Sök på nåtmassa på biltema.se ... ;)
 
För att nåtmassan skall sitta bätre primar man och vid åtskilliga tillfällen när det läggs skeppsdäck i furu så sitter nåten bättre om man lagt lack i nåten först alltså inte svindyr primer utan samma lack som läggs på däck sedan.

Min erfarenhet är att nåtmassan sitter bättre på en glansig yta än trären obs detta gäller sikas nåtmassa.

Ta inte detta som den enda sanningen då det verkligen räder dalade meningar om huruvida man skall prima eller lacka spåret innan nåtning.

Teak är ju så fet så där behövs riktig primer som fäster på teak.

Pär
 
Redigerat:
Nä nåtmassan kommer inte att dras upp ur spåret bara för att spåret är grunt.

Pär
 
När jag skulle göra detta själv började jag i ett rum med ogräskrafsor för trädgården. Såna man använder mellan stenplattor. Det gick men var fruktansvärt slitit och blev inte så jämnt.
I det andra sovrummet och hallarna på både övervåningen och undervåningen körde jag med handöverfräs (en grön Bosch). Det gick mycket bra trots att jag körde på "frihand". Närmast väggarna fick jag köra för hand med räfsorna. Jag kan lova att ingen ser de ev. avvikelser som blir av detta förutom den som gör det just då.
Anledningen till att jag valde handöverfräs istället för någon sänksåg eller liknande är att gamla golv är ju spikade i sponterna. I mitt fall med någon form av "spik" som såg ut som ca 5 mm breda plåtskivor och dessa ville jag inte sätt något sågblad i.
Golvet var mycket gammalt och det var mycket grus och annat i de gamla sponterna, så det gick åt ett antal notfräsar.
Sedan fyllde jag allting med fogmassa, som jag slätade ut platt mot golvet. Det fick, när det hade torkat, en liten sänkning, som inte var mer en någon mm djup. Det blev enligt mitt tycke väldigt lyckat.

2011-05-12 11.17.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det enda misstaget jag gjorde var att inte bottna med något under fogmassan och det har resulterat till att på vissa stället uppstår små sprickor mellan fogmassan och golvet under vintertid, när golvet krymper. Inget som stör så mycket men det beror nog på hur känslig man är. :D
Om jag skulle göra om det, skulle jag nog ta mig tid till att använda någon tejp eller liknande så att fogmassan inte fäster i bottnen på fogen.
 
Redigerat:
"Att lacka över nåtmassan rekommenderas ej! Om det ändå görs måste nåten vara genomhärdad innan den lackas. Torktiden på lacken förlängs med flera veckor. 290 ml."
-Biltemas nåtmassa

Blir nog sika ändå om ingen fyller i med något intressant.
Vad använde du och nåta med?
Samma visa här med spik, får nog köpa billiga fräsar... :p
 
Jag använde övermålningsbar fogmassa för trä.
Det finns en variant för trägolv som är slipbar (tyvärr inte den jag använde p.g.a. kostnaden).

Jag vill minnas att det var Bostiks Akrylfogmassa 820 i furu-färg.
Jag köpte den på Bauhause (billig) men den finns på de flesta bygghandlare,, som Beijer m.fl..

De flesta fräsarna köpte jag från England, till överkomligt pris.

Jag körde fräsen fram till spikarna och höjde den sedan över spiken (för att inte köra sönder notfräsen) och sänkte ner den till inställt djup efter spiken.
Runt spiken rensade jag sedan med kniv. På djupet spelar det ingen större roll om det blir ojämnt då kanterna mot golvytan är fina och kom att täckas av fogmassan.
 
Redigerat:
hsd
Du ska fräsa och slipa samt lacka/olja innan nåtning
 
hsd
lägg en nåtlina /snöre i botten innan fogmassan
om Du lägger maskeringstape på var sida om spåret så slipper Du.kladd på golvet
 
Tänkte göra i denna ordningen efter att ha pratat med mattläggare:
Fräsa, nåta, slipa, lacka.
Varför är det bättre att slipa innan nåtning?
 
hsd
om det sticker upp lite av massan blir det inte snyggt efter slipning, dessutom bör den vara genomtorr vilket kan vara svårt att avgöra
btw. jag har på de senaste golven vaxat med hårdvax ( i stället för lack), då ska jag förhoppningsvis slippa slipa nästa gång det är dags för uppfrächning
 
Det går utmärkt att slipa på nåten. Förstår inte varför den skulle bli ful?.

Pär
 
Blev med fräs idag, en begagnad of 1400 från ebay.
Dock blixtrar det ifrån den när jag testkörde, typ från kolen. Standard eller klaga?
 
Kolla kolen innan du klagar, de ska vara lättåtkomliga. Är de kassa så är det inte mer med det, det är en slitagedel. Det _kan_ ju också vara så att säljaren precis bytt kol och inte kört med maskinen. Kan blixtra lite när de slits in i början.
 
Bockar o bugar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.