Jag är på jakt efter ett fräsbord till min POF 1400. Clas Ohlsons Cotech-bord http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=148286706 passar inte enligt kundtjänst och inte heller Master RT 540 som säljs av bla Conrad.

Någon som har ett förslag på passande bord? Vill tillägga att jag helst vill slippa bygga ett själv.

Edit. Tittar i manualen och ser att det på denna fräs inte går att ställa strömställaren i ett fast läge. Man kanske kan fixera strömställaren med exempelvis ett buntband och skaffa ett bord med NVR switch.
 
Redigerat:
Jag har en POF1400 och var i samma dilemma som du tidigare.
Strömbrytaren går bra att köra med buntband....
Jag köpte mitt bord från C/O men tyvärr har det utgått, var ett ganska högt bord, dryga metern med löstagbar iläggsplatta för cirkelsåg och fräs. Funkar helt okej för dom pengarna jag gav.
Tyvärr har jag inte hittat något annat som passar till POF.
 
Redigerat av moderator:
Thomas59
Cabrera skrev:
Jag är på jakt efter ett fräsbord till min POF 1400. Clas Ohlsons Cotech-bord [länk] passar inte enligt kundtjänst och inte heller Master RT 540 som säljs av bla Conrad.

Någon som har ett förslag på passande bord? Vill tillägga att jag helst vill slippa bygga ett själv.

Edit. Tittar i manualen och ser att det på denna fräs inte går att ställa strömställaren i ett fast läge. Man kanske kan fixera strömställaren med exempelvis ett buntband och skaffa ett bord med NVR switch.
Har själv en likadan fräs och precis det fräsbord du länkar till. Med lite kompromissvilja passar det alldeles utmärkt. Urtaget i bordet på undersidan, för plattan på fräsen, har lite för liten diameter så fräsen vilar på kanten till urtaget.

Man tappar väl ca 1 cm i fräsdjup men det funkade fint för mig som använt bordet vid möbeltillverkning.

Tänkte väl vid tillfälle ta bort kanten på urtaget så fräsen kommer upp en bit men det har inte behövts ännu.

Jag låser strömställaren på fräsen med ett karborreband som är avsett att bunta ihop kablar med. Har fått för mig att det inte är bra att ha knappen intryckt under nån längre period och det blev för jobbigt att klippa buntbandet varje gång man använt fräsen.

Bordet funkar väl i stort sett bra (mht priset) så jag är i alla fall nöjd.
 
Jag har bestämt mig för att bygga ett bord då jag inte hittade något. Väntar på att aluminiumprofilerna jag beställt ska komma innan projektet påbörjas. Det jag fortfarande saknar (och letar efter) är en on/off switch så att jag kan flytta strömförsörjningen till fräsbordet.

Kardborreband verkar smart.
 
Onoff switchar dyker upp till billig penning titt som tätt på tradera.
Jag köpte själv 2st till vinsch därifrån för under hundringen
 
Hos www.woodworking.se hittar du en vettig on/off-switch med nollspänningsbrytare. Samma/i princip identisk går att hitta hos Elfa, kostar inte mer än några hundringar men måste byggas in i kapsling.
 
Tack för tipsen. Jag mailade Elfa förra veckan ang ovanstående produkt men han missuppfattade mitt syfte när jag förklarade att jag ville flytta strömförsörjningen till fräsbordet och därmed låsa strömställaren på överhandsfräsen (trots att jag i mitt tycke var övertydlig) och svaret jag fick innehöll bla "vi har mycket du kan behöva, men tänk till lite mer". Har man den attityden mot kunder så undviker jag i det längsta att handla därifrån.

Då jag saknar elbehörighet så hittar jag gärna en switch som har två stickproppkontakter färdiga (så jag inte behöver koppla in dessa själv). Men det kanske inte finns att få tag på?
 
Jag monterade ett eluttag på insidan av mitt bord i vilket jag ansluter en cirkelsåg som har ett buntband över strömbrytaren. Sedan har jag kopplat uttaget till en strömställare på utsidan av bordet. Vidare ansluts strömställaren till vägguttaget, och vips så kan man slå på och av maskinen med strömbrytaren...
 
Byter du då ut strömställaren mot nollspänningsbrytaren så slipper du riskera att stoppa i stickkontakten till fräsbordet och råka ut för att fräsen spinner igång. En säkerhetssak...
 
  • Gilla
Roger Karlsson1
  • Laddar…
Lyfter detta ämne eftersom även jag är på jakt efter ett bord som passar till POF 1400. Verkar märkligt att det inte finns något som passar till en så pass vanlig fräs, någon som har tips?
 
Hej! Jag hade tidigare POF1400 och COs höga fräs/sågbord, det funkade helt OK. Nu har jag sålt fräsen, och bordet ligger ute på blocket om du är intresserad. Sök på "fräsbord" i Stockholm så hittar du det.

/fth
 
Jag köpte för några år sedan ett litet fräsbord till min Boschfräs, POF 1300 ACE, föregångaren till 1400:an.
Bordet köpte jag på Jula. Det består av en benställning och en laminerad skiva med anhåll, skena och utsug mm. När jag häromdagen skulle fräsa foder och socklar till sovrummet var dom för långa för det lilla bordet. I garaget har jag ett arbetsbord gjord av en hel 19 mm spånskiva med underrede av 45x120 reglar. Ett stort as som mest är i vägen. Jag fällde in hela fräsbordet i arbetsbordet med hjälp av sänksågen och ett par lister. Två skivor MDF väntr nu på grundmålning och montering.
Bordet finns inte på Jula längre men jag tror samma sak går att göra med ett det de har nu (med lite modifikationer).

Alternativet är att bygga ett bord från grunden. Det blir antagligen bättre, dyrare och svårare att få tag på delar. Det är lurigt här i Sverige. Jag har funderat på att börja importera "woodworking"-grejor och sälja. Frågan är om jag kommer att ruinera mig själv på det?
 
Toby_P skrev:
Jag har funderat på att börja importera "woodworking"-grejor och sälja. Frågan är om jag kommer att ruinera mig själv på det?
Svaret är troligen ja. Vi som är din tilltänkta målgrupp har redan etablerade kanaler med UK och tyskland.
 
Det var lite det jag misstänkte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.