jag renoverade mitt kök som vart klart nu i November förra året. Jag gjorde all jobb själv förutom El och VVS. Då drog jag även nytt i tak då jag sänkte taket och satte in spottar. En del material köpte jag själv då jag vet att el kontakter och dyl kan jag köpa billigare, men köp INGET från typ clasolsson eller liknande butiker. Jag köpte allt på https://www.elbutik.se.. Spottar, kontakter, styrning och så..

Så det vart 2 dagar med el arbeten och ca 1½ dag med VVS..

El killen tog ca 13.000.-
VVS kostade ca 10.000:-

Sen köpte jag kanske egna elprylar för 15.000:-

Nu vet jag att montering av stommar tar ett tag, det går åt några timmar bara det. Sen krävs det lite nogranhet och sätta upp dom. jag tycker inte det låter orimligt med det priset iaf
 
  • Gilla
danbra
  • Laddar…
Micke Borg Micke Borg skrev:
jag renoverade mitt kök som vart klart nu i November förra året. Jag gjorde all jobb själv förutom El och VVS. Då drog jag även nytt i tak då jag sänkte taket och satte in spottar. En del material köpte jag själv då jag vet att el kontakter och dyl kan jag köpa billigare, men köp INGET från typ clasolsson eller liknande butiker. Jag köpte allt på [länk].. Spottar, kontakter, styrning och så..

Så det vart 2 dagar med el arbeten och ca 1½ dag med VVS..

El killen tog ca 13.000.-
VVS kostade ca 10.000:-

Sen köpte jag kanske egna elprylar för 15.000:-

Nu vet jag att montering av stommar tar ett tag, det går åt några timmar bara det. Sen krävs det lite nogranhet och sätta upp dom. jag tycker inte det låter orimligt med det priset iaf
Varför dissa Clas Ohlson? Jag har en bunt uttag och brytare som funkar hur bra som helst. De ser bra ut också.
 
Av den enkla anledningen att en eletrikter ogärna vill ha med kontakter och dyl köpta från CleasOhlsson att göra med.. Dom håller inte bra kvalité helt enkelt.. men tycker du att dom är ok så ör det bra :)
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Mats-S
E Emma91 skrev:
Är som sagt inga elektriker men har inte tummen mitt i handen
Ta hjälp med elen, fixa resten själv ... om du har tid :)
Du gör ju ändå en hel del själv, så att hänga upp lite skåp är ju den enkla biten av jobbet, varför leja ut det?
 
Mats-S
N NoiseMaker skrev:
Varför dissa Clas Ohlson? Jag har en bunt uttag och brytare som funkar hur bra som helst. De ser bra ut också.
Visst funkar dom grejorna, men om man ska vara lite konspiratorisk så kan man ju säga att elektrikern kan ju inte utgå från Ahlsells prislista då, så fina gatans grejor ger ju mer vinst ;-)
 
Micke Borg Micke Borg skrev:
Av den enkla anledningen att en eletrikter ogärna vill ha med kontakter och dyl köpta från CleasOhlsson att göra med.. Dom håller inte bra kvalité helt enkelt.. men tycker du att dom är ok så ör det bra :)
Det är produkten och inte affären som är avgörande;
CO har kvalitetsprodukter också även om det är ganska få artiklar
https://www.clasohlson.com/se/c/Brand/SCHNEIDER ELECTRIC
sedan finns det också produkter av mer diskutabel kvalitet
https://www.clasohlson.com/se/c/Brand/CO/TECH
 
Hade eldragning i tillbyggnad, kök, sovrum och badrum med en ny central. Öppna väggar och tak så smidigt för dem att komma åt. Det kostade totalt 27k kr efter rot.

Jag satte sedan upp ett begagnat kök och vitvaror jag köpt på blocket själv på en dag.
 
Misstänker syftningsfel, nej centralen var inte i badrummet:)
 
Micke Borg Micke Borg skrev:
Av den enkla anledningen att en eletrikter ogärna vill ha med kontakter och dyl köpta från CleasOhlsson att göra med.. Dom håller inte bra kvalité helt enkelt.. men tycker du att dom är ok så ör det bra :)
Ett Schneider Electric är väl ett Schneider Electric oavsett om det kommer från Clas Ohlsson, elbutik eller Ahlsell.

Men köp inte billiga skräputtag är väl ett bra tips.
Sen kan elektrikern mycket möjligt gnälla oavsett för att det inte blir sålt något och blir ingen förtjänst på material.
 
  • Gilla
Tegell
  • Laddar…
E Emma91 skrev:
Lutar åt att göra det själva och senare ta in en elektriker som vi använt förut, men får inte ha andra hantverkare i huset under tiden för entreprenaden...
Kommer de göra andra jobb i er lägenhet?
Om inte så hade jag gjort det själv, tagit in hantverkare till det ni behöver.
Kan de verkligen hindra en från att ta in egna hantverkare till saker inne i ens lägenhet?
Jag hade i alla fall inte brytt mig om en sådan regel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.