JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Vilket elområde bor ni i? (Ren nyfikenhet)

Det kanske hade varit bättre att investera i en extra Luft/luftvärmepump? Bor ni i E1 kan du bortse från mitt förslag, där är det ju i princip gratis med el.
Kanske inte är så troligt om man plockar bort elementen? ;)

Det är ju också svårt att få LLVP att värma tre mindre rum, antagligen med dörrar...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kanske inte är så troligt om man plockar bort elementen? ;)

Det är ju också svårt att få LLVP att värma tre mindre rum, antagligen med dörrar...
Jag tänker värmeflyttare isåfall. Eftersom jag bor i E4 och lider hårt av diskrimineringen så hatar jag allt som förbrukar mycket el i bakgrunden. :rofl:
 
A Arnodt skrev:
Varför hela 2 st el.element i ett litet rum på endast 7 m2? Det räcker väl med ett el-element, blir lägre kostnad att skaffa 1 st element än 2 st element. Mindre arbete att montera också.

ja,snubbe,
Kanske trådstartarinnan inte vill ha susande luft-luftvärmepump, speciellt inte i sovrum?
Vi behlver i 3 rum. 2 rum som är 7 kvm därav 2 element ^^
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Vilket elområde bor ni i? (Ren nyfikenhet)

Det kanske hade varit bättre att investera i en extra Luft/luftvärmepump? Bor ni i E1 kan du bortse från mitt förslag, där är det ju i princip gratis med el.
Vi bor i skåne :)
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Eraze Eraze skrev:
Vi bor i skåne :)
Ja då är ni också hårt under piskan vad gäller elpriset. Jag hade som sagt nog hellre tittat på en lösning med en mindre LLVP än direktel. Det känns som det hade varit en bättre investering, elpriset lär knappast sjunka, och just nu är det hyffsat billigt pga mildväder. Har du nån planritning på huset?
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ja då är ni också hårt under piskan vad gäller elpriset. Jag hade som sagt nog hellre tittat på en lösning med en mindre LLVP än direktel. Det känns som det hade varit en bättre investering, elpriset lär knappast sjunka, och just nu är det hyffsat billigt pga mildväder. Har du nån planritning på huset?
Det kan också vara en lösning, problemet är dock när barnen stänger sina dörrar eller vi, in till sovrummet så kommer värmen inte in.
Har planritning men den är inte riktigt uppdaterad.
Är numera öppen planlösning till höger med kök, hall, vardagsrum. Plus första rummet är borta sen tidigare. Det längst till höger är garage
Planritning av ett hus med markerade ändringar, öppen planlösning till höger och borttaget första rum, garage längst till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En investering på ca 25000 kr som en värmepump + installation kostar, kanske inte är läglig nu för trådstartarinnan + husbonde + barn. Men däremot att skaffa totalt 2 st el-element för totalt ca 1500 kr, som husbonden kanske klarar av att fästa på väggen och trycka in stickproppen i vägguttagen, är kanske lämpliga för att inte frysa häcken av sig nu i vinter.
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
En investering på ca 25000 kr som en värmepump + installation kostar, kanske inte är läglig nu för trådstartarinnan + husbonde + barn. Men däremot att skaffa totalt 2 st el-element för totalt ca 1500 kr, som husbonden kanske klarar av att fästa på väggen och trycka in stickproppen i vägguttagen, är kanske lämpliga för att inte frysa häcken av sig nu i vinter.
25000 behöver det ju inte kosta. En Julapump kostar 6000 och borde värma 3 rum utan problem.

Jag vet inget om TS ekonomiska situation utan jag resonerar utifrån vad jag hade gjort i TS ställe.

Om det gäller att lösa värmeproblemet akut så hade jag köpt tre billiga konvektorelement med fläkt för 200kr styck på Jula. Jag har ett sånt i källaren ifall det skulle bli för kallt i sonens spelhörna.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
25000 behöver det ju inte kosta. En Julapump kostar 6000 och borde värma 3 rum utan problem.

Jag vet inget om TS ekonomiska situation utan jag resonerar utifrån vad jag hade gjort i TS ställe.

Om det gäller att lösa värmeproblemet akut så hade jag köpt tre billiga konvektorelement med fläkt för 200kr styck på Jula. Jag har ett sånt i källaren ifall det skulle bli för kallt i sonens spelhörna.
Pumpen klarar säkert att värme de tre rummen, om dörrarna är öppna, annars inte. Jag har en luft/luft-värmepump som jag är väldigt nöjd med, men jag har ändå element i sovrummen och de behövs när dörren stängs. Det var likadant i förra huset.

6000 räcker till pump, men den ska installeras också...
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Ekokomin klarar inte 25 000. Och det är inte jätte akut, utan vi håller dörrarna öppna så gott de går. Men vill gärna titta på alternativ för här brukar det bli kallare efter nyår.
Men de lutar åt element, behövs inte så stora och de pengarna kan vi lägga :)
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Fairlane
Ett tips kan ju vara att kolla annonser på begagnat också. Blocket, Facebook etc. Jag köpte två element så nyligen.
En lite enklare (400V) som ska sitta i tvättstugan, så utseendet var oviktigt: 100 kronor
Ett LVI Yavi Comfort (400V/500W) för under 300. Nytt kostar det 2000 kronor mer.

Det var inte särskilt svårt att hitta. Utbudet är rätt stort.
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
ett par 600W element borde lösa problemet. Under 2' i investering
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
O
Räkna 55w/m2 så klarar ni er gott om huset inte är utan isolering
 
  • Gilla
Eraze och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.