verktygsgurun skrev:
Ja vet man inte hur skum beter sig är det bättre att dreva med vanligt drev. Då får man inga överraskningar.
Men om man sätter 1000 fönster om året är det en stor tidsvinst med att skumma istället för att dreva, dessutom billigare i materialkostnad.
för att sen behöva åka tillbaka på besiktning å försöka justera?
låter ej rimligt i mina ögon.
tar typ 2 min att dreva ett föster från båda sidor om du nu inte behöver gå hur långt som helst för att komma runt till andra sidan men själva jobbet tar ej längre tid.

mvh
estwing
 
estwing skrev:
för att sen behöva åka tillbaka på besiktning å försöka justera?
låter ej rimligt i mina ögon.
tar typ 2 min att dreva ett föster från båda sidor om du nu inte behöver gå hur långt som helst för att komma runt till andra sidan men själva jobbet tar ej längre tid.

mvh
estwing
Med mjukt skum behöver jag efterjustera lika mycket som vid drevning, att dreva tar längre tid än två min. En oberabetad skumfog bildar i samma veva en diffusionsspärr så man slipper den invändiga mjukfogen.
 
b8q skrev:
Men om det är ett gammalt hus utan difftät plast i väggarna (se t.ex. [länk] ) så antar jag att man inte ska sätta en difftät mjukfog på insidan av drevningen.
Spelar ingen roll.
 
b8q skrev:
Men om det är ett gammalt hus utan difftät plast i väggarna (se t.ex. [länk] ) så antar jag att man inte ska sätta en difftät mjukfog på insidan av drevningen.
exakt!
bygger man nytt å har plastade väggar så skall plasten in bakom karmen.
sen drevas från in å utsida å sedan fog.
fogen utgör samma sak som att du har plastad drev som man tar från insidan.
denna drev e bökig om man har dålig springa då den kräver lite större.
därav lättare med mjukfogen!
annars behövs ej mjukfogen lr plastad drev!

mvh
estwing
 
Jag ber om ursäkt för att jag var medvetet provokativ nu, ville mest se om estwing var konsekvent. Och det var du ju! :)
 
hmmm
jag förstod att du ville kolla mig....(y)
vet faktiskt vad jag pratar om här nu...
lugnt b8q....;)

mvh
estwing
 
Det jag menar är att det fungerar att skumma även i gamla hus, är det byggnadsvård som gäller så är det en annan sak.
I övrigt håller jag med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.