Hej!

Har någon fällt in en spotlight i en fönstersmyg till ett runt fönster?

Vi funderar på att göra det men blir lite osäker på hur det kommer se ut då karmen/smygen är svängd och spotlighten i sig är rak, risken är att det blir ett mellanrum på några millimeter mellan smygen och kanten på spotten.

Har någon en bild på hur det skulle kunna se ut eller tips på hur man löser detta snyggast?

/Anna
 
Kungen av spottar här på forumet (och en hel del annat också!), ByggaNytt, har flera mycket snygga fönstersmygar med spottar. Anfänd sökfunktionen eller Google, så tror jag att du kommer att hitta flera trådar där han lagt in bilder och ger lite tips.

Med lite tur så kanske han ser ditt inlägg och svarar själv också!
 
:)
Tack för det Dalle!

Jo, några spottar har jag installerat men Anke var väl ute efter spottar i RUNDA fönster och där har jag tyvärr ingen erfarenhet.... Har inte heller sett några böjda spottarmaturer att köpa men det kanske finns eller så får man väl värma/böja lite själv!
 
Ett alternativ kanske kan vara att använda fiberbelysning .. dom prismorna är ju väldigt små så det bör se bra ut trots att det är rund böjj upptill.
 
Missade att det var ett runt fönster, men ByggaNytts varianter t ex de med lutande smyg kan ändå inspirera tycker jag!

Det hänger förstås mycket på hur stor diametern är. Är den bara tillräckligt stor så kommer skillnaden i höjd mellan centrum och periferin på spotten vara marginell, kanske en mm vid en diameter på en meter.

Fönstrets placering påverkar ju också. En mm skillnad tror jag bara stör om man har synfältet i precis den höjden.

En variant kan ju vara att fälla in spotten så pass mycket att den inte sticker ut öht.

Kom att tänka på att det kanske var någon som fällt in en spot i ett runt fönster i ett badrum, kan vara ide att kolla igenom den klistrade badrumstråden (den med presentation av badrumsprojekt) .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.