I InsidersUnited skrev:
Skapt som jag är, så blir jag lite nyfiken på frigolitens funktion ?
Frigolitens funktion är delvis att hålla fläkt, givare, förångaren och dylikt på plats. Den är utformad för att skapa en optimal luftström genom förångarens lameller. Den är även avgörande för avfrostningsfunktionen då den kapslar värmen av avfrostningselementet bättre än vad plasten i toppen av skåpet skulle göra. Den isolerar samtidigt extra mot toppen av skåpet för att minimera risken att det stiger upp frost och fukt på fel sida av plasten som försämrar isoleringsförmågan i skåpet. Eftersom förångarkassetten förmonteras för att sedan sättas på plats så ser även frigoliten till att ingen yttre åverkan påverkar de tunna lamellerna.

Att man sen inte utformar insidan av skåpet på detta vis från fabriken handlar så klart om kostnadsfrågor. Maskinerna och formarna som gör plasten i innanmätet är troligtvis anpassade för att producera mer än bara en typ av skåp och i andra applikationer kanske det inte ska sitta en kassett där uppe då vore det dumt att gjuta för det.

Sen finns det säkerligen ännu fler anledningar än dem jag räknade upp med de är ett par förklaringar till vad frigoliten gör i skåpet
 
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
Tack, utförligt svar. (y)
 
N Nixon90 skrev:
Frigolitens funktion är delvis att hålla fläkt, givare, förångaren och dylikt på plats. Den är utformad för att skapa en optimal luftström genom förångarens lameller. Den är även avgörande för avfrostningsfunktionen då den kapslar värmen av avfrostningselementet bättre än vad plasten i toppen av skåpet skulle göra. Den isolerar samtidigt extra mot toppen av skåpet för att minimera risken att det stiger upp frost och fukt på fel sida av plasten som försämrar isoleringsförmågan i skåpet. Eftersom förångarkassetten förmonteras för att sedan sättas på plats så ser även frigoliten till att ingen yttre åverkan påverkar de tunna lamellerna.

Att man sen inte utformar insidan av skåpet på detta vis från fabriken handlar så klart om kostnadsfrågor. Maskinerna och formarna som gör plasten i innanmätet är troligtvis anpassade för att producera mer än bara en typ av skåp och i andra applikationer kanske det inte ska sitta en kassett där uppe då vore det dumt att gjuta för det.

Sen finns det säkerligen ännu fler anledningar än dem jag räknade upp med de är ett par förklaringar till vad frigoliten gör i skåpet
Mycket bra formulerat. Jag kan tillägga att frigoliten är av god kvalitet, det blir inte massa små smulor/skräp som lossnar när man arbetar med den. Det är inte som random förpackningsmaterial.
 
Förlåt om jag väcker liv i en äldre tråd.

Verkar finnas mycket kunskap här! Har ett problem med min Siemens frys som inte kommer ner i kyla. Misstänker att fläkten är trasig.

Har plockat bort de två pluggarna på sidorna som håller uppe hela paketet med förångaren. Ser samma typ av frigolit som avhandlats tidigare i tråden.
Problemet nu är att jag inte kommer vidare, hur plockar jag ner hela paketet så att jag kommer åt fläkten? Känns som allt sitter fast i något där i bakkant. Nån risk att man skadar rören med kylmedium när man tar ner den?

Frysen är en Siemens GS32NV71/01 med tio år på nacken.

Siemens frys inre med förångare och blå tejpbeklädda frigolitdelar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
P papa_d skrev:
Förlåt om jag väcker liv i en äldre tråd.

Verkar finnas mycket kunskap här! Har ett problem med min Siemens frys som inte kommer ner i kyla. Misstänker att fläkten är trasig.

Har plockat bort de två pluggarna på sidorna som håller uppe hela paketet med förångaren. Ser samma typ av frigolit som avhandlats tidigare i tråden.
Problemet nu är att jag inte kommer vidare, hur plockar jag ner hela paketet så att jag kommer åt fläkten? Känns som allt sitter fast i något där i bakkant. Nån risk att man skadar rören med kylmedium när man tar ner den?

Frysen är en Siemens GS32NV71/01 med tio år på nacken.

[bild]
Jag hoppas att den är helt ny? All blå tejp ska bort och frigoliten. Det måste ju komma åt att cirkulera luft.

Kolla också på baksidan så att du inte har packmaterial kvar där också.
 
  • Haha
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Läs bruksanvisningen, går säkert hitta på nätet. Jag tror INTE den ska bort. Dom frysar jag bråkat med har alla haft frigolit runt oavsett ålder.
 
Har du kört den i tio år utan att komma ner i temperatur?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Läs bruksanvisningen, går säkert hitta på nätet. Jag tror INTE den ska bort. Dom frysar jag bråkat med har alla haft frigolit runt oavsett ålder.
Det där ÄR förpackningsmaterial. Skicka fotot till leverantören, så får du säkert svar.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
NEJ för helv**e
Frigoliten måste vara där!!!
Tejpen är till för att hålla den på plast under monteringen.
om du skall byta fläkt kan du försiktigt öppna upp tejparna och lyfta av frigoliten
men den MÅSTE återmonteras!
tempgivaren som hänger från taket MÅSTE ner på rätt ställe

du tar bort ALLA hyllor i frysen samt ventilationskanalen i ryggen för att gå vidare!
 
  • Gilla
papa_d och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag hoppas att den är helt ny? All blå tejp ska bort och frigoliten. Det måste ju komma åt att cirkulera luft.

Kolla också på baksidan så att du inte har packmaterial kvar där också.
Läste du ens inlägget?
Varken tejpen eller frigoliten skall bort permanent. Nån moderator bör ta bort dit inlägg så att ingen tror att det stämmer.
 
  • Gilla
papa_d och 2 till
  • Laddar…
A
torbeno torbeno skrev:
Läste du ens inlägget?
Varken tejpen eller frigoliten skall bort permanent. Nån moderator bör ta bort dit inlägg så att ingen tror att det stämmer.
Eller ta bort hela profilen som straff för alvarligt missvisande information vilka kan orsaka permanenta skador på frysen.
 
  • Haha
papa_d
  • Laddar…
Rickard.
Anna_H Anna_H skrev:
Det där ÄR förpackningsmaterial. Skicka fotot till leverantören, så får du säkert svar.
Nu blev det ovesäntligt men det står inte ett enda ord om detta i monteringsanvisningen...
 
A
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nu blev det ovesäntligt men det står inte ett enda ord om detta i monteringsanvisningen...
Kan bero på att slutkund inte skall rota omkring i den kalla modulen och göra skada
 
Rickard.
electroluxaren skrev:
Kan bero på att slutkund inte skall rota omkring i den kalla modulen och göra skada
Såklart, finns ju inte heller någon anledning att skriva om något som INTE ska göras heller ;)
 
  • Gilla
papa_d och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
NEJ för helv**e
Frigoliten måste vara där!!!
Tejpen är till för att hålla den på plast under monteringen.
om du skall byta fläkt kan du försiktigt öppna upp tejparna och lyfta av frigoliten
men den MÅSTE återmonteras!
tempgivaren som hänger från taket MÅSTE ner på rätt ställe

du tar bort ALLA hyllor i frysen samt ventilationskanalen i ryggen för att gå vidare!
Tack för ett supertydligt svar!

Fläkten verkar inte helt frisk, har fått den att gå under nån minut när jag höll inne sensorpinnen för öppen dörr under typ 10 minuter. Inga missljud från fläkten, men nåt med styrningen av den verkas knas, den ska gå hela tiden när dörren är stängd (har jag läst mig till).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.