9 605 läst · 51 svar
10k läst
51 svar
Fråga om kompressor
Ahh ok! Kommer att prova allt detta i helgen då det är dags att byta hjul på nästa bil. Blir intressant att se resultaten.jojjeblom skrev:
Som det är nu så går kompressorn till trycket blir runt 8 bar, sen stannar den. Sen startar den igen när trycket har sjunkit till runt 5 bar (lite osäker på om det är exakt 5 men ca)
Jag vet fortfarande inte om pressostaten går att ställa om, får väl öppna och kolla det också. Hur stor är annars risken att mutterdragaren går sönder om man kör den på 8 bar?
Menar du på manometern på tryckregulatorn som är till höger om huvudmanometern? Ställer jag in trycket där så gäller inte det trycket om man kopplar slangen i gaveln. Det där ställer väl bara in trycket för att koppla slangen till tryckregulatorn, så som det är tänkt från början.
Ja precis så ja, men kolla vad den högra visar för tryck när du kör maskinen. Dippar trycket tex 1-2 bar så justera då upp det till det du vill had0nnie skrev:
Om man ska ta ut stora mängder luft med högt absoluttryck under kort tid, dvs vad jag tidigare kallade transienta luftuttag, måste man på mindre kompressorer koppla förbi tryckregulatorn. Här står det lite om hur regulatorn fungerar, och det blir rätt tydligt att de begränsar flödet om de inte är dimensionerade för transienta uttag. Kolla på de animerade bilderna om du inte gärna läser utrikiska. Överdimensionering kostar pengar, och det är inte prioriterat på den typ av kompressorer som vi vanliga dödliga köper.
Det alternativ som jag beskrev i den andra tråden jag länkade till, är att upprätta en ackumulatortank med så få flödesbegränsningar som möjligt på uttagssidan. Det betyder att man ska ha relativt korta och grova slangar och, som en sista utväg, helt skippa snabbkopplingar till förmån för kulventiler. Normalt sett går det bra med snabbkopplingar, även om de begränsar flödet en aning. Jag har hittat jättebra luftslang på lösmeter på Swedol. Deras beställningsnummer IS-6115 är ett lämpligt val.
Det alternativ som jag beskrev i den andra tråden jag länkade till, är att upprätta en ackumulatortank med så få flödesbegränsningar som möjligt på uttagssidan. Det betyder att man ska ha relativt korta och grova slangar och, som en sista utväg, helt skippa snabbkopplingar till förmån för kulventiler. Normalt sett går det bra med snabbkopplingar, även om de begränsar flödet en aning. Jag har hittat jättebra luftslang på lösmeter på Swedol. Deras beställningsnummer IS-6115 är ett lämpligt val.
Nu blir jag förvirrad Menar du att man kan sänka trycket i HELA tanken med den svarta ratten på tryckregulaton? Trodde att den ratten styrde bara trycket EFTER tryckregulatorn...jojjeblom skrev:
Tror du att det är lönt för mig att byta slang till en kortare 10m 1/2" istället för den nuvarande 15m 3/8"? Den jag har idag är denna http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=2896mattiasp skrev:
Testa med den befintliga först. Det viktiga är att du inte tar ut luften genom en klendimensionerad reduceringsventil. Ratten styr för övrigt trycket efter regulatorn, precis som du först antog.d0nnie skrev:
Ok, tack igen, då provar jag det först! En sista fråga, hur stor tror du risken är att jag tar sönder maskinen om jag kör den på 8 bar?mattiasp skrev:
Minimal risk, min går oftast på full patte runt 9bar då jag oftast glömmer sänka på regulatorn.d0nnie skrev:
Ännu har jag inte märkt av att maskinen mår dåligt av det, maskinen körs ganska ofta. Inte varje dag men några ggr/veckan.