phl skrev:
Det dåliga med den är väl att subbasen endast spännes fast runt fräskroppen (motorn). Höjdinställning sker genom att man lossar spännet och justerar in höjden. På Dewalts D26200 sker höjdjusteringen genom att hela fräskroppen gängas i och ur subbasen. Det senare är en genialisk konstruktion som är mycket exakt. Du kanske oxo vill vara med på en D26200-beställning? :)
Glöm bara inte att metoden för höjdinställning fungerar dåligt om man skall fräsa med kopierring i en sinkjigg eller liknande. Det hänger samman med att centreringen av kopierringen ändrar vinkel när man höjdjusterar. Med en sänkfräs tar cantreringsfelet ut sig självt.


Skickat med Tapatalk
 
phl skrev:
[länk]

Miles har den för en hundring mindre men det äts upp av deras frakt.
Fick vi klarhet i huruvida man vred på kroppen på den där för höjden? I sådant fäll är den ju bra mycket bättre än snäpp lösningen som är på Bosch motsvarigheten. (Som jag har i en låda och som väldigt sällan får se dagsljus... )
 
slacker skrev:
Fick vi klarhet i huruvida man vred på kroppen på den där för höjden? I sådant fäll är den ju bra mycket bättre än snäpp lösningen som är på Bosch motsvarigheten. (Som jag har i en låda och som väldigt sällan får se dagsljus... )
Kolla 39 s in i [ame="http://www.youtube.com/watch?v=E_SL4cZsraw"]denna[/ame] videon (och njut av dialekten).

EDIT: Inlägget blev lite märkligt formaterat. Youtube-länkar hanteras tydligen på ett nytt sätt...
 
mattiasp skrev:
Glöm bara inte att metoden för höjdinställning fungerar dåligt om man skall fräsa med kopierring i en sinkjigg eller liknande. Det hänger samman med att centreringen av kopierringen ändrar vinkel när man höjdjusterar. Med en sänkfräs tar cantreringsfelet ut sig självt.
Utan att ha ens orkat följa ditt och Mats resonemang kring det där med kopierringarna så skulle jag hävda att inget är ett problem så länge kopierringen är självcentrerande med god tolerans. Spelar mig iaf noll roll på en D26200 då jag nog aldrig skulle köra kopierringar i den. Tror inte ens det går i D26200, då måste man nog köpa plunge basen.
 
Jo, med plunge-basen blir det naturligtvis rätt. Jag är väl inte ensam om att ha långa obegripliga teoretiska diskussioner med en viss annan medlem? ;)


Skickat med Tapatalk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.