Mikael_L
Idag har jag flytspacklat golvet, så nu börjar dagen D, dagen då den gula rullen med duk och några hinkar med lim som står och skräpar här ska bort. :)

Spännande värre ... :x

Några fler tips och tricks till en nybörjare?
Golvet först och uppvik mot vägg, eller tvärtom, eller låta golv och väggremsa möta varandra nära i golv-vägg-vinkeln och sen remsa?

Annars är min plan just nu att skära till alla våder i förväg.
Att använda remsa och hörn i alla vinklar.
Att lägga överlapp på raka ytor (5 st överlapp totalt).
Rolla ut limmet.
Använda en sån här blå plastgrej för att föra upp duken och få bort bubblor.
30384_472x472.jpg

Är det något mer att tänka på, eller att ändra på i upplägget?
 
T
Väggarna först om du ska följa Lips anvisningar: http://www.lip.dk/media/78723/lip-foliefolder 16 sidor 2010-09.pdf

Ja, nödvändigt att skära upp alla våder i förväg för du har bara en timme på dig sedan eftersom limmet torkar snabbt och framför allt blir det svårjobbat då det klibbar fast överallt. Använd ett par tunna handskar eller bered dig på en våldtäktsdusch sedan där du duschar i skållhett vatten och skrubbar rent händerna.

Jag kan tycka att tapetutdragaren är alldeles för mjuk.

Är bättre att använda en spackel med plastblad:

image1_920a977a30be9057d635b2c03d681d84.jpg

http://www.kgcverktyg.se/sv/spacklar/bredspackel-m.-plastblad-385mm.php
 
Mikael_L
tank77 skrev:
... en våldtäktsdusch sedan ...
:D :D :D

Ja usch att jag skrattar åt sådana i grunden allvarliga saker.
Men jag börjar väl nu, så här efter att läst några inlägg, förstå att det där limmet inte är något att leka med.
 
jag brukar använda "skyddshandske på tub" en kräm som man smörjer händerna med och sen när man är klar så är det bara att tvätta händerna med tvål och vatten och allt gummi åker av

Brukar även smörja in underarmarna, då fastnar inte gummit i håren :)
 
Mikael_L
Jag har fortfarande inte tätskiktat, men nu kan jag inte slippa undan länge till. :eek:

Men ett par till frågor.
Vad rengör man med för att få bort limmet? Tänkte framförallt vispen man blandat lim och cement med.


Efter man tätskiktat färdigt, kan man vänta länge innan man kaklar?
Jag antar det, men LIP har ingen info om det i sina blad.
 
Jag satte LIP's system 25 för några veckor sedan. Hade en spann med vatten som jag körde vispen i efter blandning. Fanns inte tid att göra rent den mellan blandningarna. Det blir lätt lite hektiskt.

Limmet satt kvar i armhår och på händerna väldigt länge. Handske på tub låter som en mycket bra idé. Vanliga handskar blir nog sittande i verktyg och vägg. Mössa är att rekommendera.

Jag applicerade med vanlig billig limroller samt en pensel modell större. Började med väggarna. Golvet tar jag efter jag kaklat väggarna och satt taket. På det sättet riskerar jag inte att skada något med stegar och annat.

För att besvara trådskaparens ursprungsfråga beträffande olika sätt att montera (med / utan remsor). Jag ringde faktiskt LIP och frågade samma sak och fick följande rekommendation; om man är nybörjare - använd remsor för att vara säker på att överlappet blir inom specifikationerna. Är man lite mer van och känner att man inte har problem att få till överlappet med våderna så skippa remsorna.

Jag använde remsor. Det gick fint tycker jag. Måste säga att jag är imponerad av LIP - såväl kundservice som produkterna verkar av allt att döma vara top-notch. Att de fick bäst resultat i SP's test av tätskikt är ju också skönt att veta. (y)
 
Mikael_L
Locke skrev:
Jag satte LIP's system 25 för några veckor sedan. Hade en spann med vatten som jag körde vispen i efter blandning. Fanns inte tid att göra rent den mellan blandningarna. Det blir lätt lite hektiskt.
Blev den ren av vattnet, eller försvann bara det värsta?
Och i så fall, vad rengör man den med till sist?

Jag har fått för mig att limmet inte är vattenlösligt.
 
Sist när jag körde Lip så hade jag en skitvisp som jag slängde efter jobbet var klart. Sitter ju som satan det där.
 
Mikael_L
OK. Har nästan börjat misstänka det.
Då måste jag förbi Biltema då .. :confused:

OK, hur länge kan själva tätskiktet stå klart (och öppet) om man som jag kan behöva vänta några(/många?) dagar innan ett tillräckligt långt arbetspass uppenbarar sig för att börja blanda till fix.
 
Det går att få rent (bensin o skrubba järnet) men knappt lönt. Jag kör också på slängmetoden

Det finns bara minimikrav på torkning inga maximala så inga hinder för att låta det stå bara man inte fysiskt skadar skiktet
 
Tätskiktet är ganska lätt att tvätta bort med ljummet vatten innan det härdat, sen sitter det så länge tänderna värker. Min visp har fortfarande en touch av LIP. :)

Mig veterligen är det inte någon övre gräns för när man måste sätta kakel efter det att man satt tätskiktet men ring LIP och fråga om du är osäker.
 
Kan ju även tipsa om att ta skitkläder som du kastar sen med, och långärmad tröja...
 
Mikael_L
Jag tog och ringde LIP nu.
Och jag kan börja med att hålla med tidigare skribent, om att servicen jag fick av att ringa dit var både bra och trevlig.

Men angående tid mellan de olika appliceringarna och mellan klart tätskikt och att sätta plattor så var det inte något dom har tänkt på så väldigt mycket, men att det behöver i alla fall inte ske skyndsamt. T.ex. gör det absolut ingenting med en månad mellan tätskiktning och kakling.

Men två saker måste man beakta trots allt.
1. Slitage och skador på det färdiga tätskiktet, skydda t.ex. ett golv helst med skivor av masonit eller plywood.
Jag kommer lägga vellpapp på golvet och plywood ovan, wellpappen mest för att inte skada tätskiktet mha plywoodskivan. (Plywood för att jag en massa 1,2x0,8 m stora bitar över.)

2. UV-ljus. Produkterna är inte UV-stabila. Så ska det sitta länge så kan det vara idé att t.ex. täcka över ev fönster med en liten kartongskiva eller så.
 
Så bra! Överväg om du inte skall vänta med att lägga tätskiktet på golvet tills du satt kakel på väggarna och har jobbat klart med tak och belysning.

Börja bara ett eller ett par skift upp när du kaklar - det må du väl ändå göra då det nedersta skiftet skall kapas för fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.