R
Jag behöver fräsa ut mönster i mina köksluckor och då menar jag inte bara raka spår utan även vävlda mönster. Har sett att Festool har en multifrässchablon mfs som verkar duglig till ändamålet;
http://www.festool.se/SiteCollectio...al_multimedia_download/se/p2010_awb528_se.pdf

Men har andra märken liknande produkter som jag kan ha nytta av, Makita exempelvis? Har sökt på nätet utan att hitta något kul. Har sedan tidigare en Makita sänksåg med styrskena och tanken är att man kan använda denna även tillsammans med en handöverfräs (?).

Vill köpa en ny handöverfräs, men vilken?
 
  • Gilla
DanneHege
  • Laddar…
Hej!
Mig veterligen har inte Makita något motsvarande. Däremot tillverkar brittiska Trend en liknande som Festools.

För vissa uppgifter kan det vara praktiskt att montera fräsen för skenkörning, men det är väldigt sällan jag gör det själv.

Du skriver ny handöverfräs, har du en idag och i så fall vilken?
 
RtZ skrev:
Jag behöver fräsa ut mönster i mina köksluckor och då menar jag inte bara raka spår utan även vävlda mönster. Har sett att Festool har en multifrässchablon mfs som verkar duglig till ändamålet;
[länk]

Men har andra märken liknande produkter som jag kan ha nytta av, Makita exempelvis? Har sökt på nätet utan att hitta något kul. Har sedan tidigare en Makita sänksåg med styrskena och tanken är att man kan använda denna även tillsammans med en handöverfräs (?).

Vill köpa en ny handöverfräs, men vilken?
MFS är bra varje gång man behöver en template, för raka eller välvda frässpår. Men om du skall göra ett par olika saker på varje lucka och ställa in MFSen ett par gånger per lucak blir det jobbigt. Likaså kräver de vlälvda mönstrena ett slätt nderlag som mfs kan roteras över. Troligne blir det lätare att göra en egen färdig mall, även om MFS kan vara ba för att göra mallen.

--- Mats ---
 
R
Tack för svaren!

Har en Elu, men får inte riktigt ordning på den. Därför kikar jag efter en handöverfräs där man har tillgång till många tillbehör.

Eller om man kan fixa sådant själv, som mallar mm :)
 
Jag föreslår att du gör mallar i två steg. Först ritar du upp hur den slutgiltiga mallen skall se ut på en skiva MDF. Här måste du tänka på att mallen måste vara större än det blivande mönstret i luckan. Sen använder du MDF-remsor och en Flexi-curve för att följa det uppritade på din blivande mall. Flexi-curven är bra för böjar och radier, men kan inte böjas alltför snävt utan att det uppstår problem. Såga sedan ut det mesta med sticksåg och sedan pallar du upp ditt arbetsstycke och använder du en kopierfräs med toppkullager och följer dina remsor och flexi-curve. Fräs i högervarv och välj en kopierfräs som är mindre än den kopierring som du tänker använda till den slutgiltiga luckfräsningen. Nu har du en mall, förhoppningsvis med rätt offset för din kopierring. Testfräs mallen på en spillbit innan du fräser luckorna! Oftast blir det nämligen inte rätt offset vid första försöket, pga hjärnsläpp. Då är det bara att göra om.
 
RtZ skrev:
Tack för svaren!

Har en Elu, men får inte riktigt ordning på den. Därför kikar jag efter en handöverfräs där man har tillgång till många tillbehör.

Eller om man kan fixa sådant själv, som mallar mm :)
Det finns väl inga multifrässchabloner från Elu/DeWalt (Elu bakades in i DeWalt för drygt tio år sen), men det finns däremot väldigt mycket andra tillbehör till dem. Dels från Elu/DeWalt, men även Trend gör mycket som passar till dem. Nu vet jag ju iofs inte vad det är för modell, men det finns till många i alla fall.
 
Mr Handyman skrev:
Det finns väl inga multifrässchabloner från Elu/DeWalt (Elu bakades in i DeWalt för drygt tio år sen), men det finns däremot väldigt mycket andra tillbehör till dem. Dels från Elu/DeWalt, men även Trend gör mycket som passar till dem. Nu vet jag ju iofs inte vad det är för modell, men det finns till många i alla fall.
MFS från Festool bygger bara på att fräsen har en slät sula och en 30 mm kopierring, finns ingen annan koppling mellan fräs och MFS, så till det går det med i princip vilken fräs som helst. För de andra fräsmallarna (zinkfog, ...) från Festool är de från Leigh bättre, och de har kopplingar till väldigt många fräsar, så återigen är man inte bunden till en viss fräs.

Så även om man kan ha skäl att byta fräs är det sällan tillgång till mallar som är skälet. Fäste i fräsbord kan vara viktigt och värre. Utöver det, det man framförallt behöver i en fräs är styrka, jämn gång, reglerbart vavtal, mjuk rörelse i huset utan glapp, bra distans till kant, bra koppling till någon typ av rak skena, bra stabiliserand bred sula, bra centrering av kopierringen, bra fininställning av djup. Till det kommer diskussionen om 12 mm eller ej. Med det som skäl finns det kanske all anledning att köpa ny fräs.

--- Mats ---


--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
MFS från Festool bygger bara på att fräsen har en slät sula och en 30 mm kopierring, finns ingen annan koppling mellan fräs och MFS, så till det går det med i princip vilken fräs som helst. För de andra fräsmallarna (zinkfog, ...) från Festool är de från Leigh bättre, och de har kopplingar till väldigt många fräsar, så återigen är man inte bunden till en viss fräs.

Så även om man kan ha skäl att byta fräs är det sällan tillgång till mallar som är skälet. Fäste i fräsbord kan vara viktigt och värre. Utöver det, det man framförallt behöver i en fräs är styrka, jämn gång, reglerbart vavtal, mjuk rörelse i huset utan glapp, bra distans till kant, bra koppling till någon typ av rak skena, bra stabiliserand bred sula, bra centrering av kopierringen, bra fininställning av djup. Till det kommer diskussionen om 12 mm eller ej. Med det som skäl finns det kanske all anledning att köpa ny fräs.
Nej, visst, MFS eller Varijig (Trend) är inte märkesberoende. Andra tillbehör finns det som sagt gott om till Elu. Nu vet vi inte vilket modell av Elufräs du har, det skulle förstås underlätta för fortsatta funderingar på vilken typ av fräs som vore lämpligt komplement. Och om du har problem med den så kan du säkert få något slags hjälp här också.
 
R
Nu vet jag hur jag kan gå tillväga när det gäller mallar för luckorna! Intressant! :)

Lite OT; Känner ändå att jag vill köpa ny handöverfräs. Passar ex Festools 1010 EBQ för Leighs zinkmallar (om jag nu vill köpa en sådan senare)?

Jag ska ner och känna på handöverfräsar. Vet inte vad som passar mig, även om Festools och DW m.m. är bra produkter. Köper från Tyskland eller UK, typ.
 
RtZ skrev:
Nu vet jag hur jag kan gå tillväga när det gäller mallar för luckorna! Intressant! :)

Lite OT; Känner ändå att jag vill köpa ny handöverfräs. Passar ex Festools 1010 EBQ för Leighs zinkmallar (om jag nu vill köpa en sådan senare)?

Jag ska ner och känna på handöverfräsar. Vet inte vad som passar mig, även om Festools och DW m.m. är bra produkter. Köper från Tyskland eller UK, typ.
Festool passar bra till Leighs mallar, Har både en OF1010 och ett par Leigh mallar och kör dem ihop. Men skall du fundera på en kompletterande fräs och den gamla är en 8 mm, fundera då också på om du skall ha 12 mm på den nya, och hur viktigt ett fräsbord är för dig.

Skall du zinkfräsa finns det inte mycket som är bättre än en Leigh mall. Men för mycket annan fräsning är ett fräsbord bättre än Leigh mallar.

--- Mats ---
 
R
Min gamla fräs är på 6mm. Har kikat på 12mm och de verkar tunga, och därmed svårhanterliga vid handfräsning? Men bättre stabilitet och kraft i fräsningen?

Tänkte ha den för handhållen fräsning efter mallar. Raka snitt, rundade kanter, välvda profiler i köksskåp, m.m. Ek är ett hårt träslag och det är något jag skulle vilja fräsa i
 
Redigerat:
RtZ skrev:
Min gamla fräs är på 6mm. Har kikat på 12mm och de verkar tunga, och därmed svårhanterliga vid handfräsning? Men bättre stabilitet och kraft i fräsningen?

Tänkte ha den för handhållen fräsning efter mallar. Raka snitt, rundade kanter, välvda profiler i köksskåp, m.m. Ek är ett hårt träslag och det är något jag skulle vilja fräsa i
Oj, 6 mm är klent, vanligt i england, men 8 mm är vanligt här. Jodå, 12 mm är tyngre och svårhanterligare. När jag gjorde mitt val av hyvel ville jag ha 12 mm, men fick till slut nöja mig med 8 mm just för att kunna fräsa lättare för hand. Fräsen blev dock en verklig favorit för mig (en OF1010 om vi bortser från de första månaderna med en Alpha tools fräs). Använt den väldigt mycket. Man klarar väldigt mycket med 8 mm, men de riktigt stora fräsarna håller det inte för. Så till slut skaffade jag mig en andra fräs (OF 1400 för att jag vill kunna anväda den som handhållen fräs). Har använt den med ett antal större frässtål och är nöjd. Den extra stabiiteten är bra inte bara i större fräsar, minskar vibrationerna i mindre fräsar med. Har dock inte plockat ur den ur fräsbord på tid och evighet, och använder fortfarade min OF1010 ihop med MFS och Leigh jiggen.

Bästa rådet trot jag är att du tittar på vika saekr du vil kunna fräsa. Från det vet du sedan om du kan avstå från 12 mm.

--- Mats ---
 
Få fräsar med 12 mm som man vill köra på frihand typ, de gör sig bäst i bord.
Jag avskyr Festos fräsar men älskar DW's Deras 625 tror jag man kan se som en av världens bästa allroundfräsar.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Få fräsar med 12 mm som man vill köra på frihand typ, de gör sig bäst i bord.
Jag avskyr Festos fräsar men älskar DW's Deras 625 tror jag man kan se som en av världens bästa allroundfräsar.

/Kent
Är det pistolhandtaget eller något annat?

--- Mats ---
 
Japp, pistolhandtaget, jag kan inte med det alls.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.