Jag håller på att bygga ett 2-planshus med ryggåstak i allrummet på övervåningen. Ryggåsen går tvärs huset från kupor på respektive sida. Jag undra om någon har lförslag på lämplig placering av lampor, skall man ha spottar i taket eller lampor på väggarna som lyser upp i taket? Jag funderar också på att montera spottar upptill i fönstersmygarna, någon som har erfarenheter och vet vilka spottar som är lämpliga att välja? Fasadbelysning på ett tvåplanshus, takfotsbelysning känns ej rätt, har du ett bättre föslag?
Tacksam för svar.
 
Prata med din elektriker så får du nog många fina förslag.

Spotlight i yttertak skall man undvika, dessutom är modet med spottar infällda i tak på väg bort. Nu är det punktbelysning, indirekt ljus som gäller. Ett förslag är att välja några utanpåliggande väggspotlight med upp och nedljus, separerat på en dimmer upp och en ned. Spotlightskenor kan även vara en lösning och är på väg tillbaka i modet.

Spotligt i fönstersmygar är en fin lösning, glöm ej dimmer. Modell hjälper din elektriker dig med.
 
Håller på att bygga och fick rådet att inte fälla in spottar itakrt då ser ut somflugskitar utan istället satt 4 st uplights ivar hörn och fällt in över köksdelen flot med två spottar i bygger myresjö duett
 
klarabella skrev:
Håller på att bygga och fick rådet att inte fälla in spottar itakrt då ser ut somflugskitar utan istället satt 4 st uplights ivar hörn och fällt in över köksdelen flot med två spottar i bygger myresjö duett
Hej Klarabella! Har du några bilder på upplightsen och spottarna, eller någon modellbeteckning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.