Vi har gjort på flera olika sätt...

-Renoveringstapet utanpå funkar, men man måste spärra treetexen med färg för att den inte ska suga upp allt tapetklister. Det funkade dessutom dåligt för oss att behålla den gamla tapeten på treetexen, limmet från renoveringstapeten blötte lös den gamla tapeten från treetexen med bubblor som följd. Rå treetex + färg + renoveringstapet funkar bättre.

-Renoveringsgips på treetex. Funkar bra om treetexen är hyfsat plan. Är väggen bulig så kommer repgipset att delvis följa bulorna.

Riva ut och ersätta med gips gör vi i rummet vi håller på i nu. Det känns ärligt talat som att det är enklaste sättet att få ett bra slutresultat. Våra ytterväggar är 40 cm tjocka, så isolervärdet i treetexen känns som en icke-fråga för oss, dock har treetexen trevliga ljuddämpande egenskaper som man kanske kommer sakna.
 
Ett souterränghus från 1964 är sannolikt ett fasadtegelklätt trähus med regelstomme på en källargrund av betonghålsten på en oisolerad betongplatta. En yttervägg på övre planet i genomskärning utifrån och in bestod sannolikt av halvstens fasadtegel, luftspalt på ca 2,5 cm, asfaltpapp av någon sort, 2x4 tums träreglar med 60 cm mellanrum fyllt av 10 cm mineralullsskivor, spännpapp, horisontell glespanel och 16 mm gipsskivor. Du behöver inte bryta upp väggen. Så byggde man mellan 1950 och 1975.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Stort tack för alla svar! Men som sagt så kommer nog behålla den på alla väggar förutom i sovrummet där jag redan rivit ner den :p sen köra med 13mm gips över skiten. Blir intressant att se skillnaden i vinter i vårt sovrum, och i döttrarnas där jag behåller det.
 
M Miki_s skrev:
Huset är ett sutteränghus ifrån -64 med tegel på övre plan. Frågan är vad det kan vara för isolering mellan planket och teglet så att säga. Kan gissa på att de körde med spån på den tiden? Hade vart intressant att bryta upp ett par plankor för att se.
Tretexen är inte bara isolerande mot kyla men också mot ljud, leder värme dvs också kyla jag har tänkt montera tak värme och ska andvända gips som ytbehandling pga gipsens lednings förmåga.
 
Fast förr tillbaks så monterade man ju inte tretex för isoleringens skull. Det var nog mest för att få en bas för vidare ytskikt. Det går betydligt bättre att tapetsera på tretex jämfört med rå plankvägg tex...........Ville man måla så fortsatte man ev med masonit.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast förr tillbaks så monterade man ju inte tretex för isoleringens skull. Det var nog mest för att få en bas för vidare ytskikt. Det går betydligt bättre att tapetsera på tretex jämfört med rå plankvägg tex...........Ville man måla så fortsatte man ev med masonit.
 
Man kan tycka eller tro vad man vill om den saken men mitt hus blev byggt 1952 och har dubbla lager Tretex i tillägg till 10 cm mineralull som isolering han som byggde var byggmästare liksom 3 av sönerna vilka också bekräftade frågan om Tretex som isolation.
 
Jo det är klart att man kan addera tretex om man är ute efter lite mer isolering men det jag menade var mest rent generellt. Det är ju inte så att de skippade tretex om det var bra isolerat i övrigt. Nåt ska de ju sätta ytskikt på också och det fanns inte så mycket annat förr. Tretex och masonit var väl det som stod till buds bortsett från träpanel då.
 
  • Gilla
Rillzzz
  • Laddar…
M Miki_s skrev:
Stort tack för alla svar! Men som sagt så kommer nog behålla den på alla väggar förutom i sovrummet där jag redan rivit ner den :p sen köra med 13mm gips över skiten. Blir intressant att se skillnaden i vinter i vårt sovrum, och i döttrarnas där jag behåller det.
Märkte du någon skillnad?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.