Vår Brf har nyligen bytt stigare och satt in nya Hager-kapslingar med automatsäkringar.
Sådana här: http://www.hager.se/elcentraler-normsystem/kapslingar/gamma/1083.htm

Hur ser man vad de olika automatsäkringarna i en Hager-kapsling är inställda att lösa ut vid? Vid de gamla glödtrådssäkringarna stod det ju på dem hur många amperé de klarade av?

Varför jag undrar är, att jag vill kunna räkna ut hur kraftiga maskiner jag kan köpa och koppla in på de olika faserna utan att det blir överbelastning.

.
 
På dvärgbrytaren står det t.ex C10 eller B13 där C=Trög, B=Snabb och siffran=märkströmmen. Denna ström ska man hålla sig under.
Dvärgbrytare tål mindre överlast än dom gamla diazedsäkringarna, så om dom bytt "rakt av" (10A diazed -> 10A dvärg) så kan du inte belasta lika mycket som förut.
 
Ooo, tack för snabbt svar. Det löste problemet. På mina säkringar till spisen står det B16, B16, C16. Alltså 16A varav en är trög.

Helt plötsligt har jag fått två nya problem (tror jag)
Varje fas klarar alltå av 230x16 = 3680W?

1) Jag har köpt en ny varmluftsugn. På den står det att den ska ha 3700W, och det är en 230V enfasare. Då finns det alltså en risk att säkringen löser ut strax innan gratängen är klar. :S

2) Jag har också köpt en ny induktionshäll. På den står det 7200W. Från den kommer det ut sex trådar som är ihoplödda parvis. Två jordledare, Två nollor, samt Två faser (brun och svart). Den är alltså kittad från fabrik att köras på en fas, och detta kommer ju aldrig gå, eller har jag fel? Alternativet blir väl att sära på faserna och koppla in den som en tvåfasare?

Tacksam för lite feedback på mina funderingar.
 
3.7kW kan du ta ut från en 16A dvärg, inga problem i praktiken för du kör ju inte ugnen konstant på 3.7kW utan bara under uppvärmningen.
Hällen kan du med all säkerhet koppla för att gå på två faser + nolla (230V). Det går också bra med dina andra två 16A dvärgar.
Lite märkligt att du har 2 st B-dvärgar och en C-dvärg. Hur kommer det sig?
 
Tack Bo för dina snabba svar. Ser nu att det till hällen finns ett alternativt kopplingsschema med två faser så det kommer nog inte bli ett problem.

Hur det kommer sig att jag har två B och en C-dvärg kan man ju undra över. :)
B-dvärgarna kanske tog slut, precis just då?

Men det kanske bara är bra i mitt fall då jag kan koppla in ugnen på den fasen? (grå L3 i mitt fall)
 
Nu har jag hittat några frågor till, hoppas någon kan räta ut frågetecknen. :)

Kan man be elekrikern byta säkringarna till 25A? Det känns ju lite klent med 16A till separat häll och ugn med 230V. Eller är det vanligt med 16A? Det har suttit en 400V spis där tidigare, och då kanske 16A är tillräckligt?
 
Har du 5 ledare framdraget, 3 faser + nolla+jord? I så fall kan du koppla häll på 2 och ugn på 1 och behålla dina säkringar.
 
Slugge skrev:
Har du 5 ledare framdraget, 3 faser + nolla+jord? I så fall kan du koppla häll på 2 och ugn på 1 och behålla dina säkringar.
Skrev jag så otydligt, det är just så jag tänker koppla. :)

Men den senaste frågan var av lite mer generell karaktär, om det inte är lite klent med 16A till spisen, om man ska ha separat häll och spis, nästan 4000W enbart på ugnen på en fas. Eller är det så elektrikerna brukar dra?
 
3 x 16A x 230V = 11kW. Det är brukligt och räcker gott o väl till din häll och ugn.
 
Raceman skrev:
Nu har jag hittat några frågor till, hoppas någon kan räta ut frågetecknen. :)

Kan man be elekrikern byta säkringarna till 25A? Det känns ju lite klent med 16A till separat häll och ugn med 230V. Eller är det vanligt med 16A? Det har suttit en 400V spis där tidigare, och då kanske 16A är tillräckligt?
Bo svarade bra där men för att förtydliga din fråga och ge lite "kunskap" så krävs det trådar med minst 6 mm2 per tråd om du ska ha 25A
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
3 x 16A x 230V = 11kW. Det är brukligt och räcker gott o väl till din häll och ugn.
Ja, det borde det göra med jämn fördelning, men när tillverkarna gör enfasugnar för 230V på nära 4000W känns det lite märkligt. :S
 
Glufsglufs skrev:
Bo svarade bra där men för att förtydliga din fråga och ge lite "kunskap" så krävs det trådar med minst 6 mm2 per tråd om du ska ha 25A
Det förklarar väl frågan antar jag. Det innebär en tråddiameter på 2.8 mm. Antar att det blir väldigt knöligt att dra, eller hur? :)

Det är väl också därför som elektrikern har satt in en trög C16 på L3 fasen, och att denna är avsedd för ugnen? Tänker jag rätt nu?
 
Bra att du tänker men du tänker nog för mycket.. Koppla in skiten och var glad, inget kommer gå sönder. C16 brukar det sitta, varför han satt 2 B vet ingen, men det funkar säkert det med.
Det borde stå i bruksanvisningen vilken säkring man ska ha.
 
Redigerat:
Raceman skrev:
Ooo, tack för snabbt svar. Det löste problemet. På mina säkringar till spisen står det B16, B16, C16. Alltså 16A varav en är trög.

Helt plötsligt har jag fått två nya problem (tror jag)
Varje fas klarar alltå av 230x16 = 3680W?

1) Jag har köpt en ny varmluftsugn. På den står det att den ska ha 3700W, och det är en 230V enfasare. Då finns det alltså en risk att säkringen löser ut strax innan gratängen är klar. :S

2) Jag har också köpt en ny induktionshäll. På den står det 7200W. Från den kommer det ut sex trådar som är ihoplödda parvis. Två jordledare, Två nollor, samt Två faser (brun och svart). Den är alltså kittad från fabrik att köras på en fas, och detta kommer ju aldrig gå, eller har jag fel? Alternativet blir väl att sära på faserna och koppla in den som en tvåfasare?

Tacksam för lite feedback på mina funderingar.
Låter konstigt att blanda olika säkringar på samma 3fasgrupp. Kommer säkert att funka men jag hade ringt elektrikern och bett han fixa till så det blev rätt (C16 på alla tre)
 
Slugge skrev:
Bra att du tänker men du tänker nog för mycket.. Koppla in skiten och var glad, inget kommer gå sönder. C16 brukar det sitta, varför han satt 2 B vet ingen, men det funkar säkert det med.
Det borde stå i bruksanvisningen vilken säkring man ska ha.
Ja, jag kommer koppla in skiten och vara glad. :D
Men jag kommer att vara ännu gladare av att jag frågade er INNAN jag kopplar in. :D:D
För ingenting är mer irriterande än att säkringarna löser ut när man är hungrig och inte kan laga mat.


Inget kommer att gå sönder det vet jag, men nu vet jag även varför grannens säkringar löste ut hela tiden så fort han satte på ugnen. Han har förmodligen också samma lösning med 2st B16, och elektrikern som var där och installerade tänkte inte på det.

De som gjorde stigarbytena i föreningen har förmodligen gjort på samma sätt hos alla. Är den tröga C16 dyrare än B16 undrar man, så att de har tjänat in lite matrerialkostnad på detta?

Edit: Måste också säga att ingenstans i bruksanvisningen eller i motreringsanvisningen för varken häll eller ugn står vilken säkring man skall ha.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.