L Limesmak skrev:
Vilka solceller, eller vad syftar du på?
Enligt rubriken. Dvs vilka solceller är bäst?
 
Finns det paneler som med en profil som överlappar till nästa panel? I dag så är där en öppning så allt regnvatten rinner ner mellan varje panel, hade där varit 1 cm överlapp så hade regnvatten runnit på panelerna hela vägen med en rensande effekt.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Är det godkänt med Weidmüllers kontakter mot växelriktaren?
 
L Leif i Skåne skrev:
Finns det paneler som med en profil som överlappar till nästa panel? I dag så är där en öppning så allt regnvatten rinner ner mellan varje panel, hade där varit 1 cm överlapp så hade regnvatten runnit på panelerna hela vägen med en rensande effekt.
Stämmer, standardsystemet har 20mm mellanrum runt varje modul. En anledning till detta är för att ventilera modulerna något.

Men svar på din fråga, ja det finns. Brukar då ofta vara tunnfilmsmoduler, en annan typ av teknik. Ni har säkert sett Teslas sun roof, dessa överlappar. Det finns även ett ”tillägg” till ett ”vanligt system”. Som innebär att du sätter en typ av skena, en u-profil enkelt förklarat i alla mellanrum. Som gör att vattenavrinningen sker där.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Är det godkänt med Weidmüllers kontakter mot växelriktaren?
Jag tycker alltid man skall använda de kontakterna som kommer med växelriktaren för inkoppling av strängarna. Så vitt jag vet så använder ingen välkänt tillverkare av växelriktare sig av några Weidmüllers kontakter.
 
L Limesmak skrev:
Jag tycker alltid man skall använda de kontakterna som kommer med växelriktaren för inkoppling av strängarna. Så vitt jag vet så använder ingen välkänt tillverkare av växelriktare sig av några Weidmüllers kontakter.
Tycker eller skall det vara så? Ursäkta den lite hårda frågan men vad jag läst i certifierings och testrapporter så är det inga tillverkare som godkänner mot annat fabrikat.
 
R Robert-san01 skrev:
Tycker eller skall det vara så? Ursäkta den lite hårda frågan men vad jag läst i certifierings och testrapporter så är det inga tillverkare som godkänner mot annat fabrikat.
Hade faktiskt aldrig tänkt på ett annat alternativ annat än att använda de som kommer i lådan. Så därav skrev jag tycker. Men läste ett par manualer idag, där står det att endast de kontakterna som kommer i lådan till växelriktare skall användas för att garantin skall fortsätta gälla.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Hur bör man resonera kring dimensioneringen av ens solceller?

Vi är i skedet att bygga ett 1-plans hus med sammanbyggt garage med en byggnadsarea på 240 kvm och kommer då ha bergvärme. Jag har inte fått någon energideklaration så jag har ingen aning om hur mycket det kommer att krävas för att värma huset.

Huset kommer ha ~90 kvm takyta (14°) åt sydöst vill ger mig väldigt bra förutsättningar för solceller det som jag dock är väldigt osäker på hur jag bör tänka kring storleken av denna anläggning.

Spontant tänker jag att jag bör maxa min anläggning och då kunna få ut ~18 KW. ~7000 kWh för energiberäkning + 40000 kWh hushålls samt kommande elbil 2500 kWh. Detta ger ett behov totalt på under 15 000 kWh vilket gör att anläggningen kanske blir för stor men om jag i framtiden vill lägga till batteri för att kunna vara ännu mer självförsörjande så behöver väll anläggningen vara lite större för att kunna driva huset samtidigt ladda batteriet?

Tycker att jag ser på anläggningen att gå upp i storlek gör inte så mycket på slutsumman så då funderar jag är det dumt att snåla in?

Nackdelen på ovan som jag har sätt och som gör mig lite tveksam är följande
  • Högre investeringskostnader
  • Eventuellt påverkas återbetalningstiden negativt?
  • Kan bli problem med skattereduktionen med de 60 öre per kilowattimme pga att jag köper in mindre än vad jag säljer
Tänker jag helt fel eller rätt?
 
T Tinototem skrev:
Hur bör man resonera kring dimensioneringen av ens solceller?

Vi är i skedet att bygga ett 1-plans hus med sammanbyggt garage med en byggnadsarea på 240 kvm och kommer då ha bergvärme. Jag har inte fått någon energideklaration så jag har ingen aning om hur mycket det kommer att krävas för att värma huset.

Huset kommer ha ~90 kvm takyta (14°) åt sydöst vill ger mig väldigt bra förutsättningar för solceller det som jag dock är väldigt osäker på hur jag bör tänka kring storleken av denna anläggning.

Spontant tänker jag att jag bör maxa min anläggning och då kunna få ut ~18 KW. ~7000 kWh för energiberäkning + 40000 kWh hushålls samt kommande elbil 2500 kWh. Detta ger ett behov totalt på under 15 000 kWh vilket gör att anläggningen kanske blir för stor men om jag i framtiden vill lägga till batteri för att kunna vara ännu mer självförsörjande så behöver väll anläggningen vara lite större för att kunna driva huset samtidigt ladda batteriet?

Tycker att jag ser på anläggningen att gå upp i storlek gör inte så mycket på slutsumman så då funderar jag är det dumt att snåla in?

Nackdelen på ovan som jag har sätt och som gör mig lite tveksam är följande
  • Högre investeringskostnader
  • Eventuellt påverkas återbetalningstiden negativt?
  • Kan bli problem med skattereduktionen med de 60 öre per kilowattimme pga att jag köper in mindre än vad jag säljer
Tänker jag helt fel eller rätt?
Tycker du resonerar väldigt bra. Du har radat upp nackdelarna och det är väl utifrån de du får ta ditt beslut.

Kan väl tillägga att tex bygga ut anläggningen i framtiden kommer bli en betydligt högre totalsumma, samt att du kommer mest troligt ha 2 sorter av moduler, samma fabrikat går att lösa. Men de kommer skilja sig lite i utseendet.

Ett urklipp från Skatteverket gällande skattereduktionen. (https://skatteverket.se/privat/fast...elprivatbostad.4.12815e4f14a62bc048f41a7.html)
Text från Skatteverket om skattereduktion för mikroproduktion av förnybar el på högst 30 000 kWh per år.

Tänk också på att du sällan kan använda dina kWh för att ladda bilen från solen. Om du jobbar utanför hemmet på dagtid, på helgerna laddar du såklart. Dock när jag räknar på detta. Så blir det nästan alltid mer lönsamt att ladda bilen nattetid då elen är betydligt billigare. Privat använder jag mig av ett elbolag som räknar ut när det blir mest ekonomiskt fördelaktigt att ladda bilen, så ibland laddas den av solen men oftast på natten sker automatiskt.

Jag har 7kWt hemma hos mig(allt jag fick plats med...), har en förbrukning på ca 11 000kWh, ligger på ca 30% solel till hushållet 70% ut på nätet under 2020. Med dina nyckeltal ovan tror jag du kanske kommer landa på ca 20% till hushållet och 80% ut på nätet, förutsatt en anläggning på 18kWt.

Jag själv tror ju på solenergins del i elsystemet. Så blir investeringskostnaden för ert hushåll ok, så hade jag själv maxat. Om något år vet vi mer om elmarknaden för solel, men min egna teori är att det inte borde bli sämre kalkyler utan bör bli betydligt bättre!
 
  • Gilla
Ducceman och 1 till
  • Laddar…
Har som jag skrev tidigare ganska stort tak i bra läge
Är ett mindre hyreshus där lgh har egna abb och jag har ett som kostar runt 1000/mån med el och fasta avgifter..
Kan man tjäna pengar på att installera paneler?
De flesta installerar ju för att minska sin kostnader
 
Ja det går att ”tjäna” pengar. All el du säljer plus eventuella pengar från skattereduktion är pengar du tjänar. Dock så blir båda dessa avdrag, från din elräkning och din inkomstdeklaration. Så de beror ju lite på hur man ser på de..
 
L Limesmak skrev:
Ja det går att ”tjäna” pengar. All el du säljer plus eventuella pengar från skattereduktion är pengar du tjänar. Dock så blir båda dessa avdrag, från din elräkning och din inkomstdeklaration. Så de beror ju lite på hur man ser på de..
Avdrag från inkomst deklaration eller läggs det på
 
nino nino skrev:
Avdrag från inkomst deklaration eller läggs det på
Det blir som ett avdrag, dvs du drar av pengar från skatt som du annars skulle betalt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
L Limesmak skrev:
Det blir som ett avdrag, dvs du drar av pengar från skatt som du annars skulle betalt.
Ok ja men det är bra, har lite att dra mot

Vad kan typ 70kvm producera i norra Dalarna? Mellan tumme å pekfinger?
Och vad kostar en sån anläggning?
 
nino nino skrev:
Ok ja men det är bra, har lite att dra mot

Vad kan typ 70kvm producera i norra Dalarna? Mellan tumme å pekfinger?
Och vad kostar en sån anläggning?
Har inte gjort så många beräkningar i den regionen men skulle gissa på ca 9 500kWh/år. Med en installerad effekt på 12kWt. Kostaderna där uppe har jag ingen aning om. Men någonstans runt 12 000:- / 15 000:- /kWt (ink moms). Har lite med vad du har för taktyp, lutning, höjd osv.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.