H hempularen skrev:
Dina tänkta skarvar på vinden.

1. Skarvarna måste göras i dosor.
2. En dosa per grupp, vilket borde innebära en per kabel/rör i ditt fall.
3. Om du drar rör mellan varma och kalla delar i huset (vinden är kall) så behöver du hindra kondens i röret. Oftast kan man göra det genom att pilla upp lite isolering i röret på den varma sidan, för att hindra varm fuktig luft från att strömma in i röret.

Sådana där presshyllsor som du nämnt i tidigare inlägg används iblan för skarvning I en central. Alltså om trådarna är för korta i samband med byte av elcentral. Men då ligger skarvarna inspekterbara i centralen.
Så er det som i Danmark. Jeg kommer til at have næsten 30 grupper. Det er mange dåser :(
 
H hempularen skrev:
de försörjs via två olika grupper
"Grupp" i detta sammanhang betyder en säkring i centralen, eller en grupp av tre sammanhöriga säkringar för exvis en spis eller varmvattenberedare.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
"Grupp" i detta sammanhang betyder en säkring i centralen, eller en grupp av tre sammanhöriga säkringar för exvis en spis eller varmvattenberedare.
Den er jeg med på..
 
När vi byggde om, så rev vi en innervägg på första våningen. rakt under den i källaren sitter elcentralen. Det gick inte helt oväntat nästan 30 elrör i väggen upp till taket på den våningen, många av dem fortsatte upp till taket på andra våningen.

Det blev att låta alla 30 böja av i ett U ut mot ytterväggen. De flesta gick att dra om så att de inte behövde böja tillbaka riktigt hela vägen sedan i taket. Man vill ju helst undvika att få 4 extra krökar på varenda rör.

Den väggen vi rev var en vägg i ett mindre badrum, och bakom spegeln i badrummet hittade jag en dosa där husets telefonledning var skarvad, den dosan hade jag letat efter i flera år. Telefonledningen gick in i ett rör i källaren som ledde upp till vinden, från vinden gick det ner till jack i ett antal rum i hela huset. Men ledningen kom ut på vinden som lösa korskopplinstrådar, men gick in i röret som en kabel i källaren. Och de satt tvärfast om man drog. Så jag visste ju att det fanns en dosa någonstans. Men bakom badrumsspegeln var nog det sista stället jag hade väntat mig.
 
Telefon på toaletten. Excentrisk tidigare ägare?
 
Detta är en standard "grupp" från elcentralens säkring till ett rum i huset. Max 1-2 rum / grupp.


 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
F fromDKtoSE skrev:
Om det var muligt, ville jeg gerne installere brytare som brytar nollen - men jeg arbejder ibland også med udstyr der kan inducere en spænding i nollen og om man kommer til at røre den + P/E, kan man få et "rap over nallerne" som man siger i DK. :)

Jeg skal se om jeg kan tage et billede af en af uttagene - det kan være jeg tager fejl, men jeg mener bestemt ikke at der var en dåse. Jeg har en kollega der har set det samme i sit hus.

Jeg vil dra flexslange på vinden, men om jeg skal have nyt uttag midt i eksisterende væg, er det nemmeste at bore et hul og stoppe røret ned - så ved jeg ret præcist hvor jeg skal bore for at få fat i det, i den anden ende.

Ideen er at ledningerne skal skarvas på vinden, så man forlænger de eksisterende kabler og endast drar nye kabler til de steder jeg skal have renoveret ändå. Frågan er om det må være en dold sarvning (som i DK) eller om det skal være synligt og hvert kabel måste have sin egen dåsa?

finns tabellerne ikke på nettet? 600 kr er dyrt for en tabel jeg skal bruge 4 gångar :)
Nollan och jorden är egentligen ihopkopplade,troligen som senast i matande kabelskåp, om er fastighet är äldre kanske vid mätaren, det ska inte kunna bli något större spänningsfall eller potentialskillnad mellan nolla och jord.

Dold skarvning är inte tillåtet inomhus.
 
S Slugge skrev:
Nollan och jorden är egentligen ihopkopplade,troligen som senast i matande kabelskåp, om er fastighet är äldre kanske vid mätaren, det ska inte kunna bli något större spänningsfall eller potentialskillnad mellan nolla och jord.

Dold skarvning är inte tillåtet inomhus.
Ah Det kalder vi "nulling" I Danmark. Det samme på svensk? Det er forbudt i Danmark siden 90erne. Gør man fortfarende det I Sverige ved nye huse?

Findes der en løsning til når man skarver mange kabler på én gang, så man ikke skal have 25 dåser?
 
F fromDKtoSE skrev:
Ah Det kalder vi "nulling" I Danmark. Det samme på svensk? Det er forbudt i Danmark siden 90erne. Gør man fortfarende det I Sverige ved nye huse?

Findes der en løsning til når man skarver mange kabler på én gang, så man ikke skal have 25 dåser?
TN system, transformatorns nollpunkt är direktjordad. https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet-systemjordning-skyddsjordning

Vad ska du skarva och varför?
 
S Slugge skrev:
TN system, transformatorns nollpunkt är direktjordad. [länk]

Vad ska du skarva och varför?
NY elcentral annatstads i huset. Vil forlænge eksisterende kabler, da jeg skal renovere senere og ikke vil dra nye kabler än.
 
Du vill skarva tillfälligtvis för att roligt kunna dra nya kablar i framtiden?

Kan du inte byta innehållet mot plintar,är framtiden snar kanske Wagos på DIN-placerade hållare?
 
S Slugge skrev:
Du vill skarva tillfälligtvis för att roligt kunna dra nya kablar i framtiden?

Kan du inte byta innehållet mot plintar,är framtiden snar kanske Wagos på DIN-placerade hållare?
Jeg skal flyttea elcentralen og vil skarva nu for at dra nye kabler i fremtiden ja.
Jeg ville gerne bruge plintar på din skena men kan forstå længere oppe i tråden at der kræves en separat dåsa for hver enkelt gruppe .
 
Jag hade i alla fall inte tvekat att göra någon tillfällig lösning, så länge det blir ok. Om det nu är detta som blir bäst.

Är problemet nu att du har många gruppledningar och inte vill dra så mycket kabel mellan centralerna?

Kan du inte slänga in ett knippe i en kabelkanal, modell större? Du kan säkert effektivisera bort en del grupper under renoveringstiden.

Rekommenderar inte att du drar någon mångledare till detta.
 
S Slugge skrev:
Jag hade i alla fall inte tvekat att göra någon tillfällig lösning, så länge det blir ok.

Är problemet nu att du har många gruppledningar och inte vill dra så mycket kabel mellan centralerna?

Kan du inte slänga in ett knippe i en kabelkanal, modell större? Du kan säkert effektivisera bort en del grupper under renoveringstiden.

Rekommenderar inte att du drar någon mångledare till detta.
Nej problemet er at om kravet er at der skal være en dåse pr gruppe man skarver, vil jeg ende med 25 dåser på vinden og jeg tycker det er en ful løsning. Funderer på om man kunne gøre en mere kompakt løsning.
Faktisk vil jeg have flere grupper efter renovering, for jeg vil dele rum og funktioner så at man ikke skal stænge av halvanden af huset når man bryder en gruppe
 
Ska du ändå dra rör på vinden kan du väl lika bra skarva ihop rören och dra i nya ledare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.