snickarboden skrev:
Få fräsar med 12 mm som man vill köra på frihand typ, de gör sig bäst i bord.
Jag avskyr Festos fräsar men älskar DW's Deras 625 tror jag man kan se som en av världens bästa allroundfräsar.

/Kent
Det är märkligt. Jag har en Trend T11 som är en DW625-klon och en Festool OF1400. Jag skulle inte komma på tanken att köra 625-klonen på frihand i stället för OF1400. I min värld är OF 1400 världens bästa allroundfräs. Den andra får vara monterad i bord, med borttagna fjädrar. Då slipper jag se eländet. I bord är den trevlig när man har ER20-förlängare.
 
Gissar det beror på vad man är van vid.

/Kent
 
R
Jag har idag kikat på handöverfräsar; några olika från Bosch och DeWalt. Men det kändes inte som att jag fastnade för någon av dessa märken. Ska kika vidare på Makita och Festool någon annan dag.

Utan att ha känt på Festool, så känns detta som det hetaste alternativet just nu. Men funderar på om det är någon skillnad mellan OF 1010 EBQ och OF 1010 EBQ-Plus. Skillnaden är...? Har åtminstone hittat två webshoppar i Tyskland;

1) http://www.hmdif.de/Oberfrase-OF-1010-EBQ-von-Festool-11-7755-p.htm
2) http://www.emailtool.de/gerschwitz/...e37886d89cdf74913c&artnr=13110600075900000000


Mats Bengtsson skrev:
Bästa rådet trot jag är att du tittar på vilka saker du vill kunna fräsa. Från det vet du sedan om du kan avstå från 12 mm.

--- Mats ---
Vet inte vad för tunga arbeten jag inte kan göra med en 8mm? Och jag har inte kört så mycket med handöverfräs förut, så det kanske är bäst att börja med en mer behändig sak som 8mm?

Det jag hade tänkt mig med handöverfräsen är att kunna ha den i tillverkning av lådor i köksskåp m.m., utfräsning av lådfronter, avrundning av bänkskivor och fönsterbrädor (i ex ek) och sådant.. Ek är ett material jag gärna vill jobba i och skapa saker utav.
 
Skillnaden mellan Plus och icke-Plus är att det ingår en FS/2 800 skena i Pluspaketet. Som någon annan skrev -- att köra fräsen på skena är något man inte gör så där jätteofta.

Av de arbetsmoment du nämner skulle jag säga att 1010:an fungerar utmärkt till allt utom utfräsningen av lådfronter (om du med det menar klassiska profilramar med lös spegel med profil). Till det behöver du en stöddigare, och framför allt, bordsmonterad fräs. Likväl skulle jag vilja påstå att 1010:an är otroligt kompetent och orkar väldigt mycket. Om den sen är prisvärd, det är nog upp till dig. Jag är iaf otroligt nöjd med min.
 
phl skrev:
Skillnaden mellan Plus och icke-Plus är att det ingår en FS/2 800 skena i Pluspaketet. Som någon annan skrev -- att köra fräsen på skena är något man inte gör så där jätteofta...
När jag köpte min 1010 i paket med 800-skenan hette det "Set". Eftersom jag är utrustad med opålitligt minne kollade jag på www.festool.se för säkerhets skull och det verkar vara så även idag:

EBQ
• spännhylsa Ø 8 mm
• parallellanslag
• monteringsverktyg
• i kartong

EBQ Plus
• spännhylsa Ø 8 mm
• parallellanslag
• rälsanslag
• spånuppsamlare
• monteringsverktyg
• i SYSTAINER SYS 3 T-LOC

EBQ Set
• spännhylsa Ø 8 mm
• parallellanslag
• rälsanslag
• styrskena FS 800/2
• spånuppsamlare
• monteringsverktyg
• i SYSTAINER SYS 3 T-LOC

phl skrev:
...Av de arbetsmoment du nämner skulle jag säga att 1010:an fungerar utmärkt till allt utom utfräsningen av lådfronter (om du med det menar klassiska profilramar med lös spegel med profil). Till det behöver du en stöddigare, och framför allt, bordsmonterad fräs. Likväl skulle jag vilja påstå att 1010:an är otroligt kompetent och orkar väldigt mycket. Om den sen är prisvärd, det är nog upp till dig. Jag är iaf otroligt nöjd med min.
Detta håller jag däremot med om ;)
 
Är det kurvig frihandfräsning och inte mycket material som skall bort så är ju stickspåret Dremel Trio ett spännande alternativ.
 
bygga_bo skrev:
När jag köpte min 1010 i paket med 800-skenan hette det "Set".
Men herregud! Finns det något värre än felaktigt svammel? Ber så hemskt mycket om ursäkt, så går det när man snabbsvarar från mobilen...
 
Om vi vidare resonerar kring de tre olika kitten (EBQ/EBQ-Plus/EBQ-Set) så rekommenderar jag EBQ-Plus. Systainern är ett måste. Kanske inte för att det är en Systainer utan för att det inte finns något värre än maskiner utan vettig låda. Rälsanslaget i EBQ-Plus är inte speciellt bra ens om man äger en skena. Däremot går det att modda till ett cirkelanhåll. Ska publicera en artikel om det någon gång. Sist men inte minst har vi spånuppsamlaren som jag tycker är vettig. Använder den ofta när jag ska kantfräsa då den ytterligare förbättrar dammuppsamlingen. Kort och gott, snika inte på EBQ -- ta EBQ-Plus eller bättre!
 
R
Tack för tipsen än så länge! :) Hinner nog kika på handöverfräsar på onsdag eller torsdag. Återkommer med mer info om vad jag fastnade för. Men jag lovar att inte vara sniken, utan att satsa väl :)
 
Redigerat:
mattiasp skrev:
Det är märkligt. Jag har en Trend T11 som är en DW625-klon och en Festool OF1400. Jag skulle inte komma på tanken att köra 625-klonen på frihand i stället för OF1400. I min värld är OF 1400 världens bästa allroundfräs. Den andra får vara monterad i bord, med borttagna fjädrar. Då slipper jag se eländet. I bord är den trevlig när man har ER20-förlängare.
Nu har jag ju ingen erfarenhet av Festool OF1400, men Elu177 (=DW625 och T11 typ) som jag har är den fräs jag kör mest på frihand, den känns som en väldigt bra trade off mellan styrka och storlek och hanterbarhet. Skulle alls inte dra mig för att rekommendera den som förstafräs heller faktiskt. Prisläget på DW 625 i England är dessutom väldigt fördelaktigt. Kanske skulle det vara annorlunda med en OF 1400? 1010 är ju iaf väldigt trevlig.

På tal om fräsar har jag sett reklam för en DeWalt 622, som verkar vara en uppgraderad DW 621, nu med 1400W. Ska bli intressant att se vad den får för omdömen.
 
OF1400 är ju dyrare än en 625:a, och 625:an har mer effekt. Mitt påpekande var mest som svar till Snickarboden som hade en diametralt annorlunda uppfattning. När det gäller "mest fräs för pengarna" ligger nog 625;an bra till och OF1400 inte fullt lika bra till.

För övrigt har jag, i motsats till vad phl antyder inte skulle var möjligt, gjort spegelluckor med OF1010 i bord. Både kontraprofilfräsningen och frisfräsningen. OF1010 är en kompetent fräs. Och jag har alla tre fräsarna jag skriver om.

Hyllan i inlägg 18 i den här tråden är uteslutande tillverkad med OF1010 och TS55.:
http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/164697-platsbyggda-bokhyllor.html
 
phl skrev:
Om vi vidare resonerar kring de tre olika kitten (EBQ/EBQ-Plus/EBQ-Set) så rekommenderar jag EBQ-Plus. Systainern är ett måste. Kanske inte för att det är en Systainer utan för att det inte finns något värre än maskiner utan vettig låda. Rälsanslaget i EBQ-Plus är inte speciellt bra ens om man äger en skena. Däremot går det att modda till ett cirkelanhåll. Ska publicera en artikel om det någon gång. Sist men inte minst har vi spånuppsamlaren som jag tycker är vettig. Använder den ofta när jag ska kantfräsa då den ytterligare förbättrar dammuppsamlingen. Kort och gott, snika inte på EBQ -- ta EBQ-Plus eller bättre!
När det gäller fräsen håller jag med alla om att OF1010 är en ba fräs, och som mattiasp tidigare påpekade, OF1400 är en fantastiskt bra kompromiss om man skall gå upp till 12 mm och fortfarande vill kunna hålla och styra den utan att ha fräsen i fräsbord.

När det gäller rälsanslag skall man dock jämföra behoven med situationen. Om du har ett fräsbord så kan man säga att du inte har en stor nytta av ett rälsanslag. Men så länge du inte lagt pengar på ett fräsbord behövs det någon typ av hjälp för att fräsa raka spår och cirklar där man inte får styrningen från kullagret i frässtålet. Till exempel om du vill fräsa raka spår med rund botten en bit in från en kant, eller längre tapphål 90 grader mot en sida för att göra tapphål i yttersidan till en bokhylla, eller fräsa bort en bit av kanterna på sidor för att göra tappar.

I vissa av de situationerna kan man fräsa på ett visst astånd från ytterkanten för vilket det finns en kantanslag. Men ett kantanslag har inte frässtopp, vilket man har på ett rälsanslag. Likadant kanske man är för lång från kanten för ett kantanslag (tapphål till bokhyla), eller förstör kanten kantanslaget går på (olika typer av limfogar för lådor).

För det kan man välja mellan MFS och rälsanslag. Jag har använt båda, och efter att jag fått MFS är det min favorit för fräsning med mall utanför fräsbordet. Men fram tills jag skaffade fräsbordet använde jag rälsanslaget, och ser det som ett bra tillbehör, och det billigaste av de tre "fräsa rakt alternativen". Om man har eller skaffar en Festool såg med rälsanslag så kan de båda använda samma rälsanslag (en del av Festools tidigare koncept som de kallade "system" det vill säga att oika verktyg kunde samsas om de tillbehör man skaffade och tillbehören passade ihop med varandra, men det är från en numera i princip övergiven filosofi).

Så fundera på behovet, och om behovet kräver att kunna styra rakt utan kant, fundera på om det är rälsanslag eller MFS som blir bäst (eller fräsbord, fräsbordet tar i princip helt bort behovet av rälsanslag, men med fräsbord har man fortfarande nytta av MFS). MFS kan göra me än rälsanslag, men är bökigare att använda. Rälsanslaget är inte lämpligt för cirklar, och är inte självinställande för 90 graders hörn.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.