Ni är bäst här på byggahus, får svar på det mesta :)
Jag kan inte så mycket om element, så vill kolla här.

Vi bor i ett hus byggd 76, med direktverkande el. Vi håller på att renovera och behållt elementen i badrummen, tvättstugan och kontoret som alla ligger i nordväst på rad.
I kök, matplats, vardagsrum och hall har vi en luftpump.
Elementen tog vi bort.

I alla 3 sovrum som ligger i sydöst är elementen borttagna, då de var ihopa kopplade under betonggolvet till vardagsrummet. vi byte fönster i vardagsrummet som gick hela vägen ner kunde vi inte behålla det.

Nu till själva frågan ^^
Jag skulle vilja ha element i dessa rum men min fråga är:
Finns det element att fästa på väggen som går att ansluta med stickpropp? Som funkar bra. Ska vata i 2 barns rum.
Eller måste man dra ny el i väggarna istället, för att montera element?

Är mest under de kallaste vintermånaderna som det kan behövas.
 
Krokben
Absolut finns det elradiatorer med väggfästen och ansluts med stickpropp. De flesta jag sett på byggvaruhus har haft tillhörande väggfäste och "fötter" för att stå på marken.

Om ni har direktel har ni ju förmodligen 400v tvåfas element, och de du tänkt köpa i så fall är på 230v enfas, vilket kan snebelasta en hel del på huvudsäkringarna, alternativt få säkringen för just det rummet att lösa ut om det är för kallt. Om det suttit element där tidigare så borde det ju rimligtvis finnas möjlighet att installera ett 400v element igen?
 
Krokben Krokben skrev:
Absolut finns det elradiatorer med väggfästen och absluts med stickpropp. De flesta jag sett på byggvaruhus har haft tillhörande väggfäste och "fötter" för att stå på marken.

Om ni har direktel har ni ju förmodligen 400v tvåfas element, och de du tänkt köpa i så fall är på 230v enfas, vilket kan snebelasta en hel del på huvudsäkringarna, alternativt få säkringen för just det rummet att lösa ut om det är för kallt. Om det suttit element där tidigare så borde det ju rimligtvis finnas möjlighet att installera ett 400v element igen?
Där har suttit element tidigare men kablarna gick under betonggolvet vidare till storarummet så fick vi plocka bort alla kablar då rören stack upp där vi skulle sätta fönster.

Där finns vanliga uttag som jag tänkte vi kunde använda till elementen, speciellt på vintern i så fall när här är lite kallate. Och det är 230v.
 
Krokben
Ni kan ju köpa 230v och testa, absolut. Fördelen med elradiatorer är att det är billiga. :D
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar jag om det finns 400 Volts el-element som ansluts med stickpropp? Det tror jag inte, utan då är det troligen frågan om fast elanslutning som utförs av elektriker. Kommer då att kostar ett par tusen i elektrikerkostnad.

El-element som skruvas fast i vägg med väggfäste och ansluts med vanlig stickpropp 230 V, är ganska billiga och man monterar det själv. Är det bara frågan om tillskottsvärme kan kanske ett mindre på ca 400 till 600 Watt räcka(drar då 1,7 till 2,6 A). Det behöver kanske inte vara på 1000 Watt(drar då 4,3 Ampère)
 
A Arnodt skrev:
Jag undrar jag om det finns 400 Volts el-element som ansluts med stickpropp? Det tror jag inte, utan då är det troligen frågan om fast elanslutning som utförs av elektriker. Kommer då att kostar ett par tusen i elektrikerkostnad.

El-element som skruvas fast i vägg med väggfäste och ansluts med vanlig stickpropp 230 V, är ganska billiga och man monterar det själv. Är det bara frågan om tillskottsvärme kan kanske ett mindre på ca 400 till 600 Watt räcka(drar då 1,7 till 2,6 A). Det behöver kanske inte vara på 1000 Watt(drar då 4,3 Ampère)
Om vi skulle dragit ny el så hade det blivit fast installation :)
Men troligtvis skippar vi det så behovet enbart finns för extra värme på den kallaste tiden av vintern.

2 av rummen är 7 kvm så tror intr vi behöver jätte stort element. Läst lite och tror man skulle ta 70 w per kvm.
Vårt sovrum är 14-15 kvm och längst bort från värmekällan. Så där behövs ett större element.
 
Fairlane
Som nämnts så finns det massor med radiatorer som går på 230 W.
Det jag skulle titta på är ett element som inte blir skållhet, särskilt inte i ett barnrum.
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det jag skulle titta på är ett element som inte blir skållhet, särskilt inte i ett barnrum.
Tvärtom är bättre "Det jag skulle titta på är ett element som inte blir skållhet, särskilt till barnrum".
 
Fairelan,
230 W är nog på tok för låg effekt att montera. Då nästan ingen mening att göra sig besväret att montera ett el-element.
 
Fairlane
A Arnodt skrev:
Fairelan,
230 W är nog på tok för låg effekt att montera. Då nästan ingen mening att göra sig besväret att montera ett el-element.
Hoppsan, jag slant på tangenterna. Menade 230V, inte 230W.
230W är nog lite väl lågt i ett sovrum.
 
Fairlane
Eraze Eraze skrev:
Hur menar du?
Hade kunnat ha ett stående men risken är att barnen välter det osv
Fristående skulle jag aldrig sätta upp. Det är en nödlösning som man kan använda i ett utrymme som normalt inte är uppvärmt eller där man temporärt behöver tillföra lite extra värme. I ett barnrum, nej.
Sen tycker jag väl att man kan/bör göra en fast anslutning även om det bara är 230V, uttagen brukar ändå behövas till annat och det känns som en rätt fast installation.
 
Det går absolut att sätta element som har stickpropp. Det som möjligen kan ställa till det är om flera element skulle gå på samma säkring i centralen. Du kan ta ut ca 2300W från en 10A grupp (säkring). Om det handlar om sovrum, så har du troligen inget annat på gruppen som drar annat än försumbar ström. Men har du ex. 2st 1 kW element som går på samma säkring så är det OK. Så länge inte samma säkring också matar något i köket, ex. kaffbryggare, vattenkokare osv.

Belysning, elektronik och annat som finns i "vanliga rum" drar försumbart med ström.
 
H hempularen skrev:
Det går absolut att sätta element som har stickpropp. Det som möjligen kan ställa till det är om flera element skulle gå på samma säkring i centralen. Du kan ta ut ca 2300W från en 10A grupp (säkring). Om det handlar om sovrum, så har du troligen inget annat på gruppen som drar annat än försumbar ström. Men har du ex. 2st 1 kW element som går på samma säkring så är det OK. Så länge inte samma säkring också matar något i köket, ex. kaffbryggare, vattenkokare osv.

Belysning, elektronik och annat som finns i "vanliga rum" drar försumbart med ström.
Tack för viktig info.
Elen i sovrummen går även till tvn, 4 lampor. Men inget mer. Samt ev dammsugaren nån gång.
Skulle bli totalt 3 element som ska kopplas in, 2 mindre till rum på 7 kvm och ett större till rum på 15 kvm. Borde väl funka? Tror där sitter 10a säkring
 
Vilket elområde bor ni i? (Ren nyfikenhet)

Det kanske hade varit bättre att investera i en extra Luft/luftvärmepump? Bor ni i E1 kan du bortse från mitt förslag, där är det ju i princip gratis med el.
 
Varför hela 2 st el.element i ett litet rum på endast 7 m2? Det räcker väl med ett el-element, blir lägre kostnad att skaffa 1 st element än 2 st element. Mindre arbete att montera också.

ja,snubbe,
Kanske trådstartarinnan inte vill ha susande luft-luftvärmepump, speciellt inte i sovrum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.