Har försökt med bågsåg till alla möjliga trädslag och olika grader av träfuktighet. Har fem olika bågsågar Alla fastnar .
Det enda som fulnkar att kapa med är fogsvansar av kvalitetsmärken.
Konstigt?
 
Fairlane
Märkligt. Jag har kört med både fogsvans och bågsåg och tycker bågsågen kör jobbet mycket fortare.
Visst händer det att sågen fastnar, men det är rätt sällan. Även motorsågen kan fastna.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
En bågsåg ska skränkas då den annars fastnar bl.a. av att bladen är tunnare. Har bara en gammal som arvegods och fungerar fortfarande bra, även om jag idag helt övergått till motordrivet.
 
  • Gilla
emmschen och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
En bågsåg ska skränkas då den annars fastnar bl.a. av att bladen är tunnare. Har bara en gammal som arvegods och fungerar fortfarande bra, även om jag idag helt övergått till motordrivet.
Kör hellre med svansen än skränker.
Å motordrivet minimalt pga av dyr olja och bensin och jobbig service ( slipa kedja m m)
 
  • Gilla
  • Wow
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Kör hellre med svansen än skränker.
Å motordrivet minimalt pga av dyr olja och bensin och jobbig service ( slipa kedja m m)
Då vet du iallafall vad ditt problem är och bara att köra på med fogsvans, dock sämsta alternativet men du sågar kanske inte så mycket vad så det har någon betydelse.
 
  • Gilla
Mekaniker
  • Laddar…
AXS
Köp en tigersåg om du inte vill köpa olja.
 
  • Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
Alla sågar har skränkta tänder när de är nya. Men det kan minska med tiden. När det sker nyper bladet vare sig det är en fogsvans eller en bågsåg. Hur gamla är bladen till dina bågsågar?
 
  • Gilla
utmedväg19
  • Laddar…
Jag har också samma erfarenhet att fogsvans fungerar bättre. Men jag har fel blad i bågsågen. Det finns blad för färsk ved med lite "spretigare" tänder.
 
  • Gilla
Sadelmakare
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag har också samma erfarenhet att fogsvans fungerar bättre. Men jag har fel blad i bågsågen. Det finns blad för färsk ved med lite "spretigare" tänder.
Det är vad som kallas att skränka sågbladen, du viker tänderna växelvis och fixas på några minuter med skränktång. Som med det mesta måste saker som skötas och underhållas för att fungera som de ska.
 
  • Gilla
Allman och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag fuskar med en ljusstump som dras några gånger på varje sidan av sågbladet. Gör underverk, även på fogsvans.
 
  • Gilla
OleB och 6 till
  • Laddar…
Problemet är väl att bladen till en bågsåg är mjukare så dom kan slipas och skränkas och därmed måste man se till att göra det? Iallafall äldre varianter. Nyare blad kanske är engångs precis som fogsvansen?
 
Det är väl mer från en praktisk synvinkel som sågblad är "engångs". Det går att skränka om och slipa såväl fogsvansar som bågsågblad. Men de flesta väljer att köpa nya i stället eftersom det är mycket enklare.
 
A AndersS skrev:
Det är vad som kallas att skränka sågbladen, du viker tänderna växelvis och fixas på några minuter med skränktång. Som med det mesta måste saker som skötas och underhållas för att fungera som de ska.
det är just det som man borde ha tagit till sig under ett långt liv☺️
 
  • Gilla
Grenander
  • Laddar…
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
det är just det som man borde ha tagit till sig under ett långt liv☺️
Även här hyfsat långt och gör vad jag vill;) Aldrig för sent att lära sig något nytt, men man måste vilja det.
Jag skränker även sågklingor till röjsågen, inte lika ofta som filning, men med annat verktyg. Sågar snabbare och sparar sågen/koppling så det håller längre.
 
A AndersS skrev:
Då vet du iallafall vad ditt problem är och bara att köra på med fogsvans, dock sämsta alternativet men du sågar kanske inte så mycket vad så det har någon betydelse.
Sågar med svansen cirka 100 tim/år. Vet ej om det är lite eller mycket
A AndersS skrev:
Då vet du iallafall vad ditt problem är och bara att köra på med fogsvans, dock sämsta alternativet men du sågar kanske inte så mycket vad så det har någon betydelse.
Sågar en timme om dan
 
  • Wow
TCG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.