Puh att räkna tilläggsisolering va svårare :)
men om man har uvärde 0,25 på 30cm vägg vad blir då uvärdet efter ytterligare 10cm isolering med lambda 0,040

blir det ?

1 / 0,25 = 4
1 / 0,4 = 2,5

1/6,5 = 0,154??
 
Redigerat:
gb79 skrev:
blir det ?

1 / 0,25 = 4
1 / 0,4 = 2,5

1/6,5 = 0,154??
Jag skulle vilja påstå att du har slagit huvudet på spiken! d^_^b Du har summerat värmemotstånden för de olika delarna helt enligt regelboken. För tydlighetens skull kunde man möjligen skriva 0,10m / 0,040W/m·K men det blir ju också 2,5...
Om du har trä- eller plåtreglar som korsar isoleringsskiktet så kan det vara en bra idé att även ta hänsyn till dem. De leder värme bättre (=sämre för dig) än vad tilläggsisoleringen gör och höjer det slutliga U-värdet lite grann.
 
passar på att fråga om ventilationsförluster oxo, kanske fel tråd men när ni ändå är duktiga på att räkna så...

hitta en formel som var nåt i denna stilen för att få ut förlust i watt per timme.

0,33 ? * 500 kbm ? * 35 tempskillnad * 0,5 luftomsättning/h = 2887 watt
fast med ftx så blir det endast 10-30% av dessa som går till spillo?

eller hur räknar man detta? inte alls säker på ja läste rätt för det verkar mycket.
 
Jag ska bygga en lokal medmåtten 4,20 meter x 13 meter som är i väggen 2,2 meter högt. Taket har en 27 gradig lutning och kan väl anses ha en area på ca 90 kvm. Jag har två dörrar (1 meter breda u-värde 1,1 eller 1,2) 3 fönster: 1 på 1, 5 kvm, ett på ca 1 kvm och ett på 2,25 kvm.
Jag ska ha solarie i halva lokalen ( bidrager med värme).
I marken ska jag har makadam, cellplast 20 cm samt betong 10 cm och på det golvgips (spånskiva?). Väggarna ska byggas av lecablock med "inbyggd" isolering. Huset ska putsas. reglar i taket. Isolering 500 mm mineralull och sedan träpanel. Taket av papp.

Hur i hela fridens namn ska man få ett u-värde på detta kalaset?
Ibland ger man uvärde och ibland anger man lambda.Var får man korrekt värde? Kan man få hjälp utan att det kostar "skjortan" att beräkna detta som kommunen kräver att man ska lämna in.
Hjälp!
Catarina
 
Mikael_L
Välkommen till forumet.

Jag har inte själv hunnit sätta mig in riktigt i den här siten, men den kan kanske hjälpa dig...
http://www.energiberakning.se/
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
ex. 20°C inne 10°C ute (tempdiff = 10) väggarea 10m2 u-värde 0.2, väggen "läcker" 0.2 * 10 * 10 = 20 W energi.
20W * 24 * 365 = 175200 Wh /år, dvs 175kWh/år. (för denna 10 m2 stora vägg)
Njaa, det ska till en faktor gradtimmar också eftersom du inte har värmeförluster alla 365 dagarna på året. Medeltemperatur för exempelvis Stockholm är 6,7 (långtidsmätning) och 300 graddagar (72000 gradtimmar). 72000 gradtimmar x 0,02 kW = 1,44 kWh på ett år.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jo, om man vill räkna ut årsnittet, ja.

Jag blandar helt enkelt bort korten en del. Jag ville nog bara beskriva principen, typ.

Jag skriver t.ex.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med u-värdet i din hand kan du räkna ut energiförlusten.
u med enheten W/m2K = (värme)effekten som passerar konstruktionen är
= u-värde * m2 * tempdifferens. enhet watt.
Och alltså skriver energiförlusten i första meningen, och slutar det avsnittet med att ange effekt istället; watt. :oops:

Det saknas mer här också.
T.ex. de faktorer man lägger till u-värdet för att kompensera ytans kontakt mot luften. Det finns något generaliserat där.


Skapligt trådlyft förresten, nästan 8 år ... :D
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, om man vill räkna ut årsnittet, ja.

Jag blandar helt enkelt bort korten en del. Jag ville nog bara beskriva principen, typ.

Jag skriver t.ex.

Och alltså skriver energiförlusten i första meningen, och slutar det avsnittet med att ange effekt istället; watt. :oops:

Det saknas mer här också.
T.ex. de faktorer man lägger till u-värdet för att kompensera ytans kontakt mot luften. Det finns något generaliserat där.


Skapligt trådlyft förresten, nästan 8 år ... :D

Ingen fara, jag letade efter Lambdavärden på tegelväggar och råkade bara se inlägget. Ha´re ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.