitter en svart ratt där du kan skruva upp/ner och inställt tryck visas på den högra manometern.
 
Menar du på manometern på tryckregulatorn som är till höger om huvudmanometern? Ställer jag in trycket där så gäller inte det trycket om man kopplar slangen i gaveln. Det där ställer väl bara in trycket för att koppla slangen till tryckregulatorn, så som det är tänkt från början.
 
d0nnie skrev:
Menar du på manometern på tryckregulatorn som är till höger om huvudmanometern? Ställer jag in trycket där så gäller inte det trycket om man kopplar slangen i gaveln. Det där ställer väl bara in trycket för att koppla slangen till tryckregulatorn, så som det är tänkt från början.
Ja precis så ja, men kolla vad den högra visar för tryck när du kör maskinen. Dippar trycket tex 1-2 bar så justera då upp det till det du vill ha:)
 
Om man ska ta ut stora mängder luft med högt absoluttryck under kort tid, dvs vad jag tidigare kallade transienta luftuttag, måste man på mindre kompressorer koppla förbi tryckregulatorn. Här står det lite om hur regulatorn fungerar, och det blir rätt tydligt att de begränsar flödet om de inte är dimensionerade för transienta uttag. Kolla på de animerade bilderna om du inte gärna läser utrikiska. Överdimensionering kostar pengar, och det är inte prioriterat på den typ av kompressorer som vi vanliga dödliga köper.

Det alternativ som jag beskrev i den andra tråden jag länkade till, är att upprätta en ackumulatortank med så få flödesbegränsningar som möjligt på uttagssidan. Det betyder att man ska ha relativt korta och grova slangar och, som en sista utväg, helt skippa snabbkopplingar till förmån för kulventiler. Normalt sett går det bra med snabbkopplingar, även om de begränsar flödet en aning. Jag har hittat jättebra luftslang på lösmeter på Swedol. Deras beställningsnummer IS-6115 är ett lämpligt val.
 
  • Gilla
d0nnie
  • Laddar…
jojjeblom skrev:
Ja precis så ja, men kolla vad den högra visar för tryck när du kör maskinen. Dippar trycket tex 1-2 bar så justera då upp det till det du vill ha:)
Nu blir jag förvirrad :) Menar du att man kan sänka trycket i HELA tanken med den svarta ratten på tryckregulaton? Trodde att den ratten styrde bara trycket EFTER tryckregulatorn...
 
mattiasp skrev:
Jag har hittat jättebra luftslang på lösmeter på Swedol. Deras beställningsnummer IS-6115 är ett lämpligt val.
Tror du att det är lönt för mig att byta slang till en kortare 10m 1/2" istället för den nuvarande 15m 3/8"? Den jag har idag är denna http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=2896
 
d0nnie skrev:
Tror du att det är lönt för mig att byta slang till en kortare 10m 1/2" istället för den nuvarande 15m 3/8"? Den jag har idag är denna [länk]
Testa med den befintliga först. Det viktiga är att du inte tar ut luften genom en klendimensionerad reduceringsventil. Ratten styr för övrigt trycket efter regulatorn, precis som du först antog.
 
  • Gilla
d0nnie
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Testa med den befintliga först. Det viktiga är att du inte tar ut luften genom en klendimensionerad reduceringsventil. Ratten styr för övrigt trycket efter regulatorn, precis som du först antog.
Ok, tack igen, då provar jag det först! En sista fråga, hur stor tror du risken är att jag tar sönder maskinen om jag kör den på 8 bar?
 
d0nnie skrev:
Nu blir jag förvirrad :) Menar du att man kan sänka trycket i HELA tanken med den svarta ratten på tryckregulaton? Trodde att den ratten styrde bara trycket EFTER tryckregulatorn...
Nej bara efter regulatorn, inte i tanken. Ursäktar om jag gjort dig förvirrad med mina ibland luddiga svar:)
 
d0nnie skrev:
Ok, tack igen, då provar jag det först! En sista fråga, hur stor tror du risken är att jag tar sönder maskinen om jag kör den på 8 bar?
Minimal risk, min går oftast på full patte runt 9bar då jag oftast glömmer sänka på regulatorn.

Ännu har jag inte märkt av att maskinen mår dåligt av det, maskinen körs ganska ofta. Inte varje dag men några ggr/veckan.
 
  • Gilla
d0nnie
  • Laddar…
Alright, jag återkommer efter helgen när jag provat ändra de saker vi nämnt så får vi se vad resultaten blir av allt det.
 
Ahhh!!! Kom på en till fråga nu när vi nämner snabbkopplande nipplar och deras flöde. Är de svängbara snabbkopplande nipplarna (de med kula) sämre på flödet än de vanliga och raka snabbkopplande nipplarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.