Jag har läst mig till att folk har kopplat förbi tryckregulatorn på sina kompressorer för att få upp fri avgiven luftmängd då visa tryckregulatorer kan försämra detta värde. Detta är något som jag skulle vilja prova men vill gärna veta var i så fall ska själv slangen kopplas. Kopplar man den direkt på tanken då eller? Där finns nämligen en nippel mitt på tanken (syns inte på bilden), frågan är om det är där man kopplar den ifall man nu ska gå förbi tryckregulatorn...

Nästa sak man skulle vilja göra är att ändra pressostaten så att kompressorn stannar vid lägre tryck (säg 6 bar) istället för 8 bar. Hur brukar denna se ut och var sitter den? Är den svår att ändra?

Kompressorn i fråga hittar ni här: http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=2715&ref=top_product

Bifogar även en bild med mina frågor. Inte den vackraste ritningen men det underlättar nog :)
 
  • kompressor.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du koplar slangen i nippeln mitt på tanken
Ja pressostaten sitter där pilen pekar.
Oklart om du kan ställa frånslagstrycket på pressostaten, det beror på modell. Men om du inte behöver fullt tryck så tror jag inte att du vinner så mycket på att koppla direkt på tanken.
 
  • Gilla
d0nnie
  • Laddar…
toolman77 skrev:
Ja du koplar slangen i nippeln mitt på tanken
Ja pressostaten sitter där pilen pekar.
Oklart om du kan ställa frånslagstrycket på pressostaten, det beror på modell. Men om du inte behöver fullt tryck så tror jag inte att du vinner så mycket på att koppla direkt på tanken.
Jag hade gärna lämnat trycket på 8 bar men är rädd att packningarna i maskinen går sönder. Det är en mutterdragare som inte riktigt orkar dra loss alla hjulbultar och det är därför jag vill prova detta. Vad är din erfarenhet? Kan koppla slangen direkt till tanken hjälpa med luftflödet?

Här är mutterdragaren i frågan: http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3088
Tror du att den håller för 8 bar?
 
Vad använder du för slang, dia och längd?
 
Slangen du har duger gott, tänkte bara så du inte körde med en klen spiralslang. Är regulator rätt inställd då?
 
dof skrev:
Slangen du har duger gott, tänkte bara så du inte körde med en klen spiralslang. Är regulator rätt inställd då?
Ja, tryckregulatorn är inställd på 8 bar nu vilket är egentligen för mkt. Kan iaf inte skruva upp den mer... Det är därför jag vill prova koppla slangen direkt till tanken och se om detta gör skillnad i luftmängd.
 
Ok då förstår jag. Om du bara ska testa är det ju bara att ansluta slangen direkt i tanken och sedan stoppa kompressorn manuellt vid 7bar, som enligt duab är maxtrycket för dragaren.
 
Har samma dragare och det låter ju märkligt att din inte skulle orka, min har inte gått bet på någon bult/mutter ännu.
Själv glömmer jag ofta att ställa ner trycket så oftast går den på 8-9 bar.

Slangvindan jag använder är den i länken nedan med 12mm innerdiameter.
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5631
 
jojjeblom skrev:
Har samma dragare och det låter ju märkligt att din inte skulle orka, min har inte gått bet på någon bult/mutter ännu.
Själv glömmer jag ofta att ställa ner trycket så oftast går den på 8-9 bar.

Slangvindan jag använder är den i länken nedan med 12mm innerdiameter.
[länk]
Frågan är dock, vad kör du för kompressor?
 
mattiasp skrev:
Muttermaskiner kräver stora transienta luftuttag. Ett uttag i gaveln kombinerat med en relativt kort, och inte för klen slang kommer att lösa problemet. Till min muttermaskin skall det vara maximalt 25 ft. av 3/8"-slang. Jag har nu 5 meter 3/8"-slang, vilket motsvarar ca 15 ft.
Kolla inlägg #8 i den här tråden:
[länk]
Nu låter man kanske dum men vad menar du med "stora transienta luftuttag i gaveln" ?
 
Stor luftvolym på kort tid tror jag menas, alltså grov slang som inte är onödigt lång samt nipplar mm som inte stryper luftflödet.
 
  • Gilla
d0nnie och 1 till
  • Laddar…
d0nnie skrev:
Frågan är dock, vad kör du för kompressor?
Liknande den du har, 3hk med 50lit tank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.