Pingler skrev:
... Har Boschs Multifräs
[länk]
och har monterat den fasta hållaren under bordet vilket gör att fräsbytena går på nolltid.
...
OT, sorry.

Pingler, vad tycker du om multifräsen? Jag har spejat på en sån många ggr, men ännu har det inte blivit köp av.
 
Tack gwyrlim!
Skruvade loss hållaren från under fräsbordet och kollade. Fick lite rodnande kinder. Det är ju bara att borra hål i fräsplattan och sticka ner insexan. Ja, så går det när man inte läser bruksanvisningen ordentligt....

ClasseClas: Jag tycker att fräsen är stark och bra. Den tar ju 12 mm skaft och Bosch Sverige kunde även leverera 1/2 tums spännhylsa så att USA-inhandlade fräsar funkar. Har kört stora fräsar för spegeldörrar och dörramar och det tål den bra.
Nu sitter som sagt den fasta fräshållaren skruvad under fräsbordet och jag har en smidigare handöverfräs för frihandsarbete (Festool OF1000) så det blir inte så mycket kört med fräsen på frihand med den justerbara enheten.

Det negativa är att påslaget glappar ibland så att man får jucka med knappen innan den startar. Tror det beror på dålig dammtätning.
Och med fräsen hängande under bordet så blir höjdjusteringen lite oprecis. När man släpper på spännanordningen så ramlar fräsen ned en liten aning av tyngden och efter justering av fräshöjden så åker den upp samma lilla sträcka vid fastspänning. Det gör att man får mäta alt provfräsa lite fler gånger innan fräshöjden blir exakt.

Nästa fräsprojekt är annars att bygga ett horisontalfräsbord. Det skulle vara smidigt att kunna kantköra skivor med flatan mot bordet istället för på högkant.
I boken finns en modell som ser bra ut. Där har man också en tillsats med T-tracks och XY-bord för att kunna tappfräsa m m. Känner inte att det har så stor prio då Dominon klarar all tappning jag behöver. (Dominofräsen är för övrigt mitt absolut bästa och viktigaste verktyg).

Och så har jag beställt detta kit för att testa om det håller vad det lovar för att göra inläggningar. Ska bli kul att prova.
https://www.woodtechtooling.com/CMT/CMTInlayKit.html

Är riktigt seriöst sugen på den där digitala fräslyften och om jag köper en och bygger en ny skiva för fräsbordet så tror jag att det får bli en melaminbelagd spånskiva från IKEA.
 
bygga_bo skrev:
Menar du en laminerad spånskiva? Eller hade du tänkt att ge dig in på att laminera bordsskivan på egen hand?
Hade tänkt att laminera på egen hand, har hittat ett företag i närheten som säljer lös laminat.
Eller är det något som någon avråder mig från att göra?

Hmm då blir det att ge sig iväg till bygghandeln igen... och inhandla en MDF skiva istället:D
Var även lite orolig för vibrationerna, som kanske blir något mindre med MDF...

Har hittat en fin nödstoppbrytare som även har on/off funktion hos Expressel.
den tänkte jag montera på mitt fräsbord, allt för säkerheten!!
 
Jag laminerade dubbla MDF, över-o-undersida och kantade. Kontaktlim, ansiktsmask anbefalles. Såg inte upp o fick en luftblåsa. Mycket väsen för lite ull, sa gumman, klippte grisen.
Jag tror att en färdiglaminerad spånskiva går lika bra.
Men rätta mig gärna ni som provat.
 
Springare skrev:
Vad tror ni om denna?
Ser ingen anledning till varför det inte skulle funka. Med tanke på tjockleken utgår jag ifrån att du inte har planer på att montera fräsen direkt på baksidan... ;)

Pingler skrev:
...Nästa fräsprojekt är annars att bygga ett horisontalfräsbord. Det skulle vara smidigt att kunna kantköra skivor med flatan mot bordet istället för på högkant.
I boken finns en modell som ser bra ut. Där har man också en tillsats med T-tracks och XY-bord för att kunna tappfräsa m m. Känner inte att det har så stor prio då Dominon klarar all tappning jag behöver. (Dominofräsen är för övrigt mitt absolut bästa och viktigaste verktyg)...
Då är vi åtminstone två som tänker i de banorna. Jag har precis börjat söka inspiration och har väl egentligen inte kommit längre än att konstatera att MLSC-bordet (YouTube) verkar ha en ganska trevlig lösning på den delen av bordet där fräsen sitter monterad. Med en gängad M6-stång får man 1 mm/varv, vilket borde göra den ganska enkel att ställa in. Men som sagt, jag står fortfarande på ruta ett...

naresjo skrev:
Hade tänkt att laminera på egen hand, har hittat ett företag i närheten som säljer lös laminat.
Eller är det något som någon avråder mig från att göra?
Jag var mest nyfiken då jag inte har laminerat annat än kanter på egen hand. Behovet har inte funnits (det finns ju färdiga skivor som Pingler skrev ovan), men det är ju alltid kul att lära...
 
Pingler skrev:
...

ClasseClas: Jag tycker att fräsen är stark och bra. Den tar ju 12 mm skaft och Bosch Sverige kunde även leverera 1/2 tums spännhylsa så att USA-inhandlade fräsar funkar. Har kört stora fräsar för spegeldörrar och dörramar och det tål den bra.
Nu sitter som sagt den fasta fräshållaren skruvad under fräsbordet och jag har en smidigare handöverfräs för frihandsarbete (Festool OF1000) så det blir inte så mycket kört med fräsen på frihand med den justerbara enheten.

Det negativa är att påslaget glappar ibland så att man får jucka med knappen innan den startar. Tror det beror på dålig dammtätning.
Och med fräsen hängande under bordet så blir höjdjusteringen lite oprecis. När man släpper på spännanordningen så ramlar fräsen ned en liten aning av tyngden och efter justering av fräshöjden så åker den upp samma lilla sträcka vid fastspänning. Det gör att man får mäta alt provfräsa lite fler gånger innan fräshöjden blir exakt.

...
Tack för infon! Just infästningen har jag funderat på eftersom snäppet känns så lätt att klämma åt.
 
Köpte ett fräsbord (Luna) för många år sedan. Har inte fräst så mycket att jag kan ge något säkert omdöme. Den billiga domkraften för höjdinställningen fungerar dock bra med sin stora nedväxling. Vrider lätt med fingrarna.

Nästa bild visar en pågående konstruktion av höjdmätare. Skjutmåttet kan ju nollställas i olika lägen.
 
  • PA250004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PA250005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ClasseClas,
Skulle fräsa en massa ringar av plywood och fick lov att bygga en cirkelfräsningsjigg enligt modell i Bill Hyltons bok. Gjorde den då till den övergivna insticksfräshållaren till tidigare nämnda Bosch.
Den fräshållaren är helt suverän. Djupanslaget är visserligen lite rappligare än Festools men själva tumknappen för att lossa/sänka är kalasbra. Den är fjäderbelastad så man bara trycker in den med tummen, sänker ned och släpper den så låses djupet. Och dammupptagningen var bätte än Festools.
Nu kan jag växla fräsjobb snabbt mellan cirkelfräsning (jiggen får sitta kvar på fräshållaren) och bordsfräsning, tack vare snabbkopplingen. Bara att dra ur motorn och sticka upp i bordsfästet.
Och den lilla Festoolen får vara ifred till kantning och avrundning.
Två fräsar blev plötsligt tre.
Skulle kunna ta lite bilder på jiggen om nån är intresserad (och inte har Bills utmärkta bok).
 
Redigerat:
Såg detta på woodstore.net.
Förmodligen bättre än det billiga rapplet av plåt o plast.
 
  • frasbord.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, jag ger mig in i lejonkulan.

Tror att det här är som att svära i kyrkan, men jag står i valet o kvalet mellan bygga eget o köpa färdigt. Enligt min erfarenhet så har Wolfcraft ofta bra och kraftiga prylar med ganska så tysk kvalité.

Har kollat på det här http://www.wolfcraft.de/jcatalog_generated/en/products/product_groups/38_product.html o det verkar inte alls så tokigt.

Jag vet att det är ett ganska litet bord som har en del nackdelar, men för mig som inte fräser otroligt mycket kan det kanske vara ett bra alternativ. Vad tror ni?? Någon som har erfarenheter??

Kostar i alla fall 1500 på Hornbach...
 
Jag köpte bordet en gång för länge sedan. (Såg likadan ut förutom att mina skruvar till anhållet var helt omöjliga att använda utan att få kramp i fingrarna. Tur att de bytt till mer ergonomiska varianter.) Jag blev ganska snart trött på att det inte var den 100% precisionen jag tänkt mig.Det långa anhållet fungerade hyffsat (förutom de eländiga vreden), men inte bättre än att man lika gärna kunde ta en rak bräda. Det vinklingsbara "skjutanhållet" var för sladdrigt. Numera kör jag med ett hemmabygge med bra mycket större precision och stabilitet. Köpte dock färdig fräsplatta och några meter t-track... Lycka till med fräsningen!
 
Håller helt med bigsnucke.
Mitt råd till dig OLJensa blir: Köp ett par värstingshörselskydd och vibrationsdämpande handskar.
 
Hmmm, skit också. Det blir till att bygga själv alltså...

Fast det är ju kul att bygga själv... Jippie!!!
 
Kan tillägga till min recension av Boschfräsen att den slutade funka helt i förra veckan. Gick inte att slå på. Efter uppmätning med instrument visade det sig vara vippströmbrytaren som inte slog på. Lyckades pilla ut vippan och det var smockfullt med ultrafint mdf-pulver som virvlat in. Har stora spånsugen kopplad under bordet och innan jag gjorde en mellanvägg som riktar suget uppåt så tror jag att den sög dammet rakt igenom motorhuset och det var inte så bra.
Men, bara att blåsa ur vippbrytarhöljet och meka dit igen och köra. Där sparade man en service-runda och faktura. Känns alltid lika skönt när man lyckas laga nåt på egen hand.
 
Jag har haft samma problem med en överhandsfräs. Rengjorde den för ca 2 år sedan och nu så börjar jag få samma problem igen. Dåligt att inte strömbrytaren är bättre tätade.
 
  • Gilla
Pirvi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.