Den funkar inte på min betong. Betongen är stenhård och väldigt kompakt. Har provat... :(
 
Köp en hålsåg med ilödda skär av bra kvalitet (=samma konstruktion som på ett borr till borrhammare) , kostar ca 1000:- inkl hållare, borr och moms. Sen måste du klart ha en maskin med SDS-fäste för att kunna använda den.....
Håller garanterat för alla dina dosor i massiv betong.
 
Hej
För att spåra i lättbetong använder man en krats

Tänk er att bocka en kniv som ett u och sätt ett skaft på u et och dra så skär eller kratsar man ett spår


MVH L-Å
 
Hej,

jag vill även veta ett svar på trådskaparensfråga om hur man fäster dosorna i hålet man gjort. Visst, fästa kan man göra på några sätt men vad är godkännt och bra?
 
Hej,

har byggt i lättbetong (Ytong) och då fäste vi dosorna med polyuretanlim (expanderande trälim) med mycket gott resultat.

/Martin
 
Jag hade funderingar om lim häromdagen. Gillar inte riktigt tanken med spik i väggen. Vad händer med putsen när spiken börjar rosta av någon anledning? Spricker och blir fult är min gissning.
 
Rypos skrev:
Jag hade funderingar om lim häromdagen. Gillar inte riktigt tanken med spik i väggen. Vad händer med putsen när spiken börjar rosta av någon anledning? Spricker och blir fult är min gissning.
Om det blir så fuktigt så att spiken rostar bör man åtgärda fuktproblemet omedelbart.
I normala fall finns det ingen risk att spiken rostar, hur skulle det isåfall gå med armeringsjärnen?

/ Kai
 
Dessutom är ju spik oftast galvade och står emot rost förhållandevis bra.

Vi har skråspikat VP-rören som ligger i ytterväggarna och har hittills inte märkt några problem med den metoden.

/Martin
 
Skruv typ grabber går bra att fästa med, om man vill ha det riktigt säkert köp hålband som är plastat och fäst som en ögla runt bandet. Dosor kan du limma fast med gips genom att stryka gips på dosan (multi) samt att vrida runt den i hålet. Kan fästas med skruv medan gipset torkar.
 
Jag fäste rör och dosor med skruv och fyllde sedan igen med murbruk. Längst ut jämnade jag ut med spackel. Blev mycket bra.

Verktyg som användes var liten slägga, huggmejsel och vinkelslip. Innan jag börjar med nästa rum tänker jag dock investera i en borrhammare.
 
Hej, gällande dosor.

Hus fäster ni med skruv? Inifrån dosan? Verkar lite vanskligt med metall inne i dosan. Från sidan kommer man ju inte åt om man inte bilar upp rejält mycket.

När ni pratar lim/gips, är det bara o klena på och sedan fylla igen glipor vid sidan när limmet/gipset torkat?

EDIT/ hm tänkte inte på att de flesta apparatdosor mm har även spikinfästning framifrån.
Frågan om gips/lim kvarstår.
 
Jag har fräst spår med hammare och stämmjärn. Det gick fort och smidigt, det var iof i lättbetong men kan absolut rekomenderas. Köp flera billiga järn, de går sönder hur dyra de än är. (ett tips är skyddsglasögon då det spritter stenar och lättbetongbitar som f-n)

Jag har fäst mina eldosor med gipsskruv, klart enklaste sättet att få dem i lod med väggen. Jag har blandat lätt sandspackel med lite gips och kladdat runt dosorna, är det en vedertagen metod, eller finns det något bättre att kladda på med innan man spacklar??
 
Skruva fast en bräda framför, om man skall gipsa sen så lägg gips emellan vägg och bräda så nivån blir rätt och fyll på med PU skum.
Ta bort brädan sen *s*

/Kent

 
När jag för några veckor sedan skulle börja dra lite el i mitt lättbetongbygge så hittade jag bra tips i denna tråd. Jag har provat lite olika sätt och tänkte dela med mig av mina erfarenheter.Jag har inte provat spårverktygen som finns att hyra och vinkelslipen var inget alternativ för dammets skull.

I ytterväggsblocken som är porösare än innerväggsblocken provade jag mig fram och kom fram till att det helt klart lättaste var att borra upp spåret med en pluggskärare(Biltema pluggskärsset 20-175) Det var bara att hålla borrmaskinen eller skruvdragaren snett och köra på, gick ganska snabbt att få in känslan för rätt djup. Ett av skären gjorde rännan exakt 16 mm vilket gjorde att det bara var att trycka in slangen i rännan för att få den att sitta, behövdes altså ej spikas fast.

Till innerväggarna var det enklaste att köra med hålkälsmejsel till borrhammaren. Det fungerade tyvärr ej på ytterväggsblocken som bara slogs i sönder.

PU-limma doserna fungerade klockrent.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mjukvarutönten
  • Laddar…
diamantklinga att spåra i putsen med sen tag man resten med yxa......rör o dosor fäster man lätt med spik.....gärna en blank som man har i en spann vatten.....då rostar dom fast på nolltid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.