Hej! Tänkte fråga vad ni tror om detta? Orkar inte hålla på att sprackla och slipa så river bort dessa skivor och tänkte sätta upp vanliga 13mm gipsskivor istället. Men är fundersam över ifall dessa skivor "jag inte vet namnet på" isolerar bättre än gips? Någon mer som gjort på samma vis?

Renoveringsarbete på vägg med halvt bortriven panel framför ett fönster, elverktyg på fönsterbrädan och stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Rivet hörn av en vägg med synlig träpanel och rester av okända isolerande skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Det ser ut att vara någon tretex skiva eller liknande. Det är ingen märkbar skillnad i isoleringsförmåga på tretex kontra gips. Gips är betydligt trevligare att arbeta med.
 
  • Gilla
Miki_s
  • Laddar…
Precis:) det är extremt mjukt. Jag kunde kört med renoveringsgips men de är betydligt dyrare samt att jag slipper hålla på med lister runt fönster och dörrar då det blir exakt samma tjocklek som innan på väggarna:)
 
E
Renoveringsgips är ett krig att hålla på med. Kör 90 breda ergo gips. Trevliga att arbeta med samt betydligt lättare än "vanliga" 13 mm skivor.
 
Efter att läst runt lite angående tretex så var det tyvärr som jag hade tänkt mig. Att det isolerar väldigt bra, så kommer nog behålla den i resten av huset. Men frågan är hur mycket bättre än gips det isolerar? Är det inte jättestor skillnad så vill jag helst riva ner skiten för att få raka väggar överallt.
 
Diagram som jämför erforderlig tjocklek och värmeledningsförmåga för olika byggmaterial som trä, gasbetong och betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tabell som visar olika byggmaterials värmeledningsförmåga med värden från Swedisol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Om jag förstått det rätt så isolerar tretex till och med bättre än cellplast och mineralull? Men frågan är hur mycket en 12,7mm tretex skiva är i jämförelse med t.e.x cellplast? Alltså lika mycket som en 50mm cellplastskiva eller en 30mm om ni förstår vad jag menar?:)
 
Enligt din lista är den väl sämre än både mineralull och cellplast?
Sen är ju 13mm isolering liksom ingenting egentligen. Man vill ju ha 300mm.
Man kan låta Tretexen sitta kvar utan problem med gips utanpå, men att räkna isolervärdet känns bortkastat.
 
  • Gilla
Nybergzzz
  • Laddar…
Men tretexten har en lambda på 0,036 och cellplast 0,037? Men jämför man med gips så har ju den 0,25.. Problemet är att jag inte har någon koll på lambdavärde så vet inte riktigt hur stor skillnad det gör om man behåller tretexten eller tar bort den:/ vill ju somsagt helst ta bort den.
 
Hej
13 mm skiva är så tunt så jag skulle inte oroa mig, byt tätlist i ett fönster har du förbättrat isoleringen mer än vad du förlorar på bytet tretex till gips.Jag har slängt ut massor med Tretex ur mitt hus. Brutet i småbitar är det bra som braständare. Men ta inte för mycket, det brinner intensivt. :)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jag har lämnat treetexen på väggarna i 2 rum och använt som komplement till osb/plyfa och skruvat gips utanpå. Jag är ju inte överdrivet imponerad av treetexen. Prova att dra i en skruv i treetexen och dra ut med hovtång eller koben och sen samma på osb eller plyfa så förstår du
Man ska även tänka på att det knappt går att måla treetex.
Ifall du inte slår gips utanpå så är det tapet eller microlit som gäller

Tillägg, i övriga rum har jag alltså rivit till stommen för att bli av med treetexen. Använd mask när du river, man snyter brunt i flera dagar annars.
 
Redigerat:
Kan tillägga att alla fönster ska bytas ut mot 3-glas PVC framåt våren. Vilket betyder att de isolerar mycket bättre än de här gamla som sitter nu.

Det är väldigt olika svar man får, verkar som att hälften av folket behåller och den andra hälften river ner och kör med enbart gips:) ska nog behålla min iaf pga det blir bättre isolering.
 
Lambdavärdet är ett mått på ett byggnadsmaterials specifika värmeisolerande förmåga och mest intressant när man skall jämföra olika material. Treetexskivorna var populära i en tid då den vanligaste ytterväggen bestod av 3 tums träplank utan annan isolering. Med dagens höga isoleringskrav är treetexskivornas effekt försumbar. Man kan dock gärna låta dem sitta kvar täckta av något annat material som är lättare att ytbehandla.
 
Huset är ett sutteränghus ifrån -64 med tegel på övre plan. Frågan är vad det kan vara för isolering mellan planket och teglet så att säga. Kan gissa på att de körde med spån på den tiden? Hade vart intressant att bryta upp ett par plankor för att se.
 
Vi satte renoveringstapet över vår treetex. Blev helt okej. Man får använda lite längre skruv för att fästa saker i träet bakom.

Men visst är det ett satans skitmaterial... i köket kommer vi att fimpa det. Matsal och vardagsrum fick det vara kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.