Hur fäster jag VP-rör och apparatdosor i lättbetongvägg?

Tänkte fräsa spår för infällnad av VP-rör och apparatdosor i putsad LECA-mur i källaren. Men hur får jag fast grejerna innan jag putsar över? Fästmassa?

Några allmänna råd om att dra infälld el i puts?
 
Frågan är aktuell för mig med, så jag hoppas någon svarar. Hur drog man el när man byggde hus i lättbetong?
 
Huggmejsel och lillsläggan kan fungera. Annars gör du spår med vinkelslip och hugger bort betongen med mejseln (men det dammar av vinkelslipen).
 
Dammar åt h-sicke för mycket... Borrhammare... med skedmejsel :)
 
Vaddå, kan man skråspika i lättbetongen för att fästa rör? Det var verkligen smidigt.
 
Betongspårfräsen och en bra grovsugare så dammar det inte speciellt mycket. Spika för att få fast rören får man göra i fogarna.
 
Jag kör med betonborr och skruvdragare. Blir några hål att borra, men det funkar och är en billig lösning. Sen dammar det inte i närheten så mycket som med en vinkelslip.
 
Hur djupt fräser ni? Anta att man sätter VP16.
 
Kör man med 16mm rör så brukar jag gå in ca 20mm. Slipper man spackla så mycket ;)
 
geschwint skrev:
Dammar åt h-sicke för mycket... Borrhammare... med skedmejsel :)
Visst, men lite damm har ingen dött av ;) Har själv använt vinkelslipen i garaget på betong och till tegelväggar inomhus, men det var innan vi hade flyttat in i huset. Tror inte att det vore lika populärt i dag när vi bor i huset ;D
 
  • Gilla
freen143
  • Laddar…
Om du använder en spårfräs och en riktig byggdammsugare så dammar det knappt nåt alls. Utan dammsugare kommer du inte kunna andas efter två minuter !!
 
Hej!

Jag har en liten följdfråga...

Hur/vad använder man för att fräsa/borra för dosorna?

/Jonas
 
Skulle köra med diamantkrona och sedan bila bort mittklossen. Eller helt enkelt borra med 20-24mm borr på lämpliga ställen nära markeringarna och sedan fin-bila med mejsel i borrhammaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.