P
L lat skrev:
Jo, jag har sett den där men undrar lite iom mina empiriska iakttagelser...
Forskaren bakom studien har uttryckt sin förvåning över resultatet, men vetenskap är ju vetenskap.

Han berättade att fågelinventeringar på SLU inte visade någon generell minskning av fåglar heller. Fler fågelarter ökar än minskar.
Internationellt minskar dock insekter med mellan 1 och 2 procent per år.

Allt detta gör att jag verkligen ser fram emot att läsa rapporten när den publiceras i höst.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Körde förbi Uppsala för några veckor sedan och där blev rutan smockfull. Så nått rätt gör dom där.

"Inte en enda" insekt resten av den 60mil långa resan norr.
SLU ligger i Uppsala. :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P pmd skrev:
Enligt en SLU-studie har antalet insekter inte minskat i Sverige de senaste 35 åren.
[länk]

Studien är inte publicerad än, så det ska bli intressant att läsa den i höst.
Rätt tragiskt.

Upplever dock att myggen blivit fler samtidigt som övriga insekter minskat kraftigt.
 
P
Vad är det som är tragiskt?
 
Ni som tycker att det är klart färre insekter som dör mot era framrutor - kör ni fortfarande likadana bilar som när ni var små, eller har era nuvarande bilar ett mycket lägre luftmotstånd? Jag vet inte, men jag tycker att det borde göra rätt stor skillnad nu med mycket bättre form på bilarna.

Sedan angående nyheten. Jag blir alltid väldigt skeptisk när någon i Kina har kommit på något smart för att "en gång för alla" få bukt på något i naturen. Det har inte gått jättebra de gånger de försökt tidigare.

Som en liten bonus får ni en bild på en av "mina" flugsnapparungar. Tack och lov äter de väldigt mycket annat än just myggor.
En liten fågelunge sitter på en gren med bakgrunden suddig och grön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad är det som är tragiskt?
Kanske att min läsförståelse inte är på topp :)

Läste såklart att det minskat.
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.